بازار غیر رسمی طلا از بازار رسمی و جهانی تبعیت نكرد

بازار غیر رسمی طلا از بازار رسمی و جهانی تبعیت نكرد
در حالی كه امروز بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران نرخ سكه كامل طرح جدید را با 260 هزار ریال كاهش نسبت به روز گذشته پنج میلیون و 408 هزار ریال‌ عرضه كرد اما این سكه در بازار غیر رسمی تنها 20 هزار ریال كاهش یافت.
در حالی كه امروز بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران نرخ سكه كامل طرح جدید را با 260 هزار ریال كاهش نسبت به روز گذشته پنج میلیون و 408 هزار ریال‌ عرضه كرد اما این سكه در بازار غیر رسمی تنها 20 هزار ریال كاهش یافت. 
بر همین اساس هر قطعه سكه طلای كامل طرح جدید در معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران با 20 هزار ریال كاهش ؛ پنج میلیون و 650 هزار ریال معامله شد.
نرخ جهانی هر اونس طلا در هفته های گذشته به بیش از هزار و 800 دلار در هر اونس رسیده بود اما در پایان هفته گذشته این رقم به حدود هزار و 500 دلار كاهش یافت.
البته نرخ جهانی طلا در روز جاری افت و خیز های فروانی داشت و در نهایت به حدود هزار و 614 دلار رسید.
با وجود كاهش چشمگیر قیمت طلا در بازارهای جهانی اما بازار ایران افت قیمتی چندانی را شاهد نبوده است.
'‌محمد حسین فاتحی' كارشناس مسایل اقتصادی در خصوص دلایل كاهش اندك قیمت طلا و سكه در بازار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،‌ گفت: در بازار غیر رسمی كشور بحث چسبندگی قیمت به سطح بالا همواره وجود دارد و چرخ دنده نرخ ها به افزایش سوق می یابد.
وی ادامه داد: عطشی كه بازار برای افزایش قیمت ها نشان می دهد هیچ گاه برای كاهش آن نشان نداده است.
این كارشناس مسایل اقتصادی تصریح كرد: علاوه بر این امر سرمایه گذاران كاهش قیمت طلا را موقتی دانسته و معتقدند قیمت ها به سطح گذشته باز می گردد به همین دلیل اقدام به فروش دارایی های خود نمی كنند و كمبود عرضه نیز قیمت ها را رشد می دهد.
فاتحی در خصوص تاثیر افزایش نرخ دلار بر سكه گفت: نرخ دلار اثر صد در صدی بر بازار طلا دارد زیرا قیمت طلا بر اساس دلار تعیین می شود.
به گفته وی،‌ از آنجایی كه دلار در ایران نیز به عنوان سرمایه تلقی می شود سرمایه گذاران بازار غیر رسمی با توجه به وضعیت سایر بازار ها و سود دهی آنها رغبت زیادی به سرمایه گذاری در این بخش دارند.
وی اظهار داشت: اگر سرمایه گذاران بیش از گذشته به بازار ارز توجه كنند و اقدام به تجمیع آن كنند شاهد رشد قیمت دلار بیش از گذشته خواهیم بود.
همچنین یكی دیگر از كارشناسان اقتصادی در خصوص دلایل كاهش اندك نرخ طلا در ایران علی رغم افت قیمت ها ی بازار جهانی گفت: بی اعتمادی به اقتصاد جهانی مردم دنیا را به سمت خرید طلا و ذخیره سازی آن سوق داده است.
' عباس هشی ' افزود: اقتصاد زیر زمینی طلا كه به صورت غیر شفاف بوده همواره نقش مهمی در نگهداری،‌عرضه و جمع آوری طلا از دست مردم دارد.
وی اظهار داشت: در سایر كشور ها اقتصاد زیر زمینی وجود ندارد و مردم اختیار تصمیم گیری برای سرمایه گذاری دارند اما در ایران چنین نیست و به همین دلیل نرخ ها در بازار ایران كاهش چندانی نداشته است. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.
منبع خبر: ایرنا
  ۵ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۷:۱:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد