افت سنگين شاخص به كمتر از 25 هزار واحد

افت سنگين شاخص به كمتر از 25 هزار واحد
بورس اوراق بهادار تهران ديروز شاهد افت بيش از يك درصدي شاخص كل بود تا شاخص با عقب نشيني 333واحدي به زير سطح 25هزار واحد بازگردد.
بورس اوراق بهادار تهران ديروز شاهد افت بيش از يك درصدي شاخص كل بود تا شاخص با عقب نشيني 333واحدي به زير سطح 25هزار واحد بازگردد. بازار سهام ديروز شاهد تجهيز نقدينگي از سوي معامله‌گران براي عرضه سهام نفت و گاز پارسيان در روز جاري بودند. اين عرضه اوليه كه سومين عرضه اوليه بزرگ بازار سرمايه ايران (بعد از همراه اول و مخابرات) به شمار مي‌رود نقدينگي معادل 300 تا 350 ميليارد توماني را از بازار خارج مي‌كند كه اين مساله فشار قابل ملاحظه‌اي را به بازار وارد خواهد ساخت.
سطح پايين نقدينگي معامله‌گران موجب شده است تا بازار با عرضه ناگهاني 10درصد سهام يك هلدينگ بزرگ با مشكل مواجه شود. در همين حال عرضه نفت و گاز پارسيان تاثيراتي را بر سرمايه‌گذاري غدير به عنوان مالك نفت و گاز پارسيان خواهد داشت. سرمايه‌گذاري غدير ديروز در شرايطي در بازار شاهد گشايش نماد پيش از مجمع روز يكشنبه بود كه اخيرا نفت و گاز پارسيان با تقسيم سود نزديك به 900ميليارد توماني مواجه شده است.
اين امر در كنار فروش 20درصد سهام نفت و گاز پارسيان موجب ورود نزديك به 1600ميليارد تومان نقدينگي به غدير خواهد شد كه در نهايت علاوه بر تنظيم وضعيت مالي سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح، فرصت سرمايه‌گذاري‌هاي جديدي را به آن خواهد داد. غدير روز يكشنبه به مجمع خواهد رفت و براساس اعلام در مدت 10روز سود سهامداران حقيقي را پرداخت خواهد كرد. در بازار ديروز همچنين معاون شركت بورس دليل بازگشايي دو روزه نماد سرمايه‌گذاري غدير را فراهم كردن امكان نقدشوندگي سهام اعلام كرد و از توقف اين نماد در پايان بازار فردا خبر داد.
علي صحرايي گفت: نماد شركت‌هاي بزرگ قبل از برگزاري مجمع سالانه باز مي‌شود تا امكان نقدشوندگي سهام و ورود و خروج سرمايه‌گذاران در تركيب سهامداري فراهم شود و بازگشايي نماد غدير با اين هدف بود.در گروه غذايي، معاون كالاهاي مصرفي و خدمات عمومي سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان در مورد قيمت شكر عنوان كرد: شكر فله‌اي نبايد بيشتر از 1350 تا 1400 تومان در جلوي در كارخانه‌ها باشد و با احتساب اين نرخ، در هفته جاري قيمت شكر در بسته بندي‌هاي 900 گرمي اعلام مي‌شود.
محمد قبله در مورد قيمت شكر توضيح داد: پس از ارائه درخواست افزايش قيمت براي شكر، با فعالان اين بخش تفاهم كرديم كه يك قيمت متعادل و متناسب را اتخاذ كنيم و قرار شده بود كه يك قيمت فروش براي جلوي در كارخانه‌ها در هفته گذشته اعلام شود و طي هفته جاري نيز قيمت شكرهاي بسته‌بندي شده تعيين شوند.در همين حال ديروز در گروه قندي، قند تربت جام به‌رغم افزايش پيش‌بيني زيان شركت بازگشايي شد كه با جهش 58درصدي قيمت همراه شد.در گروه تجهيزات به دنبال اعلام دعوت شركت مديريت پروژه‌هاي نيروگاهي ايران براي برگزاري مجمع فوق‌العاده تمديد مهلت افزايش سرمايه شركت، يك منبع مطلع در اين مورد توضيحاتي را منتشر كرده است.
بر اين اساس «هيچ اختلافي ميان سهامداران عمده مپنا وجود ندارد و تنها فرآيند طولاني ثبت صورت‌جلسات مربوط به افزايش سرمايه در اداره ثبت شركت‌ها موجب آن شده است كه مهلت مقرر در ماده 162 قانون تجارت منقضي گردد و شركت صرفا به جهت رفع اشكالات مطروحه توسط كارشناسان ثبت اقدام به برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده به منظور تنفيذ دوباره افزايش سرمايه قبلي نمايد تا بتواند قبل از پايان سال، سهام مربوطه به اين افزايش سرمايه كه تمام مراحل آن در سازمان بورس نهايي و تاييد شده است را به دست سهامداران برساند.»در گروه خودرويي ديروز معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از امكان افزايش قيمت خودرو در سال جاري خبر داد. محمد‌حسن نكويي‌مهر اظهار كرد: كميته خودرو در حال بررسي تقاضاهاي رسيده است و ممكن است در سال جاري هم برخي تقاضاها اعمال شود.
در مجموع بازار ديروز بازاري ضعيف بود كه در آن 106ميليارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت كه البته بيش از 57درصد آن را معامله يك بلوك 98ميليون سهمي پالايشگاه اصفهان تشكيل داد. از 224نمادي كه ديروز به روي تابلو رفتند نيز 170نماد با افت قيمت و 49 نماد با رشد ارزش معامله شدند. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۸:۱۵:۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد