حباب 78 هزار تومانی در قیمت سکه بانكي

حباب 78 هزار تومانی در قیمت سکه بانكي
همزمان با افزایش قیمت جهانی طلا نرخ انواع سکه در حالی در بازار داخلی روند صعودی را در پیش گرفته که حباب این قیمت‌ها نیز لحظه به لحظه افزایش می‌یابد.
از اواسط روز گذشته سیر صعودی بهای جهانی طلا در بورس‌های‌ بین‌المللی آغاز شد و به دنبال همین افزایش قیمت نرخ‌های فروش انواع سکه در بازار رسمی و غیررسمی کشور از ظهر دیروز تاکنون افزایش یافته است.
بانک مرکزی نیز در نرخ‌گذاری امروز خود برای فروش انواع سکه در شعب منتخب بانک ملی به تغییرات بازارهای جهانی واکنش نشان داده و نرخ انواع سکه را با افزایش قیمت نسبت به دیروز تعیین کرده است.
اما کمی تامل در قیمت‌های بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که نرخ‌های امروز بانک مرکزی دارای 2 حباب است؛ حباب اول مربوط به روش تعیین قیمت سکه براساس فرمول محاسبات تعیین این نرخ است و حباب دیگر به اختلاف قیمت سکه با قیمت نیمه سکه مربوط می‌شود.
صبح امروز هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1657 دلار بود اما از آنجایی که طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی نرخ‌گذاری این بانک برای انواع سکه از شب قبل انجام می‌شود باید گفت که قائدتاً نرخ‌های امروز سکه باید با لحاظ اونس 1630 تومانی و دلار آزاد 1285 تومانی تعیین شده باشد چرا که بازارهای جهانی و داخلی روز گذشته با این نرخ‌ها بسته شدند.
قیمت سکه طبق فرمول محاسبات طلا و با لحاظ 4 درصد مالیات بر ارزش افزوده باید 512 هزار و 600 تومان باشد ولی بانک مرکزی این سکه را با لحاظ مالیات با قیمت 559 هزار و 520 تومان به فروش می‌رساند مابه‌التفاوت این نرخ‌ها حکایت از وجود حباب 46 هزار و 920 تومانی در قیمت‌گذاری سکه توسط بانک مرکزی است.
همچنین بانک مرکزی امروز در حالی که نرخ نیم سکه را با لحاظ مالیات 264 هزار و 160 تومان تعیین کرده سکه تمام را با نرخ 559 هزار و 520 تومان به فروش می‌رساند که اگر نیم سکه را در 2 ضرب کنید حاصلضرب معادل 528 هزار و 320 تومان می‌شود.
این نرخ در قیاس با قیمت تعیین شده توسط بانک مرکزی بیانگر وجود حباب 31 هزار و 200 تومانی در قیمت یک بهار است. بنابراین در نرخ سکه یک بهار آزادی که بانک مرکزی تعیین کرده 78 هزار و 120 تومان حباب وجود دارد.
بانک مرکزی ربع سکه را امروز با لحاظ 4 درصد مالیات بر ارزش افزوده با قیمت 139 هزار و 360 تومان و سکه گرمی را با قیمت 72 هزار و 800 تومان به فروش می‌رساند.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.

منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۵ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۲:۱۴:۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد