علی سعیدی معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبر 20 سیما گفت: معمولا به واسطه حضور سرمایه گذاران عمومی - یعنی عموم مردم - در بورس ها مجموعه ای از شرایط وجود دارد که برای شرکت های دارای فناوری اطلاعات یا فناوری های جدید یا دانش بنیان محدودیت تلقی می شود.
وی درباره اینکه موانع ورود شرکت های نوپای فناوری اطلاعات به بورس چه بوده و الان چگونه برطرف شده است، گفت: این شرکت ها باید سه سال سابقه سودآوری یا عملکردی داشته باشند که صورت های مالی حسابرسی شده آنها از قبیل سرمایه مشخص، اندازه مشخص، تعداد سهامدار مشخص و مواردی از این دست را توسط حسابرس های معتمد بورس در دسترس بگذارد و اینها معمولا برای شرکت های کوچکتر به ویژه شرکت های دانش بنیان محدودیت تلقی می شد.
سعیدی گفت : در تابلو جدیدی که اخیرا در فرابورس ایجاد شد، این شرکت ها از سایر شرکت ها جدا شدند؛ چرا که این شرکت ها مخاطبان خاص خود را دارند.
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: به این ترتیب فضایی به وجود آمد تا شرکت هایی که در اندازه کوچکتر قرار دارند و با فناوری های نوین کار می کنند از جمله شرکت های فناوری اطلاعات این فرصت را پیدا کنند که در این بخش مورد معامله قرار گیرد.
سعیدی تصریح کرد : سرمایه گذاران در این شرکت ها عمدتا سرمایه گذاران نهادی خواهند بود و این به واسطه ریسک خاصی است که این شرکت ها برای سرمایه گذاران خود ایجاد می کنند؛ به اصطلاح عمومی بازار سرمایه، سرمایه گذاران آگاه ، در سرمایه گذاری این شرکت ها حضور خواهند داشت.
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در پاسخ به سوالی در باره اهمیت و لزوم این اقدام و انگیزه سازمان بورس گفت: از آنجا که فضای سرمایه گذاری در کشور دچار آسیب هایی همچون سرمایه گذاری بیش از حد در بعضی بخش ها از جمله صنعت سیمان ،خودرو، ساختمان و قطعه سازی بوده، بعداز تحقیقاتی به این نتیجه رسیدیم که بخش زیادی از شرکت های سرمایه گذاری، آگاهی زیادی از فضاهای سرمایه گذاری ندارند و یا نمی توانند به تکنولوژی های جدید برای سرمایه گذاری اعتماد کنند.
سعیدی افزود: افرادی که سرمایه در دست دارند با فضاهای سرمایه گذاری جدید آشنا نیستند و افرادی که با این فضا آشنایی دارند از دسترسی به سرمایه محروم هستند؛ لذا برای اینکه بشود این دو را به هم نزدیک کرد، به فضایی نیاز داشتیم که هم سرمایه گذاران به ویژه نهادی ها بتوانند دقیق تر ببینند و هم افرادی که دارای اندیشه ای نو در تکنولوژی های جدید هستند ، سرمایه گذاری کنند که در حقیقت، فضای تابلوی جدید در فرابورس این دو گروه را به هم می رساند و به سمت اقتصاد دانش بنیان هدایت می کند.