نوسانات قیمت جهانی طلا به بیش از 150 دلار رسید

نوسانات قیمت جهانی طلا به بیش از 150 دلار رسید
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به نوسان رو به پایین نرخ اونس جهانی طلا در یک ماه اخیر، عبور از بحران های اقتصادی را بویژه در اروپا و آمریکا عامل اصلی آن عنوان کرد.

«محمد کشتی آرای» اظهار کرد: در ماه دسامبر(10آذرتا10دی) امسال برخلاف سال های گذشته، نوسان های شدید را در قیمت طلا شاهد هستیم.
به گفته این مقام مسوول، امسال برخلاف سال های گذشته قیمت طلا در جهت کاهشی بوده که علت اصلی آن عبور از بحران های اقتصادی سال های گذشته در اتحادیه اروپا و آمریکا است.
کشتی آرای تصریح کرد: با عبور تدریجی از بحران های پیش گفته، شرایط اقتصادی جهان رو به بهبود و رونق است و همین مساله موجب بالا رفتن ارزش دلار و در نتیجه کاهش قیمت اونس جهانی شده است.
کشتی آرای با اشاره به کاهش میل جهانی برای سرمایه گذاری در طلا، یادآوری کرد: از هفته گذشته تاکنون هر اونس طلا با کاهش 18 دلاری در ارزش مواجه شده و میانگین این کاهش در یک ماه گذشته به بیش از 150 دلار رسیده است.
وی همچنین به آخرین قیمت های انواع سکه در بازار اشاره کرد و افزود: هم اینک هر سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید) در بازار تهران 11 میلیون و 390 هزار ریال، هر نیم سکه پنج میلیون و 930 هزار ریال، ربع سکه سه میلیون و 80 هزار ریال، سکه یک گرمی یک میلیون و 940 هزار ریال و هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 126 هزار ریال داد و ستد می شود.

مالیات بر ارزش افزوده در صادرات طلا نداریم
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه یادآوری کرد: طلا کالایی است که همچون بسیاری دیگر از تولیدات و محصولات، مالیات بر ارزش افزوده بر صادرات آن مترتب نیست.
کشتی آرای پیشتر نیز با اشاره به پیشنهاد نرخ مالیات بر ارزش افزوده سه درصدی طلا از سوی سازمان امور مالیاتی، آن را نرخی «ویژه» توصیف کرد که در برخی کشورهای جهان نیز برای بعضی کالاها معمول و مرسوم است.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مشکلاتی را برای طلا و صنوف مرتبط با آن ایجاد کرده بود، اما در نهایت سازمان امور مالیاتی به فکر اصلاح نرخ افتاد تا با کاهش برخی التهابات موجود در بازار، از تعطیلی واحدها و رکود صنعت طلا و جواهر جلوگیری شود.
پیشتر رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به پیشنهاد تعدیل نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا در لایحه مالیات بر ارزش افزوده که به تصوب کمیسیون اقتصادی دولت رسیده، خاطرنشان کرده بود، پیشنهاد سازمان امور مالیاتی، اعمال نرخ سه درصدی بجای 9 درصد فعلی مالیات بر ارزش افزوده است، اما باید منتظر ماند و دید نمایندگان مجلس چگونه در این خصوص تصمیم گیری می کنند.
کشتی آرای نیز چندی پیش به ایرنا گفته بود، تولید و مصرف طلا در کشور در پنج سال گذشته به یک سوم کاهش یافته که علت اساسی آن تغییر فرهنگ و نگرش مردم به این فلز قیمتی است. به همین دلایل دو سال گذشته در تهران بیش از 750 واحد صنفی طلا تعطیل شد که در سایر شهرستان ها این آمار به 3800 واحد صنفی رسیده است؛ البته اینها بجز صنف هایی است که تغییر رسته داده اند.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران یادآور شد: هر چند کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده اقدامی مثبت و سازنده است، اما فعالان صنف طلا و جواهر معتقدند این مالیات باید فقط از اجرت کار دریافت شود و مالیات از روی قیمت نهایی طلا به صرفه نیست.
به گفته این مقام مسوول، در صورت تحقق این مهم شاهد رونق بازار طلا خواهیم بود و افزایش تقاضا از سوی مردم برای انواع محصولات ساخته شده از طلا را به دنبال خواهد داشت.

منبع خبر: ایرنا
  ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰:۱۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد