تاثير خبر مرگ بن لادن بر بازار جهاني و داخلي طلا

تاثير خبر مرگ بن لادن بر بازار جهاني و داخلي طلا
روز گذشته انتشار خبر مرگ اسامه بن لادن رهبر القاعده، موجب افت قیمت جهاني طلا شد.
افت قیمت طلا در بازار‌هاي جهانی روند افزایشی قیمت سكه را متوقف کرد. روز گذشته انتشار خبر مرگ اسامه بن لادن رهبر القاعده، موجب افت قیمت جهاني طلا شد. قیمت سکه بهار آزادی نیز با کاهش قیمت 2000 تومانی تا 423 هزار تومان افت کرد. نیم سکه و ربع سکه با 1000 تومان و 2000 تومان کاهش قیمت تا 212 هزار تومان و 123 هزار تومان پایین آمدند. در عین حال بانک ملی با وجود کاهش قیمت طلا در بازار‌هاي جهانی بازهم بر قیمت سکه افزود و با توجه به افزایش قیمت دلار 1150 تومانی در بازار آزاد، قیمت سکه را با 1000 تومان افزایش به نرخ 420 هزار و 500 تومان فروخت. بانک ملی دیروز نیم سکه را نیز با 600 تومان افزایش به نرخ 210 هزار و 200 تومان به متقاضیان در صف فروخت. رکورد افزایش قیمت در روز گذشته مربوط به نرخ ربع سکه با 3200 تومان بوده است. با وجود افت قیمت طلا، شعب سکه فروش بانک ملی دیروز ربع سکه را 120 هزار و 500 تومان عرضه کردند. صف متقاضیان خرید سکه اگرچه اندکی کاهش داشت، اما فعلا وجود دارد.
در همين حال خبر کشته شدن بن لادن موجب افت قیمت نفت و سایر کالاها در جهان شد. برخی بازار‌هاي آسیایی نیز با افزایش شاخص‌ها روبه‌رو بودند. قیمت طلا این هفته را با کاهش 10 دلاری قیمت آغاز کرد و تا ساعت30/18 به وقت تهران به 1555 دلار رسید. البته در جریان معاملات روز اول هفته، طلا تا قبل از اعلام خبر مرگ رهبر القاعده تا 20/1578 دلار نیز به عنوان یک رکورد جدید اوج گرفته بود. در عین حال پیش‌بینی‌ها همچنان از بالا رفتن قیمت طلا تا مرز 2000 دلار تا پایان سال 2011 حکایت دارند. بلومبرگ طي گزارشي در مورد علت افزايش قيمت جهاني طلا ورود بانك‌هاي مركزي جهان در اين بازار را مهم‌ترين علت در اين زمينه دانست.
بر اساس اين گزارش، بانك‌هاي مركزي جهان طي 10 سال گذشته به خريدار خالص طلا تبديل شده‌اند. بانك‌هاي مركزي كشورها قصد دارند ميزان وابستگي خود به دلار آمريكا را كاهش دهند.
كارشناسان معتقدند ادامه روند صعودي تقاضاي طلا موجب افزايش بيش از پيش قيمت اين فلز گرانبها تا پايان سال 2011 خواهد شد. قيمت طلا نسبت به سال 1999 ميلادي شش برابر شده است. از سویی از چین خبر مي‌رسد که مصرف طلاي این کشور در سال جاري ميلادي 20 درصد افزايش مي يابد. به گزارش وال استريت ژورنال، چين كه دومين اقتصاد بزرگ جهان است، مصرف طلايش را از 200 تن در سال 2000 به 580 تن درسال 2010 افزايش داد. كاهش ارزش دلار، مشكلات اقتصادي، تنش‌هاي سياسي، تورم و نرخ مبادلات ارزي از عوامل ديگري هستند كه در افزايش قيمت‌هاي طلا سهيم بوده‌اند. رييس فدرال رزرو آمريكا نیز اخیرا در گفت‌وگویی تاكيد كرد: بانك مركزي آمريكا بيشترين تلاش خود را براي دستيابي به دلار قوي و تثبيت ارزش دلار به كار خواهد گرفت. بن برنانكه تصريح كرد: دستيابي به دلار قوي به نفع ساختارهاي اقتصادي و تجاري آمريكا خواهد بود. فدرال رزرو آمريكا بر اين باور است كه دلار قوي و باثبات، هم به نفع اقتصاد آمريكا و هم به نفع اقتصاد جهاني خواهد بود. وي افزود: به نظر من دستيابي به دلار قوي و باثبات مسير را براي مقابله با چالش‌هاي اقتصادي آمريكا مثل بيكاري و بي‌ثباتي قيمت‌ها فراهم خواهد كرد. مهم‌ترين هدف فدرال رزرو آمريكا در ميان مدت دستيابي به دلار قوي و باثبات خواهد بود. دلار قوي موجب تثبيت قيمت‌ها در اقتصاد آمريكا و جهان خواهد شد. اظهارات برنانكه در حالي است كه اتخاذ سياست‌هاي پولي انبساطي از سوي فدرال رزرو موجب ادامه روند نزولي ارزش دلار شده است. كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه ادامه روند نزولي ارزش دلار موجب افزايش بدهي و كسري بودجه آمريكا خواهد شد و اين مساله رشد و رونق اقتصادي جهان را تهديد مي‌كند.
مسعودرضا طاهری
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۷:۳۹:۱۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد