عباس اخوندی در مراسم معارفه ریس جدید سازمان نظام مهندسی گفت: در سازمان حرفه ای مانند نظام مهندسی کشور سهم مداخله دولت باید به حداقل برسد و پست های مهندسی باید در اختیار مهندسان قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: شاید در سالهای اینده انتخاب را بر عهده مهندسان و اعضای نظام مهندسی بگذاریم و نیازی به نظر رئیس جمهور نباشد.
آخوندی ادامه داد: ما نیاز به یک مرجعیت داشتیم تا مقررات مهندسی را در کشور تنظیم کند و در نهایت سازمان نظام مهندسی ساختمان با الگوبرداری از قوانین کشورهای خارجی از جمله هند ، پاکستان ، ترکیه ، امریکا و چند کشور اروپایی تنظیم کرد و به تصویب رساند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: قانون نظام مهندسی با وجود کاستی ها دستاوردهای خوبی هم از جمله تعریف مفهوم مهندس ذیصلاح را دارد.
وی ادامه داد: سالهای 76 و قبل از آن تعریف روشنی از مهندس ذیصلاح در کشور وجود نداشت و تنها مهندسان با قانون مقررات ملی ساختمان اشنا بودند.
اخوندی تاکید کرد: با ایجاد سازمان نظام مهندسی ساختمان عموم مردم با مقررات ملی ساختمان ازجمله پایداری ، مقاوم سازی بناها ، ایمنی در برابر زلزله و رعایت قوانین ساخت و سازی در کنار مبحث 19و مقررات آن آشنا شدند .
آخوندی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی بزرگترین سازمان حرفهای ایران است ، گفت: از نقاط مثبت امروز سرمایه مهندسی در کشور است که با این سازمان و نظام حرفه ای می توانیم با جامعه مهندسی ارتباط ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: یکی از چالشهایی که از ابتدا در سازمان نظام مهندسی فراروی ما بود
نحوه تعامل بین نظام فنی و اجرایی و قانون سازمان مهندسی و کنترل ساختمان است که تلاش کردیم این دو موضوع رقیب هم نباشند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دیگر چالشهای نظام مهندسی اظهار داشت: در مقطعی موضوع امضاء فروشی هر چند محدود، یکی از مشکلات این نظام حرفهای محسوب میشود .
آخوندی تاکید کرد: یکی دیگر از چالش هایی که سازمان نظام مهندسی این است که این نظام حرفه ای به غلط مرکز توزیع کار شد و این سازمان معتبر از حیث سرمایه اجتماعی در جامعه تنزل یافت.
وی با اشاره به اینکه هیچ قضاوتی درباره امضاء فروشی نمیکنم تصریح کرد: اینکه چند درصد از جامعه مهندسان درگیر امضاء فروشی شده اند هم مشخص نیست اما این موضوع شیوع پیدا کرده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مشتری باید تنها با یک مهندس وارد کار شود و آن مهندس با سایر بخشها و رشتههای مهندسی هماهنگ باشد.
وی همچنین با اشاره به موضوع اخلاق حرفهای اظهار داشت: آیین نامه اخلاق حرفه ای ابلاغ شد و دستاورد اخلاق حرفه ای مشخص کردن اصول اخلاقی بین مهندس و صاحب کار ، بین مهندسان و بین مهندس و جامعه است.
وی تاکید کرد: باید بین مهندسان رقابت شرافتمندانه وجود داشته باشد و در این حوزه باید به سنتها برگردیم.
وی تصریح کرد: اخلاق حرفه ای بزرگترین دستاورد این دوره وزارت راه و شهرسازی است .
آخوند یتصریح کرد: طبق اصول اخلاق مهندسی یک مهندس نباید نقشهای را که ساخت آن به زیان محیط زیست است ، امضا کند ، مهندسان نباید زیر بار پروژهای بروند که حق دیگران در آن ضایع میشود.
آخوندی تاکید کرد: یا باید بپذیریم که تراکم فروشی و تغییر کاربریها قانونی هستند و یا اینکه اعلام کنیم این موضوع غیر قانونی است. اگر تراکم فروشی غیر قانونی است نباید پروژهای براساس تغییر کاربری و تراکم فروشی تعریف شود و شهرداری به آن مجوز دهد.
وزیر راه و شهرسازی گفت : بخشی از آلودگی هوای تهران به بحث تراکم فروشیها بر میگردد ، این حجم از ساخت و سازهایی که زمانی مهندسی مجوز آن را گرفته و نقشه آن را امضاء کرده باعث تراکم جمعیت و آلودگی هوا تهران شده است.