مقاومت بورس در برابر عرضه‌ها

مقاومت بورس در برابر عرضه‌ها
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در چهارمين روز رشد شاخص با افزايش ملموس عرضه‌هاي معامله‌گران كوتاه‌مدت مواجه شد.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در چهارمين روز رشد شاخص با افزايش ملموس عرضه‌هاي معامله‌گران كوتاه‌مدت مواجه شد.در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه در بازار روند افزايش عرضه‌ها كه از روز دوشنبه در بازار شروع شده بود، رو به افزايش گذاشته و در نهايت بسياري از صف‌هاي خريد بازار در نمادهايي نظير پالايشگاه بندرعباس، ذوب‌آهن اصفهان، مپنا، سرمايه‌گذاري سايپا و توكا ريل به چالش كشيده شد.
امضاي يك تفاهم‌نامه مهم
در همين حال بازار همچنان شاهد ادامه اظهار‌نظرها در مورد لزوم حمايت از بازار سرمايه است. ديروز در مهم‌ترين رخداد در اين بخش تفاهم نامه همكاري سازمان بورس و اوراق بهادار و صندوق توسعه ملي با هدف حمايت از بازار سرمايه و شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس و فرابورس، با حضور وزير امور اقتصادي و دارايي و جمعي از مديران ارشد اقتصادي، به امضا رسيد.
استفاده متقابل از ظرفيت‌هاي بازار سرمايه و صندوق توسعه ملي در جهت پيشبرد حمايت از توليد ملي، سرمايه و كار ايراني و امكان استفاده از منابع صندوق توسط شركت‌هاي هلدينگ و سرمايه‌گذاري براي سرمايه‌گذاري در شركت‌هاي توليد، صنعتي و سرمايه‌گذار در چارچوب اساسنامه صندوق از مهم‌ترين مفاد اين تفاهم نامه است.
همچنين اولويت دادن به شركت‌هاي برخوردار از شفافيت مالي و فعال در بازار سرمايه براي استفاده از منابع صندوق توسعه ملي در چارچوب اساسنامه و كمك به تثبيت فضاي سرمايه‌گذاري و توليد كشور از ديگر مفاد مهم اين تفاهم نامه همكاري است.
ديروز سيدشمس‌الدين حسيني در نشست امضاي تفاهم‌نامه بين سازمان بورس و اوراق بهادار با صندوق توسعه ملي كه در وزارت اقتصاد برگزار شد، با بيان اينكه پايه و منبع محدود و به شدت متكي به بانك‌ها بوده است، اظهار كرد: با توجه به كمبود منابع و كمبود بهره‌وري فشارهايي از جانب افزايش نرخ سود وجود داشته و دارد كه همين امر باعث فشارهاي جديد مي‌شود. وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به مزيت‌هاي بازار سرمايه گفت: بازار سرمايه داراي فرصت‌هاي فراوان و افق روشن براي آينده است. از سال گذشته سازمان و شركت‌هاي بورس تلاش قابل تقديري در زمينه نقدشوندگي داشته‌اند و با استفاده از ابزارهاي جديد مانند صكوك و اوراق مشاركت توفيق داشته‌اند كه با تجهيز 10 هزار و 500 ميليارد تومان تا حدي از فشار روي منابع مالي را كم كنند.
حسيني همچنين با اشاره به امضاي تفاهم‌نامه بين صندوق توسعه ملي و سازمان بورس در اين نشست اظهار كرد: امضاي اين تفاهم نامه نويدي براي شركت‌هاي بورس است. در قانون تاسيس و مواد تاسيسي صندوق توسعه ملي و در قانون برنامه پنجم امكان حضور صندوق توسعه ملي به عنوان سرمايه‌گذار در بازارهاي سرمايه پيش بيني شده و اميدواريم اين موضوع در پي امضاي اين تفاهم نامه عملي شود. در تحولات كلان ديروز معامله‌گران در مسائل سياسي شاهد اظهار نظر رییس جمهوري در مورد تحريم‌هاي اتحاديه اروپا بودند.
رييس‌جمهور در سخنان خود با بيان اينكه امروز دشمن قصد دارد با حربه تحريم جمهوري اسلامي را در نقطه ضعف قرار دهد، گفت: تحريم‌هايي كه عليه كشورمان اعمال شده، سنگين‌ترين و شديدترين تحريم‌هايي است كه تا به حال عليه كشوري اعمال شده است و البته اين تصور دشمنان كه بتوانند با اين تحريم‌ها ايران را در موضع ضعف قرار دهند، اشتباه و ناشي از حساب و كتاب‌هاي صرفا مادي است.
احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه مجموع درآمد نفت، كمتر از 10 درصد حجم اقتصاد كشور را شامل مي‌شود، اظهار کرد: بايد تحريم را فرصتي ببينيم كه همين مقدار وابستگي بودجه كشور به نفت نيز رفع شده و استفاده از نفت به عنوان سلاحي براي تحريم براي هميشه از دست دشمن خارج شود.
رييس جمهور افزود: بايد در مقابل فشارها ايستادگي كرده و از اين مقطع سرافرازانه عبور كنيم و پاسخ سياست‌هاي خصمانه دشمن را با گذر مقتدرانه از تحريم‌ها بدهيم.
در بازار ارز چه مي‌گذرد؟
در بازار ديروز در مسائل‌ اقتصادي اظهار نظر ریيس كميسيون اقتصادي مجلس در مورد احتمال سه نرخي شدن ارز و دلار بسیار گران براي كالاهاي لوكس مورد توجه بازار بود.
ارسلان فتحي‌پور در گفت‌وگو‌ خبرگزاری مهر گفت: در حال حاضر كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در حال تهيه يك بسته اقتصادي براي ساماندهي وضعيت اقتصادي كشور با همكاري كارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادي است.
وي اضافه كرد: براين اساس، كالاها را به 3 دسته «كالاهاي اساسي»، «كالاهاي واسطه‌اي» و «كالاهاي لوكس» تقسيم‌بندي كرده‌ايم به طوري كه براي واردات كالاهاي اساسي نرخ مرجع 1226 تومان را در نظر گرفته‌ايم و براي ساير كالاها نرخ‌هاي ديگري را كه هنوز به تصويب نرسيده است.
در بازار ديروز در گروه پتروشيمي اعلام پوشش فوق‌العاده سه ماهه پتروشيمي آبادان به تشكيل صف خريد در اين نماد منجر شد.
به گزارش بورس‌24، شركت پتروشيمي آبادان كه براي سال 91 سود 737 ريالي به ازاي هر سهم اعلام كرده بود، در عملكرد 3 ماهه موفق به پوشش 71 درصدي سود خود شد.
شركت علت عدم تعديل مثبت را به‌‌رغم پوشش خيره‌كننده سود خود در عملكرد 3 ماهه، ركود بازار و كاهش نرخ فروش عنوان كرده است كه به نظر مي‌رسد اين دلايل براي عدم تعديل مثبت شركت كافي نيست و شركت با توجه به روند صعودي نرخ ارز با تعديل مثبت خوبي در سال 91 مواجه خواهد شد.
بازگشت مس به بازار
در گروه فلزي ديروز نماد ملي مس پس از برگزاري مجمع سالانه و تقسيم سود بازگشايي شد.
شركت ملي صنايع مس ايران پيش بيني سود هر سهم سال مالي منتهي به 30 اسفندماه 91 را با سرمايه 17 هزار و 368 ميليارد و 934 ميليون ريال 769 ريال اعلام كرده است.
شركت ملي صنايع مس ايران پيش‌بيني سود هر سهم سال مالي منتهي به 30 اسفندماه 91 را در بهمن و اسفندماه 90 به صورت حسابرسي شده 502 ريال اعلام كرده بود كه اين رقم در تير ماه امسال با رشد 267 ريالي به 769 ريال رسيد.
«فملي» اعلام كرد: افزايش پيش بيني درآمد هر سهم در تيرماه به دليل برآورد نرخ 7500 دلار (دلار 15000ريال) براي فروش محصولات اصلي شركت است.
در همين حال ملي مس به زودي شاهد عرضه يك بلوك 20درصدي ديگر از سهام اين شركت توسط سازمان خصوصي‌سازي خواهد بود.
در گروه شركت‌هاي چندرشته‌‌اي روز گذشته خبرهايي درخصوص خروج محمدرضا پيشرو مديرعامل بانك صادرات از هيات‌مديره غدير منتشر شد.
به گزارش بورس24، اخيرا حدود 30 مدير از تركيب هيات‌مديره زیر مجموعه‌های غدير به همراه تني چند از مديران میانی از جمله معاون سرمايه‌گذاري شركت تغيير كرده‌اند.
در گروه سيماني، نماد معاملاتي سرمايه‌گذاري تدبيرگران فارس و خوزستان با سرمايه 1/5 ميليارد توماني شنبه آينده در بازار دوم فرابورس گشايش مي‌شود.
اين شركت كه زير مجموعه فارس و خوزستان به شمار مي‌رود داراي سرمايه اسمي اين شركت 1/5 ميليارد تومان بوده و داراي 6 نيروي انساني و سهامداران عمده‌اي چون شركت‌هاي سيمان زنجان و سيمان فارس و خوزستان و بازرگاني صنايع سيمان فارس و خوزستان است. همچنين پيش بيني سود هر سهم آن براي سال مالي گذشته 16 تومان بود.
در گروه خودرويي، توقف عرضه برخي خودروهاي داخلي باعث افزايش 200 تا 700 هزار توماني قيمت خودرو در بازار شد.
توقف عرضه پژو 206 باعث افزايش 200 تا 500 هزار توماني قيمت اين خودرو طي يك هفته اخير شد. در گروه خودرويي ديروز يك درصد سهام سايپا در بازار مورد معامله قرار گرفت. به گفته معاون اقتصادي گروه بهمن با دريافت 105 ميليارد تومان، يك درصد از سهام سايپا برگشت داده شد.
سعيد موحدي در گفت‌و‌گو با فارس در رابطه با آخرين وضعيت دو درصد از سهام سايپا متعلق به شركت گنجنيه ايرانيان (وابسته به مجموعه بهمن) اظهار کرد: بعد از نهايي شدن دريافت مرحله اول مطالبات ناشي از فروش دو درصد سهام كه حدود 105 ميليارد تومان بود، ديروز يك درصد از سهام سايپا به شركت پيشگامان بازرگاني ستاره تابان منتقل شد كه در آمار معاملات روز جاري سايپا به ثبت رسيد.
وي ادامه داد: همچنين قرار شده هفته آينده هم حدود 55 ميليارد تومان ديگر از مطالبات به صورت دريافت سهام شركت‌هاي بورسي، پرداخت شود تا يك درصد باقي‌مانده هم به خريدار منتقل و اين موضوع نهايي شود.
ديروز همزمان با انتقال سهام سايپا مديرعامل گروه خودروسازي سايپا گفت: قصد داريم كه سهام گروه سايپا را به شبكه نمايندگي‌ها و مشتريان واگذار كنيم تا از اين طريق با مشاركت بتوانيم توانايي خود را در توليد، كيفيت و تنوع سبد محصولات تقويت كنيم.
در گروه تجهيزات حفاري شمال ديروز همچنان در شرايطي شاهد وجود صف خريد بود كه به دليل آماده شدن ديرهنگام گزارش حسابرسي شده شركت، ديروز نماد اين شركت كه قرار بود براي مجمع سالانه متوقف شود، متوقف نشده و مجمع شركت احتمالا 24تيرماه برگزار خواهد شد. انتظار مي‌رود شركت در مجمع با 350ريال تقسيم سود مواجه شود.
دلايل ادامه توقف در نماد صدرا
ديروز در گروه تجهيزات مدير عامل شركت صنعتي دريايي ايران (صدرا) با اعلام ارسال آخرين گزارش حسابرسي شده عملكرد سال مالي 90 اين شركت به سازمان بورس و اوراق بهادار از تمايل سهامداران عمده شركت آذرآب براي افزايش سرمايه از محل مازاد تجديد ارزيابي دارايي‌ها در سال جاري خبر داد. مهدي اعتصام در گفت‌وگو‌ با بورس نيوز، راجع به آخرين اقدام‌هاي صورت گرفته براي ارسال گزارش‌هاي مالي شركت صدرا به بورس، اظهار كرد: طبق ضوابط، گزارش نهايي حسابرس مستقل شركت، در زمينه عملكرد سال مالي 90 بايد حداكثر تا پايان خرداد ماه امسال تهيه و به سازمان بورس ارسال مي‌شد كه خوشبختانه اين امر طي مهلت مقرر انجام گرفته و مجمع عادي سالانه سهامداران نيز تا قبل از پايان تير ماه جاري برگزار خواهد شد.
وي تاكيد بر شفاف‌سازي فعاليت‌هاي حسابرسي را دليل اصلي توقف نماد معاملاتي «خصدرا» از 20 اسفند ماه سال گذشته تا به امروز عنوان كرد و افزود: اين موضوع همچون سال‌هاي قبل نحوه شناسايي مانده حساب‌ها و سنواتي شدن آنها را مورد اشاره قرار مي‌داد كه با جمع‌بندي نهايي گزارش حسابرس، مستندات به سازمان بورس ارسال شده است. در گروه تصفيه نفت، ديروز گمانه‌زني در مورد قيمت و نحوه عرضه چهارمين پالايشگاه بازار سرمايه ادامه داشت كه به نظر مي‌رسد اين شركت احتمالا در پي به‌اي 4 متناسب با گروه شيميايي و پتروشيمي بورس به روي تابلو برود. در مجموع بازار ديروز بازاري مثبت اما با عرضه‌هاي قابل ملاحظه بود كه در آن شاخص 5/92واحد رشد كرد و به 25هزار و 438واحد رسيد. ارزش معاملات ديروز نيز 7/57ميليارد تومان بود كه 27درصد آن‌را معامله يك درصد سهام سايپا تشكيل داد از 203نمادي كه ديروز به روي تابلو رفتند نيز 102نماد با كاهش قيمت و 96نماد با رشد ارزش معامله شدند.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۷:۴۹:۱۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد