خودکفایی در ساخت توربین های پیشرفته صنعت نفت

خودکفایی در ساخت توربین های پیشرفته صنعت نفت
معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: مهندسان صنعت نفت به فناوری ساخت توربین های پیشرفته 25 مگاواتی دست یافته اند.

محمدرضا مقدم با بیان اینکه امروز صنعت پمپ سازی در صنایع نفت و گاز با ظرفیت های متنوع و قابلیت تحمل درجه حرارتهای متفاوت، محصولات خود را در کشور تولید می کند افزود: هم اکنون انواع پمپ با فناوری پیشرفته و کیفیت بالا در کشور تولید می شود که در گام بعدی باید برای تجاری سازی و برند سازی در سطح بین المللی حرکت کنیم .

وی با اشاره به روند توسعه تولید داخل تجهیزات صنعت نفت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی حتی پیچ و مهره های صنعت نفت هم وارداتی بود اما در حال حاضر60 تا 65 درصد کالا و تجهیزات مورد نیاز این صنعت با کیفیت خیلی خوب در داخل کشور تولید می شود.

امروز تجهیزات پیشرفته ای همچون انواع برج های خنک کننده مورد مصرف در پالایشگاه ها و انواع خنک کننده با وجود پیچیدگی بالای فناوری الکترونیکی و انواع توربین ها که از فناوری برتر برخوردار است در داخل کشور ساخته می شود .

وی حرکت در جهت دانش بنیان کردن صنعت نفت را افق پیش روی این صنعت در جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: طی سال های اخیر در جهت گیری اصلی صنعت نفت در کنار اقدامات موثر انجام شده برای تولید و بهره برداری بهینه، تلاش شده تا با بهره گیری از توان شرکتهای دانش بنیان داخلی زمینه برای ارتقای کیفیت تولیدات کالاهای مورد نیاز صنعت نفت فراهم شود .

مقدم افزود: رقابت پذیری در سطح بین المللی مهمترین رویکرد صنعت نفت در این جهت بوده است و برای این منظور محور فعالیت صنعت در قالب یک بسته تئوریک طراحی شده است وهمه زیرساختها بر پایه تحقق این هدف هماهنگ شده اند تا صنعت نفت را با الگوی جدید دانش بنیان اداره کنیم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: به دنبال تاکیدات ستاد اقتصاد مقاومتی دردولت، صنعت نفت یازده طرح را با هدف کمک به رشد اقتصادی، تقویت اقتصاد دانش بنیان، بهبود فرایندها در بالادست و پایین دست طراحی کرد و در همین جهت 52 مخزن اصلی کشور در اختیار 9 مرکز تحقیقاتی دانشگاهی قرار گرفت تا زمینه را برای توسعه فناوری ازدیاد برداشت از مخازن آغاز کنند.

وی افزود: در همین جهت در پتروشیمی نیز 11 فرایند کلیدی در کنار شبکه فرایندی که این مجموع را به یکدیگر مرتبط می کند به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی درجه یک کشور واگذار شده است تا زمینه های ارتقای این فرایندها را فراهم کنند.

وی با اشاره به رشد چشم گیری فناوری ها در حوزه حفاری و ژئوفیزیک گفت: پیشرفت های ایجاد شده در این بخش در مقایسه با 10 سال گذشته غیر قابل مقایسه است حتی در برخی موارد هزینه ها به یک پنجم تا یک دهم کاهش یافته است.

مقدم تنها راهکار رقابت پذیر شدن فعالیت های اقتصادی را حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان و پیوند صنعت و دانشگاه دانست و تاکید کرد: تا اقتصاد کشور دانش بنیان نشود مکانیزم ها کار نخواهد کرد بلکه با افزایش تعامل بین صنعت و دانشگاه است که می توان به تکمیل نتایج تحقیقاتی امیدوار بود و این باید در حزوه دانشگاه به یک الگو تبدیل شود تا دانشگاه های کشور تولید ثروت کنند.

وی افزود: وزارت نفت با تعاملی سازنده با دانشگاه ها در تمامی قراردادها اختیارات لازم را به دانشگاه ها داده است و وزیر نفت با دقت پیگیر روند کار است .

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات جدی و حاد مرتبط با شرکتهای دانش بنیان توان پایین مالی این شرکت ها برای پیش پرداخت قراردادها است زیرا ارقام قراردادها بسیار بالاست و رقم پیش پرداخت نیز باید طبق قانون انجام شود بطوری که رقم کل 54 قرارداد منعقد شده با این شرکتها 700 میلیارد تومان است و این درحالی است که رقم پیش پرداخت 70 میلیارد تومان است .

منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۹:۱۴:۱۴ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد