طلای جهانی به سوی 1800 دلار

طلای جهانی به سوی 1800 دلار
با به راه افتادن دور سوم تسهیل مقداری و خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو آمریکا قیمت طلا و سایر کالاهای پایه در جهان افزایش یافت. قیمت طلا در دور تازه‌ای از افزایش قیمت‌ها، تا مرز 1780 دلار افزایش یافت.
با به راه افتادن دور سوم تسهیل مقداری و خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو آمریکا قیمت طلا و سایر کالاهای پایه در جهان افزایش یافت. قیمت طلا در دور تازه‌ای از افزایش قیمت‌ها، تا مرز 1780 دلار افزایش یافت.
بالاخره پس از چند بار برگزاری جلسات متعدد در قالب کمیته بازار باز فدرال رزرو و تلاش تعدادی از روسای بانک‌های مرکزی ایالات‌های آمریکا و مقامات اقتصادی این کشور برای متقاعد ساختن برنانکه رییس فدرال رزرو مبنی بر به راه انداختن دور تازه‌ای از محرک‌های اقتصادی، این بار اتفاقی دیگر افتاد.
برنانکه برای اولین بار تعهد کرد که خرید اوراق قرضه تا زمانی که اقتصاد آمریکا به اهداف خود برسد، ادامه خواهد یافت. برنانکه که در پی محكم کردن جایگاه خود در فدرال رزرواست، ضمن هدف گرفتن کاهش نرخ بیکاری در این کشورنگرانی‌های جدی خود را نیز از افزایش تورم نتوانسته مخفی کند.
همین نگرانی اخیر او بود که برخی احتمالات را در مورد تعویق دوباره دور سوم تسهیل مقداری به بازارهای مالی القا می‌کرد. با این حال فدرال رزرو در پی برگزاری جلسه 12 سپتامبر با کمیته بازار باز رسما دور سوم تزریق پول به اقتصاد این کشور را اعلام کرد. در دو دور قبل از سال 2008 تا 2011 فدرال رزرو از طریق تزریق 3/2 تریلیون دلار به خرید اوراق قرضه اقدام کرد .
در دور جدید گفته شده این مسیر انتهایی ندارد و تا آنچه که به قول برنانکه «ثبات در توسعه» خوانده شده، توسط فدرال رزرو دیده نشود، ادامه خواهد یافت.بنابراین انتشار اوراق قرضه محدودیتی ندارد. در عین حال خبر رسیده‌ در این برنامه ماهانه 40 میلیارد دلار اوراق قرضه خریداری خواهد شد.
همچنین علاوه بر این برنامه طرح تغییر ترکیب اوراق قرضه از کوتاه مدت به بلند مدت نیز توامان در دستور کار قرار خواهد داشت. همچنین اعلام شده که نرخ بهره در سطح نزدیک به صفر درصد تا میانه سال 2015 ادامه خواهد یافت.
برنانکه گفته تلاش می کنیم تا شغل بیشتری ایجاد کنیم و بالاترین سطح اشتغال را ببینیم. با اعلام برنامه جدید تزریق پول به اقتصاد آمریکا، قیمت طلا، نفت و سایر کالاهای پایه در مسیرافزایش شاخص‌های بازار سهام بالا رفت.
قیمت طلا روزگذشته بین 1770 تا 1780 دلار در نوسان بود . تا رسیدن به این سطح البته قیمت آن نسبت به نرخ روز دوشنبه حداقل 36 دلار افزایش یافته که تقریبا بالاترین سطح قیمت طلا در 6 ماه اخیر بوده است.
افت قیمت‌ها در بازار داخلی
اثر افزایش قیمت جهانی طلا گرچه به بازار نرسید اما بازار داخلی روز پنج‌شنبه پس از آغاز کاهشی تا نیمه ظهر با افزایش قیمت در نیمه دیگر روبه‌رو شد و بخشی از افت قیمت‌ها نسبت به اوایل هفته را خنثی کرد.روز پنج‌شنبه قیمت دلار و سایر ارزها به شدت کاهش یافت که نسبت به قیمت روز دوشنبه و سه‌شنبه از کاهش قابل توجهی برخوردار بوده است. دلار به زیر 2400 تومان کاهش یافت که 155 تومان کاهش نشان می‌دهد.
یورو نیز با205 تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به زیر 3100 تومان رسید. صد ین ژاپن 160 تومان،ریال عربستان 45 تومان، درهم امارات 34 تومان،دلار کانادا و دلار استرالیا هر یک 150 تومان و لیر ترکیه 50 تومان از ارزش خود را از دست دادند. در بازار سکه قیمت آن به 914 هزار تومان رسید که 22 هزارتومان نسبت به قیمت روز دوشنبه افت داشت. قیمت آن البته روز پنج‌شنبه تا 878 هزار تومان نیز کاهش یافته بود، اما دوباره تا 914 هزار تومان بالارفت.
مهلت 15 روزه به صرافان بدون مجوز
در کنار تحولات بازار، بانک مرکزی به صرافان تحت مجاز اتحادیه طلا و جواهر هشدار داد تا در 15 روز آینده نسبت به درج سوابق کاری خود در سامانه‌ای در سایت بانک مرکزی اقدام کنند.
در بازار ارز همچنان برخی صرفا با داشتن مجوز از اتحادیه طلا و جواهر اقدام به فعالیت در بازار ارز می‌کنند که بانک مرکزی در ادامه اختلافات خود با این اتحادیه بر سر این موضوع تلاش دیگری را آغاز کرده است.
بانک مرکزی اعلام کرده مسوولیت عواقب عدم مراجعه به سامانه یا ثبت اطلاعات نادرست بر عهده شخص دارنده پروانه کسب بوده و در صورت عدم صحت اطلاعات، فرآیند رسیدگی به صدور مجوز متوقف و از طریق مراجع ذی‌صلاح نسبت به جلوگیری از فعالیت آنها اقدام خواهد شد.
گشایش اعتبار ارزی از طریق پورتال
در کنار اخبار مربوط به صرافان دبیر کل بانک مرکزی نیز از گشایش اعتبار و تخصیص‌ها از مهر ماه سال جاری از طریق پورتال ارزی خبر داد.
محمود احمدی در گفت‌و‌گو با ایرنا،‌ با اشاره به راه‌اندازی فاز دوم پورتال ارزی در مهر، ‌افزود: هر چند فاز اول این پورتال در ماه‌های گذشته راه‌اندازی شد، اما با توجه به محدودیت‌های ارزی و نظر مسوولان و رییس کل بانک مرکزی قرار شد که گشایش اعتبار و تخصیص‌ها نیز از طریق پورتال انجام شود.
وی اظهار کرد: بر همین اساس افرادی که بخواهند گشایش اعتبار کنند از طریق پورتال و به صورت غیر حضوری باید این کار را انجام دهند.دبیر کل بانک مرکزی گفت: بر همین اساس درخواست‌ها از طریق بانک مرکزی به وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت، ‌گمرک و سپس به بانک‌ها ارائه می‌شود. وی با بیان آنکه،‌ بورس ارز نیز می‌تواند بخشی از پورتال ارزی باشد، ‌افزود: بورس ارز میزی برای کشف قیمت است.
بسته‌بندی سکه‌ها
دبیر کل بانک مرکزی در خصوص بسته‌بندی سکه‌ها نیز گفت: نمونه‌هایی برای بسته‌بندی سکه‌ها تهیه شده است، اما درصدد هستیم که مشخصات روی آنها به گونه‌ای باشد که عامه مردم بدون بهره‌گیری از وسایل بتوانند شناسایی‌های لازم را انجام دهند.
وی ادامه داد: سکه‌های تمام و نیم بهار آزادی تا یکی تا دو ماه آینده با بسته‌بندی جدید به بازار می‌آید. یادآور می‌‌شود؛ قرار بود از شهریور ماه سال جاری سکه‌ها با بسته‌بندی به بازار عرضه شود.
تزریق ارز به بازار در روزهای آتی
همچنین یک مقام مسوول از اتخاذ تصمیمات جدید در دولت و بانک مرکزی برای فرونشاندن التهابات اخیر بازار ارز و طلا خبر داد.
این مقام آگاه به خبرنگار اقتصادی فارس گفت: طی روزهای آینده بانک مرکزی به شکلی اقدام به عرضه ارز در یکی از بازارها کرده و تب بازار ارز فرو خواهد نشست.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلا و سکه به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ ساعت ۷:۴۱:۵۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد