پيش‌بينی كامرز بانك از روند مبادلات طلای جهانی

پيش‌بينی كامرز بانك از روند مبادلات طلای جهانی
بازار آتي روز گذشته به تاثير از تصميمات بانك مركزي در قبال تحويل پيش فروش سكه‌هاي ثبت‌نامي شاهد رشد محسوس قيمت سكه بود. اين در حالي است كه براي بازارهاي جهاني نيز تحليل‌ها حكايت از نوسان قيمت طلا دارد.
مبادلات بازار آتي در اولين روز پس از اعلام روش‌هاي جايگزين تحويل پيش فروش سكه‌هاي ثبت‌نامي سير صعودي به خود گرفت. اين در حالي است كه از روز گذشته بانك مركزي اعلام كرده بانك ملي بازخريد سكه‌هاي پيش فروش شده را مي‌تواند با قيمت 636 هزار تومان از سر بگيرد. همچنين وضعيت بازار نقدي با نوسان رو به بالايي پيگيري شد نوسانات بازار ارز نيز در دامنه كمتري نسبت به هفته گذشته دنبال مي‌شود.
كارشناسان معتقدند با اعلام روش‌هاي جايگزين پيش فروش‌ها از سوي بانك مركزي همچون اوراق گواهي سپرده با سود سالانه 24 درصد، اوراق بهادار (پته) يا بازخريد سكه‌ها كه در پي آن كاهش عرضه بيشتر سكه به بازار را به دنبال دارد، مبادلات با سير صعودي پي گرفته شد.
براساس گفته آنان با سياست‌ها و تصميمات در نظر گرفته بانك مركزي، قصد بر اين است از ورود حجم زيادي از سكه به بازار جلوگيري و با انجام روش‌هاي جايگزين انسجام بازار ارز و سكه حفظ شود.
تحليلگران براين باورند در شرايط فعلي سود سالانه به صورت تقريبي براي سررسيد مردادماه 19 درصد، سررسيد تيرماه 14 درصد، سررسيد خردادماه 13 درصد و سررسيد ارديبهشت‌ماه 10 درصد است. اين در شرايطي است كه اگر درصد سود سالانه در همين محدوده باشد ريسك بازار پايين و فرصت مناسبي براي خريداران است كه تصميمات منطقي‌تري بگيرند؛ اما اگر ميزان سود سالانه به بالاي 40 درصد برسد (در سال گذشته اين رقم بارها براي هر يك از سررسيدها تكرار شد) ريسك بازار بيشتر و شرايط براي خريد اندكي سخت مي‌شود. در مجموع در دادوستدهاي ديروز تا دو ساعت مانده به پايان معاملات، سررسيدهاي نزديك شاهد رشد قيمت بودند و سررسيدهاي دور نوسان نرخ داشتند؛ قيمت سكه در سررسيد ارديبهشت ماه با 04/2 درصد رشد در محدوده 700 تا 712 هزار تومان، سررسيد خردادماه با 88/1 درصد رشد در بعد از ظهر و 09/0 درصد افت در صبح در محدوده 711 تا 725 هزار تومان، سررسيد تيرماه با 63/2 درصد رشد در بعد از ظهر و 50/1 درصد افت در صبح در محدوده 710 تا 739 هزار تومان و سررسيد مردادماه با 02/3 درصد رشد در بعد از ظهر و 46/1 درصد افت در صبح در محدوده 726 تا 759 هزار تومان قرار گرفت.
كارشناسان روند مبادلات بازار آتي را موكول به تصميمات اتخاذ شده بانك مركزي در قبال روش‌هاي جايگزين تحويل سكه‌هاي پيش فروش شده و استقبال مردم از اين روش‌ها مي‌دانند و معتقدند استراتژي بانك مركزي به عنوان تنها عرضه‌كننده سكه در كشور مي‌تواند تاثير محسوسي روي روند مبادلات بگذارد. اين در حالي است كه قيمت طلا در بازارهاي جهاني نيز مي‌تواند بازار را تحت تاثير قرار دهد. به گزارش شركت كارگزاري بانك ملي به نقل از «كامرز بانك» يك حالت ريسك گريز بين سرمايه‌گذاران طلا ايجاد شده كه ممكن است قيمت طلا را به زير يك هزار و 600 دلار به ازاي هر اونس برساند. در ادامه اين گزارش آمده درعين حال، به دليل جذابيت و همچنين وجود تورم، قيمت طلا مي‌تواند دوباره به سطح يك هزار و 900 دلار به ازاي هر اونس برسد. 

شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۵:۵۷:۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد