تحليل بازار سكه طلا در هفته جاری

تحليل بازار سكه طلا در هفته جاری
مطابق آنچه كه پيش‌تر پيش‌بيني شده بود همزمان با ارائه روش‌هاي جايگزين تحويل سكه، به عرضه گسترده ارز زير قيمت بازار اقدام شد؛ اقدامي كه موجب ريزش بازار طي هفته گذشته و سقوط آزاد قيمت سكه در اوايل هفته جاري شد.
تا آنجا كه قيمت بازخريد سكه توسط بانك مركزي كه اوايل هفته گذشته بيش از 30 هزار تومان پايين‌تر از قيمت خريد صرافي‌ها بود در ساعاتي باقيمت بازار برابر شد. در هفته جاري نيز، تحليل رفتار بازيگر اصلي بازار، یعنی بانك مركزي، مي‌تواند سمت‌و‌سوي حركت قيمت‌ها در اين هفته و هفته‌آينده را تا حدودي نشان دهد. در اين راستا تغيير پارامترهاي زير به ترتيب اولويت و اهميت، بررسي شده است:
- مهلت تحويل اوراق گواهي سپرده:
قرار دادن چنين پارامتري درصدر ليست پارامترها شايد تعجب بسياري از خوانندگان را به همراه داشته باشد؛ اما به اعتقاد نگارندگان اين نوشتار، بدون ترديد رفتار بانك مركزي در اين هفته و علي‌الخصوص هفته آينده در دل همين تغيير نهفته است. در صورتي كه مطابق آنچه كه پيش‌تر اعلام شده بود، مهلت تعويض رسيدهاي ثبت‌نام با اوراق گواهي سپرده 24 درصدي تا پايان همين هفته در نظر گرفته شود، نشان‌دهنده آن است كه بانك مركزي تمامي توان خود جهت كاهش قيمت‌ها را در همين هفته صرف كرده است و به هدف خود جهت منصرف كردن خريداران از تحويل سكه و جايگزيني آن با اوراق گواهي سپرده رسيده است، بنابراين تمديد نشدن اين مهلت مي‌تواند بهترين سيگنال براي رها كردن بازار به حال خود در هفته آينده كه مي‌توان آن را مترادف با صعود قيمت‌ها دانست، باشد.
در سوي مقابل تمديد چنين مهلتي مي‌تواند نشانگر فشار برای پايين نگه‌داشتن قيمت‌ها توسط بانك مركزي در هفته آينده باشد.
- نرخ بازخريد سكه:
نرخي كه كف قيمتي هدف را در هر روز نشان مي‌دهد. مسلما قيمت فروش سكه در بازار آزاد حتي براي لحظه‌اي نبايد زیر اين قيمت قرار گيرد، كه در غير اين‌صورت موقعيت آربيتراژ براي تحويل گيرندگان سكه به وجود مي‌آيد كه با ادامه آن، قيمت‌ها خود را به قيمت‌هاي صحيح اصلاح خواهند كرد. كاهش نرخ بازخريد در هر روز، مي‌تواند نرخ‌ها را هم تسريع و هم تشديد كند. تنها تاثير رواني چنين كاهش قيمتي در بازاري كه قبلا در حالت اشباع عرضه قرار دارد نيز براي نزول قيمت‌ها كافي است.
- عرضه ارز و انتظارات قيمتي عرضه در روزهاي آينده:
اين متغير كه به نوعي اطلاعات نهاني محسوب مي‌شود به راحتي در اختيار بسياري از فعالان بازار قرار ندارد. صرافي‌ها تنها مرجع خبري هستند كه به خوبي اطلاع دارند چه ميزان ارز براي تحويل در روزهاي آينده و با چه قيمتي پيش‌فروش شده است. هر چند كه پيش‌تر بانك مركزي انتساب چنين اقدامي را به طور مستقيم به خود رد كرده بود، اما همين حركت عامل اصلي ريزش بازار در اين هفته‌ها بوده است و نه عرضه سكه‌هاي پيش‌فروشي. اين عرضه از سوي هر نهاد دولتي يا خصوصي كه باشد فاكتور تاثيرگذاري است به خصوص در تعيين رفتار كوتاه مدت بازار.
- اخبار سياسي پيرامون مذاكرات هسته‌اي ايران:
خوشبختانه اخبار خوش مذاكرات كه هر روز بر دامنه آن افزوده مي‌شود پتانسيل تقويت پول ملي و افت ارزش ارزهاي خارجي را فراهم آورده است. هر چند كه در حال حاضر قيمت ارز عمدتا با «عرضه» با شيب رو به پايين مواجه شده است، اما خوش‌بيني‌ها پيرامون موفقيت مذاكرات و لغو تحريم‌هاي يك جانبه همچون كاتاليزوری مهم فضا را براي چنين كاهشي مهيا مي‌كند. هر چند بايد دقت كرد تاثير اخبار منفي در قيمت‌ها بيشتر از تاثير اخبار مثبت خواهد بود، چرا كه اخبار خوب در قيمت‌هاي فعلي قبلا به نوعي لحاظ شده است.
- قيمت جهاني طلا: از كم‌اهميت‌ترين فاكتورها در روند قيمتي!
هر چند كه با توجه به اينكه قيمت سكه در حال حاضر معادل قيمت طلاي موجود در آن است، بهاي هر اونس طلا در بازار جهاني نيز بر قیمت سکه موثر است؛ اما نه بر روند قيمتي بلكه در قيمت روزانه. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۵:۲۴:۲۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد