چرا حرکت افزایشی طلا متوقف شد؟

چرا حرکت افزایشی طلا متوقف شد؟
قیمت طلا روز سه شنبه یک روز پس از اینکه به بالاترین حد در حدود 10 هفته گذشته صعود کرد، با تحکیم قیمت روبرو شد و کاهش یافت.

قویتر شدن دلار آمریکا، قیمت طلا را که به این ارز معامله می شود، تحت فشار قرار داد. هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در بازار نیویورک 4.80 دلار یا 0.4 درصد کاهش یافت و در 1210.80 دلار بسته شد. بهای معاملات طلا روز دوشنبه به 1215.60 دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از 17 نوامبر بود. به گفته پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکو متالز، عدم توانایی طلا برای شکستن بالای 1218 دلار در معاملات دوشنبه، زمینه را برای تحکیم کوتاه مدت این فلز فراهم کرد. قوی‌تر شدن دلار هم نیروی حرکت طلا را ضعیف کرد. بازار کم کم به این حقیقت پی می برد که برنامه بازسازی ترامپ اندکی بیش از آنچه تصور می رفت، طول خواهد کشید و احتمالا فدرال رزرو ممکن است برای افزایش نرخهای بهره تا سه ماهه دوم سال دست نگه دارد تا نسبت به روند رشد اقتصاد مطمئن شود. در این بین، تحلیلگران هشدار دادند در دو هفته اخیر تقاضای چین برای خرید طلا از قیمت این فلز حمایت کرده است اما مراسم سال نوی چین در تعطیلات پایان هفته جاری برگزار می شود و با آغاز تعطیلات سال نو، تقاضا از سوی مصرف کنندگان چینی ضعیف می شود.

با وجود توقف روند رشد قیمت طلا ، تحلیلگران همچنان نسبت به دورنمای این فلز زرد خوش بین مانده اند. نیکو پانتلیس، مدیر تحقیقات سکیولار اینوستر به مارکت واچ گفت: دولت جدید آمریکا اظهارات متعددی درباره تاثیر منفی دلار قوی داشته است که این ارز را تحت فشار قرار داده و برای طلا مثبت بوده است. این عامل جدید قیمت طلا را در هفته ها و ماههای آینده به سطح بالاتری هدایت کرد و نخستین مقاومت فنی احتمالا در سطح 1260 تا 1280 دلار خواهد بود اما پس از اینکه مقاومت این سطوح شکسته شود، طلا می تواند به رکورد بالای قبلی که حدود 1360 دلار بود بازگردد. دونالد ترامپ روز دوشنبه خروج آمریکا از پیمان شراکت ترانس پسیفیک را رسما اعلام کرد و به صنعت آمریکا هشدار داد در صورت انتقال تولید به خارج از کشور با تعرفه واردات سنگینی روبرو خواهند شد. اظهارات حمایت گرایانه ترامپ و عدم وجود جزییات درباره سیاست وی، موجب شده بعضی از سرمایه گذاران طلا را انتخاب کنند که سرمایه گذاری جایگزین در شرایط نابسامانی ژئوپلیتیکی و مالی است. بر اساس گزارش تی دی سیکیوریتز، نگاه دوباره به نتایج سیاستهای اقتصادی دونالد ترامپ و نگرانیها نسبت به ارزش بالای سهام، هفته گذشته از طلا حمایت کرد و این فلز ممکن است به سطح 1225 دلار صعود کند. در روزهای نخست پس از انتخابات نوامبر، بازارها به این سناریو متمرکز شده بودند که سیاستهای مالی، نرخ رشد اقتصادی آمریکا را بالاتر می برد و متعاقب آن، به تحکیم سیاست پولی از سوی فدرال رزرو منتهی می شود. با این همه در روزهای اخیر تردیدهایی نسبت به امکان تحقق وعده های دولت جدید آمریکا برای فعالیت اقتصادی ایجاد شده که کاهش ارزش دلار را در پی داشته است. بسیاری اکنون تصور می کنند رشد اقتصادی ناامیدکننده آمریکا به همراه ریسک برکسیت، تقاضای سرمایه گذاران برای طلا را افزایش خواهد داد. از سوی دیگر نگرانیها نسبت به رشد بیش از حد ارزش بازار سهام جهانی ممکن است به عنوان کاتالیزوری برای رشد علاقه به طلا عمل کند.

منبع خبر: 
  ۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۳۴:۴۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد