هفته‌ای آرام برای بازار سکه

هفته‌ای آرام برای بازار سکه
قراردادهای سکه در بازار آتی بورس کالا طی هفته گذشته، روند آرامی را پشت سر گذاشت، اما با وجود آرامش در بازار که منجر به کاهش حجم و ارزش دادوستدها شد، افزایش قیمت‌ها از حرکت نایستاد، به طوری که نرخ سکه در قراردادها نزدیک 9 هزار تومان رشد کرد.
بازار جهانی طلا هفته گذشته را تحت تاثیر بحران منطقه یورو و اظهار امیدواری برای برطرف شدن مشکلات این منطقه و از سویی حمایت از برنامه‌های اقتصادی فدرال رزرو براي کاهش کسری بودجه از سوی برخی از اقتصاددانان از جمله برندگان جایزه نوبل به عنوان تنها راه ممکن، سپری کرد. در واقع نوسانات بازار جهانی طلا به دلیل افت و خیز بازار ارزهای معتبر و مسیر متفاوت حجم تقاضاها همزمان با جشن‌ها و اعیاد ملی در چین و هند که بزرگ‌ترین بازار خرده فروشی طلای جهان را تشکیل می‌دهند، در همان سطح یک هزار و 600 تا یک هزار و 700 دلار دنبال شد.
بازار جهانی طلا در شرایطی این هفته را به پایان رساند که عملکرد شاخص قیمت سهام بازارهای آسیایی در روز پایانی با نگرانی‌های افزایش نرخ تورم در هند، کره جنوبی و کاهش پیش‌‌بینی رشد اقتصادی در سنگاپور با عقب‌نشینی کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرد. همچنین با انتشار گزارش افزایش شاخص خرده فروشی در ایالات متحده در ماه سپتامبر و امیدواری به رفع مشکلات بدهی دولت‌های اروپایی همزمان با نشست فرانسه و آلمان و نزدیکی اجلاس گروه G20، نیز وضعیت بازارهای سهام ایالات متحده و اروپا با امیدواری به آینده سپری شد.
البته اجلاس گروه G20 در حالی انجام می‌گیرد که افزایش منابع صندوق بین‌المللی پول برای کمک به حل بحران منطقه یورو در پی آمادگی کمک کشورهای عضو گروه بریک (برزیل، هند، چین، روسیه و آفریقای جنوبی) به عنوان یکی از موضوعات این اجلاس مطرح می‌شود و انتظار بر این است رسیدن به یک پیشنهاد مشترک برای رفع بحران بتواند امیدواری به بهبود اقتصاد را بیشتر کند. با بهبود اقتصاد جهان، بازارهای جهانی با مسیر مشخص‌تری دنبال خواهند شدند، این در حالی است که نگرانی‌ها در این باره همچنان وجود دارد، به همین دلیل است که علاوه بر بحران اقتصادی جهان، افزایش حجم تقاضاها چشم‌اندازها برای طلا را صعودی جلوه داده است. اما بازارهای داخلی به تاثیر از نوسان ارز با تغییر اندکی پشت سر گذاشته شد، تا سکه در روز پایانی هفته در بازار نقدی به 562 هزار تومان برسد. در واقع هفته گذشته بازار داخلی سکه به دلیل نوسان اندک نرخ ارز، تغییر محسوسی نکرد تا یکی از کم نوسان‌ترین هفته‌ها را پشت سر بگذارد، اما براساس گفته تحلیلگران، با وجود اینکه هفته گذشته دادوستد سکه به دور التهاب و هیجان دنبال شد؛ اما حبابی بودن قیمت‌ها همچنان به عنوان جزیی از بازار وجود دارد، زیرا ارزش سکه بسیار بیشتر از قیمت طلا به ازای هر اونس در بازارهای جهانی است.
وضعیت بازار آتی سکه نیز در هفته گذشته متاثر از حرکت اونس در بازارهای جهانی و بازار ارز داخلی بود. براساس گفته معامله‌گران، روند دادوستدها هفته آرامی را پشت سر گذاشت و انتظار بر این است هفته پیش رو این آرامش ادامه پیدا کند، اما به هر حال به دلیل نابسامانی وضعیت اقتصادی جهان و از سویی سیاست‌های نامطمئن بانک مرکزی در قبال نرخ ارز، امکان ترسیم دقيق چشم‌انداز آینده بازار وجود ندارد. در مجموع طی هفته گذشته (از شنبه تا پایان معاملات روز چهارشنبه) 23 هزار و 275 قرارداد به ارزش یک تریلیون و 486 میلیارد و 159 میلیون و 860 هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته ماقبل با افت حجمی و ارزشی رو‌به‌رو شد. دادوستد سکه‌های آبان‌ماه با 2 هزار و 14 قرارداد به ارزش 114 میلیارد و 601 میلیون و 710 هزار ریال مواجه شد. همچنین سکه‌های دی ماه نیز با 3 هزار و 865 قرارداد به ارزش 228 میلیارد و 62 میلیون و 390 هزار ریال دنبال شد. سکه‌های اسفندماه با 15 هزار و 749 قرارداد به ارزش 972 میلیارد و 364 میلیون و 650 هزار ریال دنبال شد. سکه‌های اردیبهشت‌ماه با 2 هزار و 647 قرارداد به ارزش 171 میلیارد و 131 میلیون و 110 هزار ریال مواجه شد. انتظار بر این است کاهش حجم معاملات در هفته پیش رو نیز ادامه پیدا کند، زیرا التهاب بازارها با نوسان اندک نرخ ارز و از سویی عدم تغییر قیمت طلا در بازارهای جهانی، کاهش پیدا کرده است.
از سویی قیمت تسویه سکه در بازار با وجود اینکه در روز پایانی با کاهش همراه شد، اما از ابتدای هفته تا پایان معاملات روز پنج‌شنبه رشد داشت. سکه آبان‌ماه رشد یک هزار و 4939 تومان و 9 ریال را تجربه کرد. همچنین سکه تحویل دی ماه با افزایش 3 هزار و 546 تومان و یک ریال رو‌به‌رو شد. سکه در قراردادهای اسفندماه در حالی با بیشترین میزان رشد با 8 هزار و 961 تومان و 2 ریال مواجه شد که سکه اردیبهشت‌ماه نیز 5 هزار و 354 تومان و 4 ریال گران شد. رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی در شرایطی دنبال شد که قراردادهای سکه بازار آتی بورس کالا به تاثیر از این نوسانات، تغییرات عمده‌ای در روند معاملات داشته است. یکی از تغییرات، الزام وجه تضمین قیمت معادل یک سکه برای معامله یک قرارداد (هر قرارداد سکه در بازار آتی از 10 عدد سکه تشکیل شده است) است که طی یک ماه گذشته با افت و خیز همراه شده است، اما در روز پایانی هفته گذشته، مدیریت بورس کالای ایران اعلام کرد، براساس مصوبه هيات پذيرش در ارتباط با تعيين وجه تضمين اوليه به صورت شناور، با توجه به كاهش ميانگين قيمت تسويه روزانه طی 15 روز كاري بنابراین از روز دوشنبه هفته جاری (25 مهر ماه) وجه تضمين اوليه قراردادهاي آتي سكه 6 میلیون و 500 هزارريال تعيين می‌شود. 

شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۴:۱۵ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد