قيمت روز اول خريد نقدی سكه‌های پيش‌فروش 70 هزار تومان كمتر از بازار

قيمت روز اول خريد نقدی سكه‌های پيش‌فروش 70 هزار تومان كمتر از بازار
خبر مهم این است که بانک مرکزی سکه‌های پیش‌فروش شده را به نرخ 636 هزار تومان می‌خرد. این خبر مهم‌ترین خبر بازار سکه در روز گذشته بود.
خبر مهم این است که بانک مرکزی سکه‌های پیش‌فروش شده را به نرخ 636 هزار تومان می‌خرد. این خبر مهم‌ترین خبر بازار سکه در روز گذشته بود.
این نرخ برای روز شنبه دو اردیبهشت از سوی بانک مرکزی اعلام شد و همان‌طور که روزهای قبل اطلاع‌رسانی شد، این نرخ به صورت روزانه تعیین می‌شود و احتمال تغییر آن وجود دارد. این قیمت بیش از 70 هزار تومان زیر قیمت بازار روز گذشته تعیین شده است. اما نگاهی دقیق تر به این قیمت منفعت بانک مرکزی و منافع پیش‌خریدکنندگان را مشخص‌تر می‌کند. با توجه به قیمت 708 هزار تومانی سکه در بازار روز گذشته در ساعت 2 بعد از ظهر، سکه‌هایی که با نرخ 546 هزار تومان پیش‌خرید شده و اکنون با احتساب 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده، قیمت تمام شده آن پس از 4 ماه خواب سرمایه به 573 هزار و 300 تومان رسیده اگر در بازار آزاد روز گذشته به نرخ خرید 700 هزارتومان فروخته می‌شد، صاحب آن از این معامله پس از 4 ماه 126 هزار و 700 تومان سود عایدش می‌شد. در صورتی که اگر سکه با نرخ پیش خرید شده 546 هزار تومان را به نرخ 636 هزار تومان به بانک مرکزی بفروشد 90 هزارتومان نقدا در بانک ملی سود می‌گیرد که 36 هزار و 700 تومان كمتر سود می‌برد. اگر فرد بخواهد سکه را به بانک مرکزی بفروشد قطعا نیازی به پرداخت 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده به بانک نخواهد بود. این تفاوت بیش از 36 هزار تومانی در حالی است که مبنای نرخ گذاری در بانک مرکزی مشخص نیست و تنها می‌توان احتمال کاهش قیمت را برای آن متصور بود. احتمالی که البته بنا بر قابل تغییر بودن قیمت روزانه خرید سکه از سوی بانک مرکزی بازهم چندان قابل اتکا نیست. اینکه مردم از فروش سکه خود در بازار سود بیشتری خواهند برد فعلا برابر با اعداد و ارقام کاملا مشخص است و طبعا تمایلی برای فروش سکه به بانک مرکزی فراهم نمی‌آورد، اما اینکه سود بیشتری برای مردم در محاسبات آینده بانک مرکزی در نظر گرفته شود، باید در روزهای آینده دید. جذابیت سود بیشتر برای تحویل نگرفتن سکه در عین حال تلاشی است که به نظر نیازمند دست و دل بازی بیشتری از جانب بانک مرکزی است.برخی از کارشناسان البته با توجه به میزان طلای موجود در سکه تحلیل می‌کنند که این بانک در تعیین قیمت، برای میزان طلای خالص موجود در سکه ارزش به مراتب کمتری نسبت به قیمت‌های واقعی بازار در نظر گرفته است. به طور مثال، میزان طلای 24 عیار موجود در سکه 32/7 گرم است. این میزان به علاوه تقریبا 1 گرم نقره 24 عیار و مس به جمع کل 133/8گرم می‌رسد و از این رو عیار آن تا 6/21 پایین می‌آید. ارزش هر گرم طلای 24 عیار دیروز در بازار تقریبا 96 هزار تومان بود. اگر وزن نقره و مس آن را در نظر نگیریم، بانک مرکزی تقریبا هر گرم 24 عیار طلای آن را91 هزار تومان حساب کرده که جای ابهام است. به هر حال این رویه در روزهای آینده شرایط شفاف‌تری به خود خواهد گرفت. بانک ملی سکه پیش‌فروشی را 636 هزار تومان می‌خرد. طلادر بازارهای جهانی در پایان معاملات هفتگی در سطح 1642 دلار بسته شد. طلا در این روز‌ها از نتایج اولیه انتخابات فرانسه و اجلاس گروه 20 کشور صنعتی و تصمیمات اتخاذ شده در جلسات بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول و برخی اظهارنظر‌های حاشیه‌ای آنها تاثیر پذیرفته و در عین حال تا بروز نشانه‌های قطعی از پیامدهای این تصمیمات تعادل را حفظ کرده است. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۵:۵۹:۵۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد