نوسان در بازار سکه و طلا

نوسان در بازار سکه و طلا
دادوستد طلا طی دو روز گذشته با وجود انتظارات کاهشی، سیر صعودی پیدا کرد، در واقع داستان از اینجا شروع شد که پس از تاخیر جلسه وزرای مالی گروه G8 پس از نشست رهبران اروپایی، تردیدها در بازار به سطح بالایی رسید و تقاضا برای طلا بیشتر شد.
دادوستد طلا طی دو روز گذشته با وجود انتظارات کاهشی، سیر صعودی پیدا کرد، در واقع داستان از اینجا شروع شد که پس از تاخیر جلسه وزرای مالی گروه G8 پس از نشست رهبران اروپایی، تردیدها در بازار به سطح بالایی رسید و تقاضا برای طلا بیشتر شد.
این در شرایطی بود که با اجرای طرح کمکی و توافق اروپا برای بحران بدهی‌ها، یورو در برابر دلار تقویت شد و با کاهش ارزش دلار، دادوستدها برای تقاضا با افزایش قیمت همراه شد.
معامله‌گران معتقدند طلا در وضعیتی قرار گرفته که همچون یک بازی دو سر برد در هر حال سیر صعودی را طی خواهد کرد، زیرا در صورت رفع مشکل یونان، یورو در مقابل دلار تقویت می‌شود و همین یکی از عواملی است که قیمت طلا را بالا می‌برد.
همچنین دامن زدن به تورم در ایالات متحده با افزایش بحث‌ها برسر کسری بودجه این کشور باعث شده دادوستد برای دلار افت قابل توجهی داشته باشد.
به نظر می‌آید به جز دلایل ذکر شده، در مجموع فاکتورهای مهم و اساسی تاثیرگذار در بازار برای چشم‌انداز بازار وجود نداشته باشد. البته همه این معادلات در زمانی می‌تواند درست چیده شود که وضعیت به همین حالت ادامه پیدا کند و گرنه به دلیل تداوم نگرانی‌ها نسبت به آینده و از سویی تصمیم و تاکید رهبران گروه کشورهای صنعتی مبنی بر توافق برای حل بحران جهانی امکان هر اتفاق دیگر وجود دارد؛ به طوری که می‌توان گفت در صورت اجرا نشدن و موفق نشدن بسته کمکی، احتمال رکود دامن‌گیر در اقتصاد وجود دارد و در صورت به سرانجام رسیدن و موفقیت‌آمیز شدن طرح مزبور، رشد ادامه‌دار تقاضاها و روند مصرف را بالا خواهد برد، در این حالت است که تقاضا برای فلزات جایگزین با شیب رو به پایینی همراه خواهد شد.
اما برخی تحلیلگران بر این باورند سرمایه‌گذاری در بخش فلزات گرانبها همچنان در سطح بالایی باقی می‌ماند، زیرا این کالا در سایر صنایع نیز به کار می‌رود و از سویی معامله‌گران با دیده اطمینان نسبت به سوددهی این کالاها، دادوستدها در سطح بالایی همراه خواهد شد.
بازار داخلی هفته گذشته، دو مسیر جداگانه را سپری کرد. در بازار نقدی با وجود نوسانات شدید نرخ دلار در بازار آزاد و از سویی رسیدن به سطح یک هزار و 290 تومان، قیمت سکه روند صعودی رو به بالایی را تجربه نکرد.
به دلیل متناسب نبودن قیمت‌های داخلی با قیمت‌های جهانی، ترس از ریزش یکباره قیمت‌ها و شکسته شدن حباب قیمتی باعث شد معامله‌گران چندان تاکیدی روی افزایش نرخ‌ها نداشته باشند.
این در حالی است فعالان معتقدند با وجود رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت سکه همچنان با حباب رو به رو است. البته طی روزهای هفته به دلیل اخبار افزایشی قیمت طلای جهانی و دلار داخلی، چشم‌انداز بازار مثبت بود و دادوستدها با شیب ملایم افزایشی همراه شد. برخی بر این باورند با توجه به تدابیر بانک مرکزی برای نظارت و کنترل بازار ارز، از روز شنبه ممکن است دادوستدها با اخبار همراه شده تا در مسیر متفاوت از آنچه طی هفته گذشته روبه‌رو بود همراه شود، اما شایعات بانک مرکزی و از سویی افزایش نرخ دلار داخلی همچنان فاکتورهای تاثیرگذار روی بازار هستند.
در بازار آتی بورس کالا، طی هفته گذشته (از روز شنبه تا پایان معاملات روز چهارشنبه) در مجموع 43 هزار و 984 قرارداد مورد دادوستد قرار گرفت که ارزش آن به 2 تریلیون و 893 میلیارد و 57 میلیون و 560 هزار ریال رسید. این در حالی است که از لحاظ حجم دادوستدها کاهش پیدا کرد، اما از لحاظ ارزش ریالی دادوستدها با افزایش همراه شد. دلیل اصلی این موضوع افزایش قیمت 23 هزار تومانی نرخ سکه عنوان شده است.
البته برای سررسید آبان‌ماه در مجموع 4 هزار و 445 قرارداد به ارزش 262 میلیارد و 74 میلیون و 970 هزار ریال معامله شد. همچنین برای سکه تحویل دی ماه، 8 هزار و 634 قرارداد به ارزش 541 میلیارد و 684 میلیون و 430 هزار ریال دادوستد شد. سکه اسفندماه با بیشترین میزان دادوستد، با 21 هزار و 228 قرارداد به ارزش یک تریلیون و 414 میلیارد و 203 میلیون و 710 هزار ریال رو به رو شد. البته برای سکه تحویل اردیبهشت ماه نیز معامله با 9 هزار و 677 قرارداد به ارزش 675 میلیارد و 94 میلیون و 450 هزار ریال همراه شد. براساس گفته تحلیلگران، بازار طی دو سه هفته گذشته با حرکت منطقی بهتری همراه بوده زیرا متناسب با حرکت اونس طلا در بازارهای جهانی و نوسانات بازار ارز حرکت کرده است.
فعالان اعتقاد دارند بازار آتی در شرایط مناسبی از لحاظ حجم و ارزش همراه است؛ این عبارت را می‌توان در آمار حجم و ارزش مبادلات و رشد روز‌افزون سیر معاملات مشاهده کرد. البته دلیل اصلی این وضعیت، گرایش مردم و تمایل برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی به خرید سکه و طلا به عنوان پشتوانه و سرمایه‌گذاری مطمئن بوده است.
اما در کنار افزایش حجمی ‌و ارزشی، اشکالات بازار قابل مشاهده است؛ به باور تحلیلگران روند دادوستدها در بازار به صورتی است که تعیین‌کننده نهایی بازار تنها برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی است و همین افراد روی تعیین عرضه و تقاضا و به نوعی سطح قیمت‌ها تاثیرگذارند، به طوری که برخی از شرکت‌ها اظهار می‌دارند دستکاری قیمت‌ها به دلیل نبود نظارت بورس روی بازار یکی از ضعف‌های اساسی است. به نظر می‌آید در هفته پیش‌رو نیز دادوستدها در همان محدوده حجمی ‌و ارزشی رو به رو شود اما قیمت‌ها به تاثیر از کنترل و نظارت دادوستدها در بازار نقدی و تغییرات قیمت جهانی طلا، مسیر حرکتی خود را مشخص خواهد کرد.
قیمت سکه در بازار آتی نیز با نوسان همراه شد، اما همه سررسیدها روز پنج‌شنبه نسبت به روز شنبه با افزایش نرخ مواجه شدند. سکه تحویلی آبان‌ماه در مدت مذکور با کمترین رشد 540 تومان رو به رو شد. سکه تحویل دی ماه اندکی رشد بیشتری را تجربه کرد و با 2 هزار و 774 تومان افزایش نرخ همراه شد. سکه اسفندماه 11 هزار و 560 تومان رشد قیمت داشت. این در حالی بود که سکه اردیبهشت ماه تحویل سال آینده در مدت مشابه رشد 23 هزار و 757 تومان را تجربه کرد.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.


منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۷ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۳:۵:۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد