افزايش اختيارات قراردادی شرکت نفت ايران

افزايش اختيارات قراردادی شرکت نفت ايران
اختیارات شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میدان های هیدروکربوری با صدور مجوز اکتشاف، توسعه و تولید از جانب وزارت نفت افزایش می یابد.
اختیارات شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میدان های هیدروکربوری با صدور مجوز اکتشاف، توسعه و تولید از جانب وزارت نفت افزایش می یابد.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت در گفت و گو با شانا با اعلام اینکه این موضوع از پایان امسال یا از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: صدور مجوزهای اکتشاف، توسعه و تولید از جانب وزارت نفت یکی از حکم های مهم در قانون برنامه پنجم توسعه بود که با صدور آن به وزارت نفت اختیار داده شد که همسو با اعمال حق حاکمیت و تفکیک وظایف حاکمیتی در زمینه اکتشاف، توسعه و تولید با هدف صیانت از منابع نفتی و احراز توجیه اقتصادی – فنی طرح ها مجوزهایی صادر کند.
محسن خجسته مهر با بیان این که هم اکنون، اساسنامه شرکت ملی نفت ایران مبنای اصلی و قانونی «مالکیت، حاکمیت و مدیریت» در بخش بالادستی صنعت نفت است و نقش حاکمیتی وزارت نفت از سوی ریاست هیئت مدیره این شرکت اعمال می شود افزود: وظایف حاکمیت و تصدی به صورت همزمان انجام می شود که با تفکیک امور حاکمیتی از وظایف تصدی گری می توانیم در توسعه میدان های مشترک و افزایش تولید صیانتی پیشرو باشیم. وی ادامه داد: همچنین با اعمال حاکمیت، برخی طرح های اصلی در زمینه مالی و اجرایی در اولویت بالاتری قرار می گیرند و حوزه اختیارهای شرکت ملی نفت ایران و شرکت های زیرمجموعه در مسائل مالی و قراردادی بازتر می شود. خجسته مهر یادآور شد: یکی از وظایف اساسی وزارت نفت «صیانت ذخایر و بهره برداری صحیح و مناسب از منابع نفت و گاز کشور» است که در قانون نفت مصوب سال 1366 و قانون نفت مصوب 22 خرداد امسال نیز برآن تأکید دوباره شده است.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: «بند quotation mark ب quotation mark ماده 129 قانون برنامه پنجم توسعه» کشور با تبیین جزئیات وظایف حاکمیتی در بخش بالادستی صنعت نفت، وزارت نفت را موظف به صدور پروانه بهره برداری برای فعالیت های اکتشاف، توسعه، استخراج و تولید نفت و گاز از سوی شرکت های زیرمجموعه این وزارتخانه و شرکت های دارای صلاحیت کرده است. وی درباره اقدام عملی وزارت نفت برای آماده سازی زیرساخت های اجرای این قانون گفت: برای عملیاتی کردن این کار نخست به انجام یک رشته مطالعه های اولیه و آماده کردن پیش نیازهایی از جمله مطالعه حقوقی و مدیریتی، مطالعه ترازیابی نیاز بود که بخش عمده آن در 9 ماه اول امسال انجام شد.
خجسته مهر گفت: همچنین برای اجرای ماده 129و ایجاد ساختار لازم برای مدیریت اکتشاف توسعه و تولید، چند گزینه مختلف ساختاری بررسی و با تصمیم رستم قاسمی، وزیر نفت، مقرر شد که ساختار انتخابی ماده 129 به صورت یک اداره کل در معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری ایجاد شود. به گفته وی، کارهای ساختاری و تجهیز سازمان از جانب معاونت منابع انسانی وزارت نفت در حال انجام، همچنین موضوع فرآیند صدور پروانه و ویژگی های آن در معاونت برنامه ریزی در حال نهایی شدن است. معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت در باره روند تهیه ام.دی.پی میدان ها با اجرای ماده 129 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: کار تهیه طرح جامع توسعه میدان ها(MDP) یک وظیفه تصدی گری و اجرایی است و وزارت نفت تنها با بازبینی طرح های جامع شرکت های متقاضی پروانه و چک کردن حدود کلی آن از جمله رعایت سیاست های دولت، همچنین در زمینه میادین مشترک، میزان تولید، تولید صیانتی، زمان بندی، میزان سرمایه گذاری و ...
پروانه لازم را صادر خواهد کرد. وی افزود: وزارت نفت برای این انجام این بازبینی اختیار دارد از خدمات کارشناسان مختلف استفاده کند. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
منبع خبر: واحد مرکزی خبر
  ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۸:۱۴:۱۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد