شاخص کل هموزن نیز با رنگ قرمز خود را نشان داد. کلیت بازار میلی به صعود نداشت و در این بازار کمرمق و کمحجم، طرف عرضه بهمراتب قویتر بود. باوجود شروع متعادل و مثبت بازار به لیدری گروه معدنی، اما افزایش عرضهها از میانه روز که ترکیبی از نگرانی سهامداران، بیتحرکی حقوقیها و البته تداوم بیمهری دولت بود، بازار را منفی کرد. تأثیر نامعلوم بازگشایی بانکها بر بازار را هم میتوان اضافه کرد به دلایل احتیاط سهامداران حقیقی خسته که هر افزایش اندکی را فرصتی برای خروج میبینند. پتروشیمیها و شرکتهای سرمایهگذاری در این گروه نیز روز خوبی را پشتسر نگذاشتند، اما در گروه خودرویی، نماد سایپا با بازگشایی منفی خود علاوه بر اینکه بههمراه ایرانخودرو بیشترین تأثیر منفی بر شاخص را بر جای گذاشت، دیگر نمادهای خودرویی را نیز تحت فشار قرار داد تا تقریبا تمامی آنها با کاهش قیمت پایانی مواجه شوند. بازگشت همراه با کاهش بیش از ٢٠ درصدی سایپا دیزل هم مزید بر علت شد. در گروه پراقبال سرب و روی، برخی نمادها مانند زنگان و فزرین با اقبال مواجه بودند و نمادهای کیمیا و فسرب نیز منفی معامله شدند. فولاد خوزستان و پتروشیمی جم نیز با معاملات بلوکی بخشی از کاهش شاخص را جبران کردند. به نظر میرسد صحبت درباره حمایت از بازار بهجای حمایت از شاخص و ارزش معاملات روزانهای که همین حجم کم نیز عمدتا اوراق بدهی، صندوقها و معاملات بلوکی است و بسیاری مسائل دیگر بهواقع تکراری و روزمره شده است. اعداد و ارقام موجود در تابلوي بورس نیز چندان نمایش واقعیاي از وضعیت بازار را ارائه نمیدهند. همین امر باعث شده توجه دیرهنگام مسئولان به سهامداران حقیقی و بهاصطلاح کف بازار که در قالب نشستی در هفته گذشته انجام شد؛ نهتنها در عمل تأثیر کوتاهمدتی نداشته باشد، بلکه روز گذشته شاهد تجمع اعتراضی سهامداران جنب پل حافظ بودیم که منجر به بستهشدن درهای تالار در دقایق پایانی بازار شد. نحوه توقف و بازگشایی نمادها، حبس نقدینگی و عدم روند طبیعی شاخص و حجم معاملات در بازار از جمله اعتراضات نسبت به متولیان امر بود. البته نباید از حق گذشت که رئیس سازمان، فردی معتبر و نامآشنا برای اهالی بازار است و بهطورحتم با نیت خیر وارد عمل شده و ضمن پذیرش انتقادات، برنامههایی برای اعمال اصلاحات در بازار دارد که میتوان به اثرات مثبت آن در میانمدت خوشبین بود، ولی شرایط کلی اقتصاد و تنگناهای موجود راه را دشوار کرده وبازار سرمایهکشور بهعنوان دماسنج اقتصادی مسیر پرچالشی را پیشرو دارد.