تمايل سكه به رشد قيمتی

تمايل سكه به رشد قيمتی
مبادلات طلا در بازارهاي جهاني در شرايطي در روزهاي ابتدايي هفته گذشته در سطح پايين قيمتي پي گرفته شد كه در دو روز پاياني هفته با نوسان رو به بالايي همراه شد.
مبادلات طلا در بازارهاي جهاني در شرايطي در روزهاي ابتدايي هفته گذشته در سطح پايين قيمتي پي گرفته شد كه در دو روز پاياني هفته با نوسان رو به بالايي همراه شد. بيانيه آخر هفته كميته فدرال رزرو در رابطه با سياست‌هاي پولي اين كشور و از سويي تاكيد بر سياست‌هاي انبساطي براي تزريق نقدينگي به بازار به منظور تحريك شرايط موجود اقتصادي از مهم‌ترين دلايل نوسان رو به بالاي قيمت طلا در بازارهاي جهاني بوده است، البته در شرايطي كه عرضه و تقاضا براي طلا فعلا با ثبات روبه‌رو است افت و خيز شاخص جهاني دلار مي‌تواند تغيير دهنده شرايط موجود باشد، به طوري كه در روز جمعه با كاهش قيمت دلار، مبادلات طلا با افزايش نرخ بيشتري همراه است. البته شوراي جهاني طلا در تازه‌ترين گزارش خود اظهار كرده واردات طلا در كشورهاي وارد كننده اين كالا با كاهش رو به رو خواهد شد و اين مي‌تواند عاملي در كاهش سطح تقاضاي جهاني به حساب آيد.
براساس گفته برخي تحليلگران، سرمايه گذاران در انتظار وضعيت اروپا هستند زيرا هر گونه تصميم اتحاديه اروپا پيرامون وضعيت يونان يا ساير كشورهاي بدهكار در اين منطقه مي‌تواند استفاده از طلا را به عنوان دارايي مطمئن يا جايگزين با سطح تقاضاي متفاوتي مواجه كند. اين در شرايطي است كه عملياتي شدن تصميمات جلسه اخير كميته مركزي فدرال رزرو پيرامون سياست‌هاي انبساطي با توجه به وضعيت اقتصاد ايالات متحده (بهبود وضعيت مسكن، كاهش شاخص خرده فروشي بعد از تعطيلات عيد پاك و اميدواري به تداوم شاخص رشد اقتصادي) تاثير محسوسي روي روند مبادلات طلا در بازارهاي جهاني خواهد گذاشت.
تمايل سكه به رشد قيمتي
بازار داخلي سكه و طلا طي هفته گذشته متاثر از تصميمات بانك مركزي در قبال وضعيت پيش‌فروش‌ها و تاكيد بر دور دوم تحويل سكه‌هاي پيش فروش شده بدون هيچ‌گونه نگراني و حتي مازاد نياز بازار با كاهش محسوسي در روزهاي ابتدايي هفته مواجه شد، اما در ادامه با نوسانات قيمتي جهت حركت نرخ‌ها تغيير كرد اين در حالي بود كه تغييرات قيمت دلار و ساير ارزها به تاثير از اخبار و گمانه زني‌ها در رابطه با نشست آژانس با ايران در وين و مذاكرات بغداد روي افت و خيز قيمت سكه تاثير گذار بود. به نظر مي‌رسد در حالي براساس گفته مسوولان و تصميمات اعلام شده بانك مركزي مي‌توان شاهد دور جديدي از كاهش قيمت سكه و دلار باشيم كه گمانه زني‌ها پيرامون اخبار مذاكرات همچنان بازار را در حالت انتظار نگه داشته و حتي انتشار برخي گزارش‌هاي غير رسمي‌رشد قيمت سكه را نيز هموار كرده است. «مشكل در ارسال حواله‌هاي ارزي به امارات»، «صحبت‌هاي يك جانبه غرب در برابر ايران پيرامون مذاكرات بغداد» و از سويي «برخورد انتظامي ‌با دلالان بازار ارز و از سرگيري پلمب صرافي‌هاي غيرمجاز» باعث شده بود تغييرات قيمتي بازار طي روزهاي پاياني هفته گذشته با شيب رو به بالايي تمايل پيدا كند اين در شرايطي است كه براي نتيجه‌گيري دراين باره بهتراست منتظر نتايج ملموس مذاكرات وين و بغداد در روزهاي آينده باشيم.
آتي و اميدواري به روزهاي آينده
بازار آتي بورس كالاي ايران به تاثير از قيمت سكه در بازار نقدي و از سويي تغييرات قيمت دلار حركت مشابهي را سپري كرد، اين در حالي بود كه نوسانات بازار آتي يك گام جلوتر از بازار نقدي بود. كاهش ادامه دار قيمت سكه طي روزهاي گذشته و از سويي انتظارات براي كاهش قيمت باعث شده ميزان وجه تضمين از آغاز سال جديد تاكنون براي چهارمين بار متوالي از 2 ميليون و 700 هزار تومان به 2 ميليون و 100 هزار تومان برسد. برخي از فعالان اظهار مي‌كنند در صورت اينكه افت قيمت‌ها ادامه پيدا كند اين ميزان به زير 2 ميليون تومان خواهد رسيد هر چند كه گمانه زني‌ها حكايت از اين دارد در آينده نزديك مكانيزم تعيين ميزان وجه تضمين تغيير خواهد كرد.
آغاز معامله قراردادهاي سكه شهريورماه و افزايش موقعيت‌هاي خريد در روزهاي پاياني هفته براي سررسيدهاي دور ازجمله مهم‌ترين مواردي بود كه توانست حركت بازار را بيشتر به سمت كاهش تعداد موقعيت‌هاي فروش در سررسيدهاي نزديك و افزايش تعداد موقعيت‌هاي خريد در سررسيدهاي دور سوق دهد. تحليلگران بر اين باورند دورنماي بازار همچنان صعودي است اين در شرايطي است كه بخش زيادي از سرمايه‌گذاران فعلا منتظر مشخص شدن تكليف مذاكرات بغداد و وين هستند و معتقدند با وجود اينكه وزنه تاثيرگذاري مذاكرات بغداد و وين روي بازارها قابل توجه خواهد بود اما هر گونه رفتار بانك مركزي در بازار ارز و سكه طي روزهاي آينده از فاكتورهاي تاثيرگذارتر است.
البته معامله‌گران بازار آتي در كنار توجه به بازارهاي داخلي، نيم نگاهي هم به حركت جهاني طلا دارند زيرا بر اين باورند افزايش قيمت طلاي جهاني مي‌تواند بازار داخلي را تحريك كند.
در مجموع در بازار آتي بورس كالاي ايران طي هفته گذشته 94 هزار و 515 قرارداد به ارزش 6‌تريليون و 95 ميليارد و 68 ميليون و 580 هزار ريال معامله شد كه نسبت به هفته گذشته از لحاظ حجم و ارزش به‌ترتيب 1/50 و 72/48 درصد رشد داشت. اين در حالي بود كه از روز شنبه تا روز چهارشنبه هفته گذشته براي قراردادهاي ارديبهشت ماه يك هزار و 104 قرارداد به ارزش 67 ميليارد و 171 ميليون و 270 هزار ريال، قراردادهاي خردادماه 649 قرارداد به ارزش 40 ميليارد و 224 ميليون و 650 هزار ريال، قراردادهاي تيرماه 62 هزار و 647 قرارداد به ارزش 3‌تريليون و 999 ميليارد و 930 ميليون و 840 هزار ريال، قراردادهاي مردادماه 18 هزار و 668 قرارداد به ارزش يك‌تريليون و 218 ميليارد و 855 ميليون و 640 هزار ريال و قراردادهاي شهريورماه 8 هزار و 384 قرارداد به ارزش 568 ميليارد و 886 ميليون و 180 هزار ريال معامله شد.
روند قيمت‌ها نيز در حالي نوساني بود كه در روز پنج شنبه هفته گذشته نسبت به روز شنبه روند قيمت‌ها افزايشي شد؛ قيمت سكه براي قراردادهاي ارديبهشت ماه 38 هزار و 427 تومان(06/6 درصد)، قراردادهاي خردادماه 37 هزار و 132 تومان(8/5 درصد)، قراردادهاي تيرماه 23 هزار و 334 تومان(6/3 درصد)، قراردادهاي مردادماه 23 هزار و 999 تومان(62/3 درصد) و قراردادهاي شهريورماه 3 هزار و 626 تومان (5/0 درصد) رشد كرد. 

شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۸:۵۶:۱۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد