رونق بازار در سايه اخبار اميدواركننده

رونق بازار در سايه اخبار اميدواركننده
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد انتشار خبرهاي مثبتي در گروه پتروشيمي بود كه در نهايت جو مثبتي را بر بازار حاكم كرد.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد انتشار خبرهاي مثبتي در گروه پتروشيمي بود كه در نهايت جو مثبتي را بر بازار حاكم كرد.
در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه در صحنه سياسي خبرهاي منتشره از تداوم مذاكرات هسته‌اي حكايت داشت. ديروز خبرگزاري فارس گزارش كرد: ديپلمات‌هاي ارشد اتحاديه اروپا و ايران روز 24 جولاي (سه‌شنبه سوم مرداد) مذاكرات فني و كارشناسي خود را در مورد برنامه هسته‌اي ايران پيگيري مي‌كنند تا راه حل ديپلماتيكي براي حل و فصل اين موضوع پيدا كنند.
اين مذاكرات كه در استانبول برگزار مي‌شود، دور دوم مذاكرات فني و كارشناسي است. براساس اين گزارش، ايران و شش قدرت جهاني در آخرين دور از مذاكرات خود در مسكو توافق كردند كه براي كاهش اختلافات دو طرف مذاكرات ادامه يابد.
در بازار ديروز معامله‌گران در ابتداي بازار شاهد انتشار اطلاعيه پتروشيمي كرمانشاه بودند. اين شركت در اطلاعيه سه ماهه خود توانست به اندازه تمام سال گذشته سود محقق كند. اين اعلام كه دومين گزارش از اين نوع در هفته‌هاي اخير بود، باعث اقبال معامله‌گران به گروه پتروشيمي شد. پيش از اين پتروشيمي آبادان نيز در سه ماهه پوششي فوق‌العاده اعلام كرده بود. پتروشيمي آبادان ديروز زنجيره بازگشايي‌هاي ضعيف پس از برگزاري مجامع سالانه را شكست و در بازگشايي نماد توانست با رشد 13درصدي همراه شود. حال آنكه اطلاعيه ديروز پتروشيمي كرمانشاه به صف خريد هلدينگ نفت و گاز پارسيان و رشد قيمتي نمادهاي وابسته از جمله سرمايه گذاري غدير منجر شد تا بازار در انتظار گزارش پتروشيمي پرديس باقي بماند. در همين حال ديروز پتروشيمي‌هاي زاگرس و شازند نيز با صف‌هاي خريد و رشد قيمتي همراه شدند.
در بازار ديروز گروه پتروشيمي همچنان پر خبر ظاهر شد؛ در اين گروه رييس‌ شوراي رقابت از پاسخ به نامه سازمان خصوصي‌سازي در مورد واگذاري هلدينگ پتروشيمي خليج فارس خبر داد و گفت: طبق قانون نظر شورا قابل تغيير نيست، اما هيات‌ واگذاري مي‌تواند اين شركت را با همان تركيب قبلي واگذار كند.
روايت رسمي از اوضاع پتروشيمي‌ها
در همين حال ديروز مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران در جمع خبرنگاران اظهار كرد: تحريم، محدوديت‌هايي براي صنعت پتروشيمي ايجاد كرده، اما با اتخاذ راهكارهاي جديد، توليد و صادرات محصولات پتروشيمي روند عادي خود را ادامه مي‌دهد.
بحث در مورد عوارض 50درصدي صادراتي نيز ديروز در برخي از خبرگزاري‌ها منعكس شد. شانا در گزارشي نوشت: چند شركت پتروشيمي با رايزني انجام شده از اعمال عوارض 50 درصدي صادراتي كه از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت وضع شده، معاف شدند.
مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي اظهار كرد: وزارت صنعت تعدادي از محصولات پتروشيمي را مشمول عوارض صادراتي كرده است كه با رايزني‌ها و مذاكرات انجام شده چند شركت پتروشيمي از اين عوارض معاف شدند.
عبدالحسين بيات افزود: در برخي از شركت‌ها توليد نسبت به مصرف پايين‌تر است و امكان دارد كه كمبود در بازار وجود داشته باشد و به همين دليل براي پرهيز از صادرات، اين عوارض اعمال شده بود. وي تصريح كرد: بر اساس نياز و ضوابط موجود و همكاري و تعامل ميان وزارت نفت و صنعت، نحوه اعمال عوارض براي 15 شركت اعلام شده تغيير خواهد كرد.
بيات ادامه داد: با مذاكره‌هاي مثبتي كه انجام شده، پيش‌بيني مي‌شود فقط چند شركت مشمول اين عوارض شوند و روند توليد و صادرات ساير شركت‌ها روند عادي خود را ادامه دهد.
توقف يك اصل چهل و چهاري
در بازار ديروز در گروه تصفيه نفت معامله‌گران شاهد توقف نماد پالايشگاه بندرعباس بودند. اين توقف موجب شد تا نگراني در مورد وضعيت مالي اين شركت در بازار ديده شود، به خصوص كه پيش از اين دو شركت اصل 44 ديگر بازار سرمايه يعني حمل و نقل پتروشيمي و ذوب آهن اصفهان نيز اندكي پس از حضور در بازار با تعديل منفي همراه شدند. براساس برخي از شنيده‌ها شركت پالايشگاه بندر عباس زيان سال 90خود را 10درصد افزايش داده و در مقابل 28درصد به سود سال 91 خود افزوده است. در گروه مالي روز گذشته مدير بازار فرابورس گفت: با گشايش نماد بيمه سامان، سرانجام معاملات اين شركت بيمه‌اي 400ميليارد ريالي از شنبه 24تير در بازار اول ثبت مي‌شود. بيمه سامان نهمين شركت بيمه‌اي است كه وارد فرابورس مي‌شود. در اين گروه ديروز شركت تازه وارد بيمه ملت اعلام كرد كه مجمع خود را به تعويق انداخته است. اين تعويق براي ثبت افزايش سرمايه اخير شركت رقم خورده است. اين تعويق برگزاري مجمع شانس رشد قيمتي اين شركت را افزايش داده است.
تعويق در برگزاري مجمع مپنا
در گروه مالي ديروز در گروه تجهيزات در حالي كه قرار بود مجمع عادي سالانه شركت مپنا در روز 28 تير ماه برگزار شود اين مجمع به دلايل نامعلومي لغو و به 31 تيرماه موكول شد. دستور جلسه مجمع لغو شده مپنا تصويب صورت‌هاي مالي سال مالي منتهي به 29 اسفند 90، انتخاب حسابرس و بازرس قانوني، تعيين حق حضور اعضاي غير موظف هيات مديره و تعيين پاداش هيات مديره بود. در گروه مخابرات ديروز شركت ارتباطات سيار صورت‌هاي مالي 3 ماهه خود را منتشر كرد.شركت همراه اول در سه ماه اول امسال توانست كه 2هزار و 250ريال از سود 9 هزار و 183ريالي خود را پوشش دهد.در مجموع بازار ديروز شرايط مناسبي را تجربه كرد كه در آن شاخص كل 2/28 واحد رشد كرد و به 25هزار و 307واحد رسيد. ارزش معاملات ديروز بالغ بر 5/48 ميليارد تومان بود كه 10درصد آن را معاملات اوراق شهرداري شيراز تشكيل داد. ديروز از 203 نمادي كه روي تابلو رفتند 103نماد با رشد ارزش و 94نماد با كاهش ارزش همراه شدند. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۱ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۷:۱۹:۵۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد