بازار سكه طلا از ركورد تا ركود!

بازار سكه طلا از ركورد تا ركود!
"نه می خريم و نه می فروشيم"
این روزها بازارهای سكه و ارز از نظر قیمت در حال ركوردشكنی هستند اما معلوم نیست آیا این ركوردها فقط برای ثبت در تاریخ هستند یا به دلیل سودآوری برخی‌ و یا از ارزش واقعی ناشی می‌شوند؟ 
در حالی در چند روز اخیر از افزایش‌های چشمگیر در بازار سكه طلا خبر می‌رسد كه این بازار عملا در حالت ركود قرار گرفته و معامله‌ای در آن صورت نمی‌گیرد. براساس مبانی علم اقتصاد، قیمت واقعی یك كالا بر اساس میزان تقاضا تعیین می‌شود و اگر غیر از این باشد، در عرف اقتصادی افزایش بهای كالاها و خدمات به بزرگ شدن بادكنكی معروف است؛ چراكه به سرعت رشد كرده و به یك‌باره می‌تركد. حال این وضعیت گریبانگیر بازار سكه ایران شده و در حالی كه عملا خریداری و به تبع آن فروشنده‌ای وجود ندارد، قیمت‌ها با شیب تندی در حال افزایش اعلام می‌شوند. 
البته قیمت طلا در بازار بر اساس یك فرمول ساده كه برگرفته از قیمت جهانی آن است تعیین می‌شود كه با اضافه شدن بهای ساخت و مباحثی چون مالیات در بازار عرضه می‌شود. اما طلا در ایران به دلیل هجوم‌های گاه و بی‌گاه پیش‌بینی نشده مردم دچار نوسان زیادی می‌شود و مثلا در یك روز جهشی 30 تا 40 هزار تومانی برمی‌دارد؛ مانند آنچه این روزها بازار سكه با آن روبه‌روست. درنهایت هم این قیمت كاذب كار را به جایی می‌كشاند كه قیمت سكه ده‌ها هزار تومان بیشتر از ارزش ریالی وزنی طلای آن می‌شود. 
به هر حال بسیاری از مردم كه نیاز فوری به خرید طلا و ارز برای مراسم و سفر دارند این روزها در مراجعه به صرافی‌ها و طلافروشی‌ها با این عبارت كه "نه می‌خریم و نه می‌فروشیم" روبه‌رو می‌شوند كه خود نشان‌دهنده این است كه قیمت‌های كنونی در بازار كاذب بوده و از ارزش واقعی به دورند. 
امروز در حالی بهای سكه نسبت به روز گذشته 50 هزار تومان افزایش داشت كه قیمت جهانی آن از افزایش چندانی برخوردار نبود. با این حال باید پرسید كه این آسمان‌خراش‌های قیمتی كه سقفی هم ندارند، در سكون و ركود بازار به چه دلیل پدید می‌آیند؟ آیا عده‌ای تنها می‌خواهند سودشان را بیشتر كنند یا طرح و نقشه‌ای دیگر در كار است؟ 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.                        
منبع خبر: ایسنا
  ۲۷ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۴۴:۲۰ بعد از ظهر
نظرات (1)

neda  ۲۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۶:۵۹:۶ بعد از ظهر

salam .az saite ziba va por etelaatetoon vaghean mamnoon

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد