سكه اشتباهش را پذيرفت

سكه اشتباهش را پذيرفت
سكه‌های آبان از يكشنبه در بازار آتی
پيش‌بيني‌ها پيرامون وضعيت دادوستدها در بازار حاكي از آن است كه روند معاملات با شيب رو به پاييني ادامه خواهد يافت. البته اين روند روز ماقبل با تحركات مثبت دلار و از سويي صعودي شدن قيمت‌ها سپري شد كه براساس گفته كارشناسان دلايل محكم و قانع‌كننده‌اي براي رشد قيمت‌ وجود نداشت.
احمد بيات يكي از كارگزاران بورس كالا درباره روند مبادلات قراردادهاي آتي سكه اظهار كرد: با توجه به اخبار مثبت منتشر شده پيرامون مذاكرات هسته‌اي همچون توافق نهايي بر سر دور سوم مذاكرات در استانبول در سطح معاونان و از سويي موضوع تحويل سكه‌هاي پيش فروش شده به نظر مي‌رسد التهاب ايجاد شده تا زمان مورد بررسي (اوايل مردادماه) كاسته شود و مبادلات با شرايط آرام‌تري دنبال شود.
بيات در ادامه صحبت‌هايش افزود: نقطه بي‌تفاوتي قيمت سكه در بازار با توجه به قيمت سكه‌هاي پيش فروش و مجموع ساير هزينه‌ها از جمله ماليات و كارمزد و متناسب با نرخ بهره مي‌تواند در همان محدوده 690 هزار تومان باشد و به نظر مي‌رسد در صورتي كه پارامترهاي كنوني بازار وجود داشته باشد و اخبار يا گزارش خاصي در اين باره منتشر نشود، احتمال دارد بازار نسبت به افزايش يا كاهش بيشتر قيمت‌ها بي تفاوت شود.
اين كارشناس بازار آتي با اشاره به كاهش اختلاف قيمت سكه در سررسيدهاي بازار آتي نسبت به قيمت سكه در بازار نقدي
(اسپات) و به تبع افت سود آربيتراژ سالانه هر يك از سررسيدها اعتقاد دارد نرخ سود آربيتراژ سالانه براي سررسيدهاي دور بيشتر و براي سررسيدهاي نزديك كمتر است زيرا اختلاف نرخ سكه در سررسيدهاي نزديك كمتر و در سررسيدهاي دور بيشتر است.
بيات در رابطه با بحث تحويل سكه‌هاي پيش فروش شده در مردادماه و تدابير بانك مركزي براي كاهش قيمت‌ها افزود: تصميمات بانك مركزي در اين راستا است كه قيمت سكه به سطح پاييني برسد و با پايين باقي ماندن قيمت سكه، تمايل مردم و سرمايه‌گذاري‌ها براي دريافت ساير ابزارهاي جايگزين سكه بيشتر شود اين در حالي است كه در صورتي كه اين وضعيت پايدار باقي بماند، نزول قيمت‌ها ادامه پيدا مي‌كند.
پيش‌بيني بيات از آينده بازار اين است كه نوسان‌هاي كوتاه‌مدت مثبت در شرايطي ادامه خواهد داشت كه تا سوم مردادماه روند كلي نزولي است. بيات در رابطه با قيمت طلا در بازارهاي جهاني نيز اظهار كرد: براساس تازه‌ترين آمار منتشر شده در بازارها، اگر گزارش‌هاي منتشر شده در ايالات متحده و چين به گونه‌اي باشد كه تحركات مثبت مربوط به سياست‌هاي جديد پولي ادامه پيدا كند آن وقت مي‌توان شاهد افزايش قيمت طلا در بازارها بود.
بيات بر اين باور است كه با توجه به اينكه بازارهاي جهاني از عمق بيشتري برخوردار هستند به همين دليل نبايد همان انتظاراتي را كه در بازار داخلي وجود دارد در بازارهاي جهاني مشاهده كرد. همچنين براساس تازه‌ترين اطلاعيه بورس كالاي ايران، قرارداد آتي سكه طلا تحويل آبان‌ماه در روز يكشنبه 25 تيرماه 1391 راه‌اندازي و قابل معامله خواهد شد. در همين حال قيمت‌ها ديروز در بازار آتي با افت بيش از 2 درصد روبه‌رو شد؛ به طوري كه قيمت سكه سررسيد تيرماه با 20/2 درصد افت در محدوده 707 تا 714 هزار تومان، سررسيد مردادماه با 67/2 درصد افت در محدوده 738 تا 748 هزار تومان، سررسيد شهريورماه با 55/3 درصد كاهش در محدوده 785 تا 800 هزار تومان و سررسيد مهرماه با 12/3 درصد افت در محدوده 817 تا 835 هزار تومان قرار گرفت. 

شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۷:۲۶:۱۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد