بازار سرمایه همچنان کم‌حجم

بازار سرمایه همچنان کم‌حجم
روز گذشته شاخص کل بورس که کار خود را با رنگ سبز آغاز کرد در میانه کار تغییر رنگ داد و درنهایت با ٢٥ واحد صعود در ارتفاع ٨٠‌هزارو ٧٠٩ واحد به کار خود پایان داد.

اما شاخص هم وزن که رنگ‌وبویی بیشتر با دل سهام‌داران دارد، ٤٧ واحد افت را ثبت کرد. شاخص فرابورس نیز یک واحد صعود را گزارش می‌کرد. ارزش معاملات روزانه بورسی و فرابورسی درمجموع ٤٩٦‌ میلیارد تومان بود.

نماد فملی بیشترین تأثیر منفی و نمادهای وغدیر، اخابر، تاپیکو، پارسان و فولاد بیشترین تأثیر مثبت را روی شاخص داشتند.
گروه خودرو که معاملات چندان رضایت‌بخشی نداشتند، درنهایت با بازگشایی «خپارس» در حوالی صفر قیمتی توانستند لیدری بازار را به نام خود ثبت کنند. حق تقدم این سهم نیز معاملات خود را آغاز کرد و با استقبال خریداران بازار به صف خرید رسید. این حق تقدم بیشترین حجم معاملات دیروز بورس را داشت.
با توجه به افزایش نرخ بهره از سوی آمریکا، قیمت طلا در بازارهای جهانی به کمترین میزان ۱۰ ماه گذشته رسید. همچنین با افت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی در آخر هفته گذشته موجب شد گروه فلزات در اکثر نمادها در قیمت‌های منفی معامله شوند. فملی با خرید حقوقی در بازه منفی ٣٨ واحد تأثیر منفی بر نماگر بازار داشت و تأثیرگذارترین سهم در جهت افت شاخص بود. از این گروه فولاد مبارکه ١٤ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بازار نشان می‌داد. پالایشی‌ها نیز اکثرا در بازه منفی بودند. کمک‌های وغدیر از ابتدای صبح این نماد را در جایگاه نخست تأثیرگذاران قرار داد و ٥٨ واحد تأثیر مثبت بر دماسنج بازار داشت. حال آنکه در میانه کار با قرمزشدن شاخص نماد اخابر دومین حامی شاخص بورس شد و با خرید حقوقی نزدیک ٤٠ واحد به رشد شاخص بازار سرمایه کمک کرد.
در گروه محصولات شیمیایی تاپیکو و پارسان درمجموع ٤٣ واحد تأثیر مثبت بر شاخص داشتند. در گروه ساخت محصولات فلزی فاذر با پنج ‌میلیارد تومان معامله بیشترین ارزش معاملات بورس را به نام خود ثبت کرد. همچنین روز گذشته جلسه معارفه بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی کشور، شرکت دارویی برکت برگزار شد.
شرکت درحال‌حاضر از واحدهای تجاری فرعی گروه توسعه اقتصادی تدبیر (سهامی خاص) است و سهام‌دار عمده بیش از ١٩ شرکت دارویی است که از آن جمله می‌توان به شرکت‌هایی نظیر گروه سرمایه‌گذاری البرز، گروه دارویی سبحان، اعتلاالبرز، سبحان‌دارو، تولیددارو و... اشاره کرد.
سرمایه شرکت درحال‌حاضر ٣٤٠ میلیارد تومان بوده که صددرصد سهام این شرکت درحال‌حاضر متعلق به گروه توسعه اقتصادی تدبیر است. این شرکت توانسته است ٢٦٧ ریال برای هر سهم را در سال ٩٤ محقق کند و پیش‌بینی برای سال‌های مالی ٩٥ و ٩٦ به‌ترتیب معادل٢٨٠ و ٣٠٧ ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است.
حجم معاملات در بازار سرمایه حاکی از فضای رکود است و عمده متغیر تأثیرگذار بر سبزپوش‌شدن شاخص کل بورس در مقابل در جازدن سایر نماگرها، حمایت حقوقی‌های حامی شاخص از طریق معاملات کدبه‌کد و درون‌گروهی است.

منبع خبر: روزنامه شرق
  ۲۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۱:۴۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد