دلایل سقوط قیمت طلا در بازارهای جهانی

دلایل سقوط قیمت طلا در بازارهای جهانی
یک تحلیل گر بازارهای مالی دلایل سقوط قیمت طلا در بازارهای جهانی را تشریح کرد.
‌حافظ عزیزی نقش در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی فارس، با اشاره به روند نزولی قیمت جهانی طلا و آثار آن بر افت قیمت سکه و طلا کشور اظهار داشت: بانک مرکزی امریکا بسته‌ای را مصوب کرده که بر مبنای آن 400 میلیارد دلار اوراق قرضه 6 تا 30 ساله دولت این کشور خریداری و به جای آن همین مقدار اوراق کوتاه مدت فروخته شود. این اقدام با هدف کاهش بیشتر نرخ استقراض بلندمدت صورت می‌گیرد. بانک مرکزی همچنین اجرای یک بسته کمکی دیگر موسوم به QE3 یعنی تسهیل مقداری سوم  ( 3Quantitative Easing) را به اجرا گذاشته است .
وی ادامه داد: تصمیمات بانک مرکزی آمریکا مبنی بر حمایت از اقتصاد این کشور موجب تقویت دلار و در نتیجه کاهش ارزش طلا، پلاتین و نقره شده و این مهم ترین دلیل افت ارزش 300 دلاری طلا از سطوح 1900 دلاری به 1600 دلار بوده است.
وی افزود: درست است که سیاست اقتصادی بانک مرکزی آمریکا در کوتاه مدت موجب تقویت دلار شده اما ضامن رشد میان مدت فلزات گرانبها خواهد بود. حتی در صورت تقویت دلار، اگر وضعیت یونان و به تبع آن اتحادیه اروپا کمی بیشتر بحرانی شود، طلا دوباره اوج خواهد گرفت و این بار سطوح 2000 دلاری را نشانه خواهد گرفت.از دیگر سو، نزدیک به 90 درصد معاملات طلا در جهان بصورت کاغذی است و تنها 10 درصد از خرید و فروش این فلز گرانبها بصورت نقدی و فیزیکی صورت می گیرد.
این تحلیل گر خاطر نشان کرد: بنابراین با توجه به اینکه پوزیشن های خرید چند ماه پیش طلا در سطوح1500دلار باید با پوزیشن های فروش بسته شوند، لذا هجوم یکباره دارندگان موقعیت های باز طلا در اقصی نقاط جهان مبنی بر بستن پوزیشن ها و شناسایی سود و تسویه حساب، منجر به افزایش شدید عرضه در برابر تقاضا شده و وضعیتی را بوجود آورده که شاهد آن هستیم.
 به گفته عزیزی نقش این تغییر رویکرد (قرار گرفتن دارندگان طلا از وضعیت خرید به وضعیت فروش) منتظر بهانه ای بود تا صاحبان قراردادهای خرید طلا را به فروش مبدل سازد و این امر با اقدام بانک مرکزی آمریکا و بدنبال اثربخشی پکیج qe3 در بازارهای جهانی، رنگ واقعیت به خود گرفت تا شاهد سقوط 300 دلاری ارزش طلا از محدوده 1900 دلاری یکماه پیش به محدوده 1600 دلاری باشیم.
وی افزود: ناظران آگاه عقیده دارند سیاست بانک مرکزی آمریکا هرچند در اجرا مکانیزم پیچیده‌ای دارد اما در عمل به این معنا است که بانک مرکزی آمریکا وارد بازار اوراق قرضه دولتی شده و ماهانه مقدار مشخصی از اوراق قرضه را از بانک‌ها می‌خرد. این اقدام هم نرخ‌های بهره را کاهش خواهد داد و هم نقدینگی اضافی به بازارها تزریق خواهد کرد. تحلیلگر سایت نمابورس خاطر نشان کرد: باید توجه داشت همزمان با اجرای دو دور از سیاست مورد اشاره در سال‌های 2009 تا 2011 ، در مجموع بیش از 2 تریلیون دلار نقدینگی به بازارها تزریق شده که نتیجه آن رشد قیمت دارایی‌ها و ثبات بازارهای مالی بوده است، البته منتقدان می‌گویند که هدف اصلی این سیاست که کمک به رشد اقتصادی بوده، هیچ گاه برآورده نشده است.
عزیزی نقش گفت: در وضعیت فعلی، هرچند فدرال رزرو صحبتی از بسته سوم به میان نیاورده اما بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت وخیم‌تر شدن ریزش قیمت در بازارها، بانک مرکزی آمریکا وارد عمل شده و بار دیگر 300 تا 400 میلیارد دلار در قالب پکیج qe4 روانه بازارها خواهد کرد. اقدامی که با روح عبارت «همه گزینه‌ها برای ما روی میز است» که در بیانیه‌های اخیر فدرال رزرو به چشم می‌خورد، سازگاری دارد.
وی در خاتمه گفت: از نظر تحلیلگران بین المللی،در روزهای آینده قیمت طلا بهبود خواهد یافت زیرا بازار با خرید مواجه خواهد شد، اما این ریزش شدید به حرکت درآمدن قیمت طلا را با سختی همراه خواهد کرد. با توجه به دیدگاه سرمایه گذاران که هنوز ثباتی از چشم انداز اقتصاد جهانی را مشاهده نمی کنند، افزایش مجدد قیمت طلا در روزها و هفته های آینده دور از انتظار نخواهد بود. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۱۰ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۸:۲:۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد