شانس در خانه گاز ایران را زد

شانس در خانه گاز ایران را زد
افزایش تولید و صادرات LNG آمریکا هر چند خبر خوبی برای تولید و صادرکنندگان گاز جهان نیست اما افزایش صادرات LNG آمریکا بیش از آنکه برای ایران تهدید باشد، یک فرصت طلایی است.

عرضه LNG بیشتر توسط کشورهای مختلف به ویژه آمریکا در بازار، محدودیت‌های بیشتری برای قطر برای تولید و صادرات گاز از مسیر LNG ایجاد می‌کند و عملا به دلیل پیشی گرفتن عرضه از تقاضا در بازار LNG، قطر از روی اجبار ناگزیر به اعمال محدودیت‌های تولید گاز به ویژه از حوزه پارس جنوبی خواهد شد.

هم اکنون نزدیک به ۹۰ درصد تولید گاز قطر از پارس جنوبی صرف تامین خوراک واحدهای LNG می‌شود و با افزایش عرضه کنندگان LNG در بازار، فشار بر روی قطر برای اعمال محدودیت در تولید گاز برای انجام بازاریابی و فروش گاز بیشتر می‌شود و ایران از این فرصت می‌تواند برای بهره برداری و تولید بیشتر گاز ازپارس جنوبیاستفاده کند.

در شرایط فعلی هر چند ایران به جز ترکیه، پروژه جدی برای صادرات گاز و یا LNG ندارد اما گاز تولیدی از پارس جنوبی قابلیت گسترده‌ای برای مصرف در صنایع، نیروگاه‌های برق، جایگاه‌های CNG، ذخیره سازی در مخازن زیرزمینی، تزریق به مخازن نفت و تولید پتروشیمی را دارد.

از سوی دیگر با افزایش سهم گاز در سبد سوخت و انرژی این فرصت ایجاد می‌شود تا مازاد فرآورده‌های نفتی به ویژه گازوئیل، نفت کوره و گاز مایع بیشتری توسط ایران به بازارهای جهانی و منطقه‌ای صادر شود.

به عبارت دیگر هر چند ایران صادرکننده بزرگ گاز نیست اما می‌تواند از فرصت توقف قطر در پارس جنوبی برای صادرات روزانه تا سقف ۶۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی در سال ۲۰۱۷ میلادی استفاده کند.

هم اکنون ظرفیت تولید گاز ایران در پارس جنوبی حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز بوده که با بهره برداری از فازهای باقیمانده این ظرفیت تولید از مرز ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز عبور می‌کند.

منبع خبر: خبرگزاری مهر
  ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۸:۷:۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد