بورس؛ هر روز تحت تاثير يك رخداد

بورس؛ هر روز تحت تاثير يك رخداد
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثير عرضه‌هاي سنگين معامله‌گران كوتاه‌مدت و همچنين افت موقتي دلار قرار گرفت و با افت شاخص همراه شد. اين در حالي است كه بازار در روز يكشنبه متاثر از مذاكرات مثبت هسته‌اي يكپارچه مثبت شده بود. در واقع بورس تهران اين روزها بلافاصله به هر اتفاقي واكنش نشان مي‌دهد، يك روز به مذاكرات مثبت سياسي و يك روز به افت قيمت دلار يا حتي يك اظهارنظر.
از ديدگاه كارشناسان رشد قابل ملاحظه شاخص در روزهاي شنبه و يكشنبه زمينه‌ساز عرضه سنگين سهام را در اكثر نمادهاي مورد اقبال فراهم آورد. از اين ديدگاه تداوم رشد بازار در گرو آن است كه معامله‌گران بتوانند براي تداوم رشد بازار عرضه‌هاي موجود را جمع‌آوري كرده و روند بلندمدت را بر رويكرد كوتاه‌مدت برتري ببخشند. از اين رو نفس عرضه‌هاي سنگين در صورتي كه سهام خريداري شده و در بازار رسوب پيدا نكند، مي‌تواند به معناي رشد شاخص در روزهاي آينده باشد؛ آماري كه ديروز با رسيدن ارزش معاملات به 6/81 ميليارد تومان محقق شد.
در همين حال به جز عرضه‌هاي با انگيزه تكنيكي، افت موقت بهاي دلار نيز سهام وابسته به اين ارز را متاثر كرد. در بازار آزاد ارز بهاي هر دلار آمريكا روز يكشنبه تا زير مرز 17 هزار ريال هم افت كرد، اما اين افت ديري نپاييد و مجددا بهاي دلار به بالاي مرز 18 هزار ريال بازگشت. ماهيت نوسان‌هاي بدون دامنه نوسان در بازار ارز موجب شده است اين بازار بتواند به سرعت اصلاح قيمت را تجربه كرده و به حد تعادلي بازگردد.
افزون بر اين، با فروكش كردن خوش‌بيني اوليه براي كاهش تنش ميان مجلس و دولت مجددا مباحث مربوط به انتصاب مدير صندوق تامين اجتماعي ديروز در خبرگزاري‌ها مطرح شد.
در بازار ديروز معامله‌گران در تحولات كلان شاهد اعلام زمان گفت‌وگو دكتر احمد‌ي‌نژاد رييس‌جمهوري بودند؛ بر اين اساس دكتر احمدي‌نژاد سه‌شنبه شب در رسانه ملي به گفت‌وگو با مردم خواهد پرداخت كه احتمالا اجراي مرحله دوم طرح هدفمندسازي يارانه‌ها محور مهمي در اين گفت‌وگو خواهد بود.
در همين حال در مسائل اقتصادي ديروز ادامه بررسي لايحه بودجه سال 91 كل كشور در كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي به تعيين نرخ 85 دلار براي فروش هر بشكه نفت خام در بودجه منجر شده است. انتظار مي‌رود كميسيون بررسي‌كننده بودجه به زودي نرخ دلار را نيز براي سال 91 تعيين كند. همچنين روز گذشته اعلام شد شوراي عالي بورس با راه‌اندازي معاملات آتي ارز موافقت كرده است. در بازار ديروز معامله‌گران در گروه معدني شاهد عرضه اوليه شركت تهيه مواد اوليه فولاد صبانور در بازار اول فرابورس بودند كه با استقبال بازار همراه شد. هرچند كه تعداد كم سهام عرضه ناشي از كوچك بودن شركت سبب شده است، تقاضاي بازار بدون عرضه كافي باقي بماند. در همين حال ديروز جلسه معارفه شركت پالايشگاه بندرعباس انجام شد؛ اين شركت عظيم به دليل سود اندك هر سهم با چالش قيمت‌گذاري مواجه است. در گروه مالي ديروز فرابورس از احتمال عرضه سهام بيمه پاسارگاد در هفته آينده خبر داد. در گروه غذايي ديروز مجامع دو شركت روغني مارگارين و صنعتي بهشهر برگزار شد كه با تقسيم سود اندك مواجه شدند. مارگارين از 122 ريال سود 40 ريال تقسيم كرد و صنعتي بهشهر از سود هر سهم تنها 40 درصد را نقدي پرداخت؛ همچنين مارگارين با 20 درصد افزايش سرمايه مواجه است.
در مجموع بازار ديروز بازاري منفي اما پرتب و تاب بود كه در آن شاخص كل 6/5 واحد افت كرد و به 27 هزار و 245 واحد رسيد. ارزش معامله ديروز 6/81 ميليارد تومان بود كه 64/11 درصد آن را معامله 8/2 ميليون سهم گل‌گهر تشكيل داد. از 223 نمادي كه به روي تابلو رفتند، 138 نماد با كاهش قيمت و 82 نماد با رشد ارزش معامله شدند. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: 
  ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ ساعت ۴:۵۴:۴۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد