"ماردین" Mardin اولین سکونتگاه بشر
است که در "حوزه پوتیمیا"
Mesapotamia مهد بشری، از جلوه خاصی برخوردار است.این شهر زادگاه هنر جواهرات سنتی نقره "گلکاری "Telkani است که به ملیلهدوزی شهرت
دارد. مکانی که صخرههایش تحت تاثیر هنر معماری با عظمت هر چه تمامتر به خودنمایی میپردازند، یک اقامتگاه همیشگی ... .
ماردین شهری بنا شده
در دشت "مسوپوتامیا
"Mesopotamia که معماری و هنر اصیل آن با صدها سال قدمت سبب شده تا از ویژگیهای منحصر به
فردی برخوردار
باشد. این منطقه دومین مکان قابل سکونت و تحت حمایت در جهان محسوب میشود. سنگهای آن توسط مردم کندهکاری و در دیوارهای
خانهها جاسازی شدهاست.
در آغاز سکونت، مردم تمامی قسمتهای شهر را با هنر خود بر اساس اصول زیباشناسی و کاربردی طراحی کردند. قسمت جلوی همه
خانهها در حالیکه با
نمادهای ویژهای آراسته شدهاند، روبهروی دشت واقع شده است.
کتیبهها، پرندهها،
گلها و طرحهایی که هنرمندان با هوشیاری تمام ابداع کرده بودند و خانههایی که هر کدام یک ایوان در قسمت
درب ورودی داشتند از
جمله خصوصیات این مکان است.
شما از بخش سرپوشیده
و تزیینشدهای وارد خانه میشوید. ماردین حکم موزهای را دارد که در هوای آزاد بنا شده است. از طرفی لازم
است که شما خیابانها
را مشاهده کنید. خانهها وکوچهها در جوار تونلهایی قرار دارند. "آبارا Abbara" همانند تونلی است که در مسیر آن دو خیابان
با یکدیگر
برخورد میکنند. در این منطقه مکانهایی یافت میشوند که بهراستی دیدنی هستند.
مسجد "اولو Ulu" که توسط "ارتوکسها "Artuks ساخته شده یکی از بزرگترین مساجد
آناتولی است. بنای دیدنی مدرسه اسلامی "زین سی ری "Zin ci riye در بالای شهر واقع شده و مشرف به دشت
موسوپوتیمیاست. مدرسه
"کاسیمی "Kasimiye واقع در
پایین شهر که در آن علوم و هنر آموزشی داده میشود، به هنگام شب با انعکاس پرتو روی پنجرهها و طاق
سرپوشیدهاش چشمانداز
دلپذیری را به نمایش میگذارد.
ماردین با افسانهها
و حکایاتش، گنجینهای تاریخی است. سلطان" قاسم Kasim" موسس مدرسه "قاسمی"Kasimiye توسط تیمور شاه در
مدرسه کشته و خونش
روی
دیوارها میپاشد که هنوز آثار آن قابل مشاهده است، اگرچه گفته میشود (پس از تحقیق) این
علایم از حنا بر جای مانده است. با این حال مردم معتقد به همان افسانه هستند.
داستان دیگر به "ساماران Sahmaran" ارتباط پیدا میکند و نشانههای
آن را میتوان روی کارهای دستی مردم ماردین مشاهده کرد. سینیهای بزرگ مسی ویژه غذاخوری بیانگر چنین حکایتی است.
آخرین نماینده
هنری دوران گذشته، بازار قدیم مسگرها، نمدبافها،طلاسازان و خورجیندوزها است.
"- یج"
چهارمین بازار بزرگ الماس در جهان
"خلیج"
چهارمین بازار بزرگ الماس در جهان بهشمار میرود. اشتیاق و علاقه وافر زنان خاورمیانه نسبت به جواهرات هنوز به قوه خود
باقیاست. اغلب اصطلاح
متداول آنها به هنگام خرید جواهر عبارت "هرچه بزرگتر، بهتر" است اما به گفته
مجله «تامینا Thamina» از DTC در خلیج درباره
جواهرات الماس نشان
خاورمیانه مسایلی مهمتر از سایز و اندازه جواهرات وجود دارند که باید مورد توجه
قرار گیرند.
«- نیل ماکس Danielle Max»:شما روند
خرید جواهرات الماس نشان زنان در خاورمیانه را چگونه توصیف میکنید؟
DTC: این جریان
تقریباً به سه طبقه عروسی، نامزدی و جایگاه و موقعیت اجتماعی ارتباط یافته و تقسیم
میشود.
زوجهای خاورمیانه
گرایش بسیاری به استفاده از آن دسته از حلقههای نامزدی یافتهاند که سنگهای درشتی بخش مرکزی حلقه را شکل
داده و در حواشی
آن
سنگهای کوچکتر در اشکال مدور، باگت، برلیان و دیگر مدلها قرار گرفتهاند این نمونه
از حلقهها بهتدریج جایگزین نمونههای تک سنگ سنتی میشوند.
الماسها همچنین
مورد انتخاب عروسان برای مراسم عروسیشان قرار میگیرند. امروزه آنها بهدنبال مدلها و سرویسهای جذابتری
هستند که زیبایی و
شکوه جشن ازدواجشان را به مراتب بیشتر میکند.
درواقع زنان با خرید
جواهرات الماس نشان، سعی دارند بیش از هر زمان دیگری جلب توجه کنند وبا این روش آنها تحسین همگان را
برانگیخته و در
مهمانیها
و عروسیها کانون توجه قرار میگیرند.
- چگونه روند خرید از کشوری به کشور دیگر در خاورمیانه تغییر میکند؟
درکل، این جریان در
همه کشورهای مزبور از شرایط مشابهی پیروی میکند.
- برای مثال ماهیت فروش جواهرات الماس نشان در خاورمیانه چه تفاوتی
با آمریکا دارد؟
سرویسهای الماس
نشان در خاورمیانه منحصر به فرد بوده و از این جهت ماهیت فروش آن با دیگر مناطق جهان تفاوت دارد.به منظور افزایش
شانس فروش اینگونه
جواهرات و دیگر سرویسها به طور مستمر در زمینه تحقیقات درباره مصرفکنندگان و
آموزش مبتکران و طراحان سرمایهگذاری میکند.
DTC :با توجه به
استقرار بورس منطقهای الماس در دوران اخیر تبدیل به کانون توجه و مرکز نفوذ بازار شده است. حضور ما در خلیج به
شرکت در امر نظارت بر
جریانات منطقهای و رقابتهای تبلیغاتی این بازار قدرتمند کمک میکند.
ما با تولیدکنندگان
و خردهفروشان جواهر همکاری نزدیک داشته و شرایط خود را با وضعیت سرمایهگذاران منطبق کرده و آنها را با فرصت
شغلی در اینجا آشنا
میکنیم.
- علت اهمیت سرویسهای الماس نشان در خاورمیانه چیست؟
سرویسهای مذکور
پیشتاز دیگر نمونههای الماس نشان در حیطه فروش خاورمیانه هستند و در واقع نیمی از فروش را به خود اختصاص میدهند.
علت با اهمیت بودن
سرویسها در جهان عرب، ماهیت سنتی آن به عنوان هدیه و اهدای آن در مراسم نامزدی،
عروسی و تولد است به ویژه آنکه این اواخر در در مراسم فارغالتحصیلی نیز اهدای آنها متداول شدهاست.
- تبلیغات DTC تحت عنوان «حنا Henna» در این
زمینه با موفقیت چشمگیری روبهرو بودهاست.
ارزش و بهای سرویسهای
فوق در سطح خردهفروشی در خلیج و فروش آنها به خریدارانی در مراسم مهم اجتماعی از اینگونه جواهرات استفاده
میکنند از سال ۲۰۰۱
بالغ بر بیش از ۲۰۰ م دلار است.
بر اساس تحقیقات بهعمل
آمده، سرویسهای الماسنشان ۵۵ درصد سهم از فروش کل الماس را به خود اختصاص میدهند و فروش آنها در
چهارسال گذشته ۴۹
درصد
افزایش داشته است.
DTC- در آمریکا برنامه
جواهرات الماسنشان «جرنی Journey» و «گرلاترنال Eternal girl» در چین و
«تریلوژی
Trilogy» در ژاپن را به نمایش میگذارد.
اما تبلیغات آن در خاورمیانه چگونه است؟
در سال ۲۰۰۶، DTC دو برنامه
اصلی "ویسپر Whisper" و
"رایانا Rayana" را عرضه کرد. از آنجا
که الماس بیانگر عشق است و به دلیل دشواری اظهار عشق به معشوق توسط مردان در این زمان، DTC برنامه
ویسپر را به اجرا درآورد و
بهوسیله
آن تبلیغاتی را در زمینه مراسم مهمی چون نامزدی، جشن سالگرد ازدواج و حتی هدایای ماه رمضان به راهانداخت. زوجهای
خاورمیانه میتوانند
جشن نامزدی را با انواع حلقههای پیشنهادی ویسپر برپا کنند. حلقه منحصربهفرد و سنتی، حلقهای مزین به سنگهای درشتی است
که در مرکز آن واقع شده
و اطرافش را سنگهای کوچکتری با تراش مدور، باگت، برلیان و یا دیگر اشکال دربرگرفته است.
حلقههای الماسنشان
حاوی سه سنگ متحدالشکل
نیز
بیانگر سه دوره گذشته، حال و آینده بوده و سمبل عشق جاودان بهشمار میآیند.
رایانا برنامه ویژه
سرویسهای الماسنشان خاص زنان عربی است که میخواهند در مجالس بدرخشند و در کانون توجه قرار گیرند و
همچنین نوعروسان
را
به استفاده از اینگونه سرویسها در مجلس عروسیشان تشویق میکند. این برنامه، خاص زنان
خاورمیانه است که بر مبنای تحقیقات گستردهای در زمینه طراحی و گرایش مصرفکنندگان به کاربرد فراوان الماس، پیریزی
شده است. از اینرو در
طرحهایش از الماس بیش از طلا استفاده میکند.