ناامیدی جهانی و بازار داخلی طلا و سکه

ناامیدی جهانی و بازار داخلی طلا و سکه
هفته گذشته سخنان برنانکه و ماریو دراگی که امید سرمایه‏گذاران به اتخاذ سیاست تزریق پولی در آمریکا و اروپا را کمرنگ نمود، باعث ریزش قیمت طلا پس از صعود اخیرآن شد، اما آنچه طلا را هنوز سرپا نگه داشته، این است که با توجه به رکود اقتصادی دنیا و ضرورت محرک‏های اقتصادی، معامله‏گران هنوز از سیاست تزریق‏ پولی ناامید نشده‏اند و معتقدند بانک‌های مرکزی همگی منتظر سپتامبر، برای شفافیت بیشتر و تصمیم‏گیری دقیق‏تر هستند و اعلام سیاست تزریق پولی در آن زمان محتمل‏تر خواهد بود؛ سیاستی که منجر به صعود محسوس قیمت در بازارهای مالی از جمله اونس خواهد شد.
هفته گذشته سخنان برنانکه و ماریو دراگی که امید سرمایه‏گذاران به اتخاذ سیاست تزریق پولی در آمریکا و اروپا را کمرنگ نمود، باعث ریزش قیمت طلا پس از صعود اخیرآن شد، اما آنچه طلا را هنوز سرپا نگه داشته، این است که با توجه به رکود اقتصادی دنیا و ضرورت محرک‏های اقتصادی، معامله‏گران هنوز از سیاست تزریق‏ پولی ناامید نشده‏اند و معتقدند بانک‌های مرکزی همگی منتظر سپتامبر، برای شفافیت بیشتر و تصمیم‏گیری دقیق‏تر هستند و اعلام سیاست تزریق پولی در آن زمان محتمل‏تر خواهد بود؛ سیاستی که منجر به صعود محسوس قیمت در بازارهای مالی از جمله اونس خواهد شد.
برنانکه برخلاف گذشته که سرعت رشد اقتصادی آمریکا را مناسب ارزیابی کرده بود، در سخنرانی اخیر خود وضعیت نامناسب اقتصادی در آمریکا را تلویحا تایید نمود. این مساله در کنار برآیند آمارهای اعلام‏شده در آمریکا خصوصا آمار مربوط به اشتغال، اجرای سیاست‏های انبساطی را محتمل‏تر كرده است.
اروپا کماکان با بحران‌های خود دست و پنجه نرم می‏کند و اسپانیا نیز برای کاهش بیشتر رتبه اعتباری، از سمت موسسه رتبه بندی S&P اخطار گرفته است. دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، هرچند اقدامات بانک مرکزی را منوط به همکاری دولت‏ها دانسته است، پیشنهاد خرید اوراق قرضه اسپانیا و ایتالیا و کاهش هزینه‌های استقراض این کشورها را به عنوان راهکاری در جهت بهبود اوضاع یورو مطرح نموده است. هفته‌های آتی قیمت طلا می‏تواند از این پیشنهاد ماریو دراگی و جزئیات پیاده‏سازی آن در عمل، تاثیر بگیرد. اروپا نیز مانند آمریکا برای اجرای سیاست‏های تزریق پولی، منتظر آمارهای بیشتر اقتصادی است. در شرایط فعلی آمارهای اقتصادی اروپا مانند شمشیر دولبه عمل می‏کنند، از یک سو بدتر شدن اوضاع منجر به افت ارزش یورو و به تبع آن ریزش قیمت اونس می‏شود، از سوی دیگر اما باعث خواهد شد احتمال سیاست تزریق پولی و رشد طلا قوت بگیرد. امروز و فردا برنانکه در مورد شاخص‏های اقتصادی و بحران‌های مالی اخیر سخنرانی خواهد کرد.
از بعد تکنیکال اما برای طلا در این یکی دو روز نوسانات کم دامنه و ایستایی را شاهدیم. اکنون اولین حمایت در 1600 دلار قرار دارد که مرز روانی مهمی است. حمایت‌های بعدی نیز 1584 تا 1590 بر ابرهای ایچیموکو است و حمایت بعدی نیز ناحیه 1565 تا 1570 است. شکسته شدن این حمایت؛ اما سیگنال فروش خواهد بود و می‏تواند طلا را تا حوالی 1550 و در صورت ریزش بیشتر تا 1530 دلار کاهش دهد. اما طلا اینک اگر بخواهد تحت تاثیر اخبار فاندامنتال مهم این روزها رشد کند، در اولین گام برای صعود بیشتر، با یک محدوده بسیار مهم مقاومتی در بازه 1630 تا 1640 روبه‌رو است. در این محدوده شاهد تجمع اعداد بسیار مهمی هستیم. به علاوه مرز پایینی ابرهای ایچیموکو در تایم هفتگی در مرکز این ناحیه است و از گذشته نیز یک سقف را در این ناحیه شاهدیم. اهمیت این منطقه اگرچه در حد 1520 تا 1530 دلار برای طلا نیست؛ ولی بسیار زیاد است، به گونه‌ای که شکسته شدن قاطع 1640 را اگر شاهد باشیم و قیمت بالای این عدد تثبیت شود، نقطه ورود برای بسیاری از خریداران خواهد بود. در نهایت نیز در صورت صعود بیشتر قیمت، مهم‌ترین مقاومت فعلی طلا که اهمیت بسیار زیادی دارد، 1672 تا 1682 دلار خواهد بود؛ جایی که خط روند نزولی بازار در آن قرار دارد و شکسته شدن آن بار روانی بالایی خواهد داشت.
بازار داخلی: در بازار داخلی مصوبه جدید بانک مرکزی، مبنی بر تک نرخی کردن نرخ ارز، گمانه‏زنی‏های مختلفی را در مورد رقم این نرخ در پی داشته است. سوال اساسی در حال حاضر این است که این نرخ واحد، قرار است در چه عددی رقم بخورد و آیا اساسا بانک مرکزی خواست یا توان شکستن قیمت بازار آزاد را دارد یا خیر. قیمت باید به طور نسبی به میانه دو سر قیمتی بانک و بازار نزدیک باشد تا بتواند به شکل موثری قیمت بازار آزاد را کاهش دهد. نکته اول این است که با چنین قیمتی بی‌شک، دارایی و درآمدهای بانک مرکزی به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت و این مساله می‌تواند موجب تداوم عرضه توسط بانک و حفظ قیمت در مقادیر اولیه شود. سناریوی دوم؛ اما این است که بانک بخواهد ذخایر ارزی کشور را حفظ نماید. این مساله با توجه به عطش بازار برای دلار، می‏تواند باعث محدود شدن عرضه شود و چنانچه تقاضا از عرضه پیشی گیرد باعث عدم‌ثبات قیمت می‏شود. کلید ماجرا در میزان عرضه بانک و مدیریت تقاضا خواهد بود.
در مورد قیمت سکه با توجه به فرمول، قیمت فعلی بیش از 10 هزار تومان زیر ارزش طلای موجود در آن (بدون احتساب مالیات و حق ضرب) معامله می‏شود. یکی از دلایل این حباب منفی، اشباع خرید سکه و کاهش تقاضا برای آن به عنوان یک کالای امن سرمایه‏گذاری پس از نوسان‏های اخیر است که باعث شده سکه نتواند همگام با دلار حرکت کند، زیرا عطش بازار برای دلار بیشتر است و به علاوه سکه آنقدر گران شده که بیشتر شبیه یک کالای لوکس بوده و تقاضا برای آن پایین آمده است.
در بازار آتی، در روزهای اخیر در بازار روند نداشته ایم و اتخاذ موقعیت‌های باز خرید و فروش بسیار توسط معامله گران مختلف در چنین شرایطی، باعث خواهد شد که اگر بازار به هر سمتی روند بگیرد، حرکات قیمتی در آن سمت شديد باشد. در بازار شهریور به عنوان سررسید تعیین‏کننده، می‌توان گفت قیمت بین 777 تا 816 هزار تومان محصور شده است و عبور از هر کدام از این عددها در صورت تثبیت زمانی آنها سیگنال خرید یا فروش خواهد بود. عبور قاطع از 816 هزار تومان یک نقطه خوب برای ورود خریداران و شکستن قاطع 777 هزار تومان نیز با تکمیل الگوی سقف دوقلو، یک نقطه خوب برای ورود فروشندگان خواهد بود و طبعا بالاخره در ادامه روزی خواهد آمد که بازار بر مقاومت یا حمایت یکی از این دو عدد غلبه خواهد کرد. صبر و فرصت طلبی کلید موفقیت در شرایط فعلی خواهد بود.
تحلیلگران وب سایت Gold24.ir
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.       
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۷:۲۹:۱۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد