بورس؛ آرام ولي متعادل

بورس؛ آرام ولي متعادل
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد يك روز آرام و با گرايش به سوي تعادل معاملات بود كه در آن شاخص كل با 2/86 واحد رشد مواجه شده و به 26هزار و 556واحد رسيد.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد يك روز آرام و با گرايش به سوي تعادل معاملات بود كه در آن شاخص كل با 2/86 واحد رشد مواجه شده و به 26هزار و 556واحد رسيد.
در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه در مسائل‌ سياسي ابتكار ديپلماسي ايران در سه محور استانبول (ديدار جليلي –اشتون)، در قاهره (ديدار صالحي و مرسي) و در وين (حضور دكتر عباسي در آژانس بين المللي انرژي اتمي)نشان از تحرك تهران در حوزه سياست بين‌الملل و ديپلماتيك دارد. هر چند تا پايان بازار ديروز نشانه اي از نتايج عملي اين تحركات منتشر نشده است، اما معامله‌گران و سرمايه‌گذاران با خوش‌بيني به اين تحركات نگاه كرده و انتظار كاهش تنش‌هاي سياسي و از سر‌گيري مذاكرات گروه موسوم به 1+5 با تهران را دارند.
بازار در انتظار تعيين تكليف ارز
در همين حال معامله‌گران ديروز همچنان با دقت روند تحولات بازار ارز را دنبال مي‌كردند، تا جايي كه ديروز برخي منابع از توافق براي كنترل شديد نحوه تخصيص ارز مرجع و تعيين ارز ديگري براي واردات بر مبناي دو درصد كمتر از قيمت بازار آزاد خبر مي‌دادند. اين امر به معناي به رسميت شناختن بازار آزاد ارز و در نتيجه افزايش نوسانات در اين بازار است. در همين حال نحوه كشف قيمت بازار آزاد مي‌تواند در بورس ارز صورت گيرد، بورسي كه البته هنوز راه‌اندازي آن مقرر نشده است. ديروز عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تصميم شب گذشته كارگروه ويژه مجلس و دولت خبر داد و گفت: با ابلاغ تصميم اين كارگروه از سوي ریيس جمهور، از روز پنج‌شنبه ارز ۲ درصد زير قيمت بازار آزاد براي افرادي كه ثبت سفارش كرده‌اند، توزيع مي‌شود.موسي‌الرضا ثروتي در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: در نشست ديروز (۲۸ شهريورماه) كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، غلامرضا مصباحي مقدم گزارشي از نشست دوشنبه شب كارگروه ويژه ميان دولت و مجلس ارائه داد.
نماينده مردم بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان در مجلس‌شوراي اسلامي افزود: در اين كارگروه كه سه تن از نمايندگان مجلس يعني آقايان غلامرضا مصباحي مقدم، محمدحسن ابوترابي‌فرد و رضا عبداللهي به همراه تيم اقتصادي دولت حضور داشتند، تصميمات مهم ارزي اتخاذ شد.
وي ادامه داد: مهم‌ترين تصميم شب گذشته كارگروه ارزي مجلس و دولت اين بود كه ارز ۲ درصد زير قيمت بازار آزاد براي افرادي كه ثبت سفارش و تقاضا دارند از طريق بانك‌ها و بانك مركزي در نظر گرفته مي‌شود.ثروتي با بيان اينكه هر روز از طريق صرافي‌ها و بانك‌ها نرخ ارز آزاد اعلام و مشخص مي‌شود، تصريح كرد: همانطور كه در خارج از كشور روزانه نرخ نفت و طلا اعلام مي‌شود قرار شد نرخ ارز هم به همين ترتيب اعلام و ۲ درصدپایین‌تر از اين نرخ به متقاضيان ارز داده شود.عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس يادآور شد :افرادي كه متقاضي بوده و قصد ثبت سفارش دارند با مشخص شدن بانك‌هاي عامل مي‌توانند در سيستم رايانه‌اي بانك مركزي سفارش خود را ثبت و ارز ۲ درصد زير قيمت بازار دريافت كنند.به گفته ثروتي، اين مصوبه مهم كارگروه ويژه ارزي مجلس و دولت از سوي رييس‌جمهور ابلاغ شده و از روز پنج‌شنبه اجرايي مي‌شود.
افزون بر اين، همچنان مساله راه‌اندازي يا عدم راه‌اندازي بورس ارز نيز پيش روي معامله‌گران قرار دارد. ديروز رييس كل بانك مركزي با اعلام آغاز به كار رسمي فاز جديد پورتال ارزي از ابتداي مهرماه سال جاري، گفت: با اين كار، واردات با نرخ ارز مرجع و فروش با نرخ آزاد در بازار متوقف مي‌شود.
محمود بهمني در گفت‌وگو‌ با مهر از آخرين برنامه‌هاي بانك مركزي در زمينه راه‌اندازي پورتال ارزي خبر داد و گفت: فاز جديد پورتال ارزي را به اين منظور راه‌اندازي مي‌كنيم كه از زمان ثبت سفارش كالا و خوردن مهر نرخ ارز مرجع كه به بانك مي‌آيد، بتوان از طريق سيستم بانكي برخي كنترل‌ها را در اين زمينه اعمال كرد.
ديروز همچنين اعلام شد، سيدشمس الدين حسيني وزير اقتصاد كه روز يكشنبه براي پاسخ به پرسش الياس نادران نماينده تهران در صحن مجلس حاضر شده بود، دوباره با حضور در صحن مجلس به اين پرسش پاسخ مي‌دهد.روز يكشنبه در جريان پاسخ وزير اقتصاد به سوال الياس نادران وقت قانوني جلسات مجلس به پايان رسيد و نمايندگان درخواست ریيس جلسه براي تمديد زمان جلسه رسمي مجلس را رد كرده و ادامه پاسخ وزير را به روز چهارشنبه موكول كردند.
ديروز مدير عامل بورس اوراق بهادار تهران نيز در مورد راه‌اندازي بورس ارز گفت: زيرساخت‌هاي بورس ارز فراهم شده است و با اعلام بانك مركزي راه‌اندازي خواهد شد.
حسن قاليباف‌اصل در گفت‌وگو‌ با خبرنگار ايلنا با اشاره به سخنان اخير رييس اتاق بازرگاني ايران در خصوص منتفي شدن راه‌اندازي بورس ارز اظهار داشت: چنين تصميمي صحت ندارد، بورس ارز توسط كارگروهي كه در بانك مركزي تشكيل شده است، در دست بررسي است و پس از آنكه نتيجه آن به بورس اعلام شود، اين بورس راه‌اندازي خواهد شد.
در بازار سرمايه ديروز اعلام شد با تائيد صلاحيت هفتمين عضو هيات مديره شركت بورس، جلسات هيات مديره جديد شركت بورس برگزار خواهد شد.در خلال چند هفته گذشته به رغم تائيد صلاحيت 6عضو از هيات مديره شركت بورس و فرابورس جلسات هيات مديره‌ها برگزار نشده است. در همين حال انتظار مي‌رود موضوع تغيير مديرعامل شركت بورس در نخستين جلسه مورد بررسي قرار گيرد. در كنار تلاش هيات مديره براي ادامه حضور دكتر قاليباف، در صورت كناره‌گيري وي كانديداهایی از مديران سازمان بورس نيز به صورت غير رسمي مطرح شده‌اند.
اين در حالي است كه برخي از اعضاي هيات مديره همچنان موافق ادامه حضور قاليباف در سمت مدير‌عاملی بورس هستند و كارنامه وي را موفق ارزيابي مي‌كنند.
ادامه رونق سهام پالايشگاهي
در بازار ديروز معامله‌گران در گروه تصفيه نفت شاهد عبور قيمت سهام پالايشگاه بندرعباس از مرز 2هزار ريال بودند، پالايشگاه شيراز نيز با صف خريد ناپايداري در بازار مواجه بود. ديروز شركت گروه گسترش نفت و گاز پارسيان در اطلاعيه اي اعلام كرد در مزايده اخير خصوصي سازي شركت نموده و 18 درصد از سهام شركت پالايش نفت شيراز را به صورت 30 درصد نقد و 70 درصد اقساط خريداري کرده است.اين شركت اعلام كرده كه تملك سهام مزبور در پيش‌بيني سود هر سهم سال مالي منتهي به 30 آذر 91 شركت بي تاثير است. ليكن در پيش‌بيني سود هر سهم براي سال92 كه در مهلت مقرر قانوني ارائه خواهد شد اثرگذار است.در گروه ساختماني ديروز فرابورس شاهد عرضه دو بلوك 4/9 درصدي شركت آ س پ و دو بلوك 4/9 درصدي شركت شهرسازي و خانه‌سازي باغميشه به همراه بلوك 0/55 درصدي سهام سپرده‌گذاري مركزي بود كه تمامي آنها با ناكامي مواجه شد.
تغيير مديريتي در «وبانك»
در گروه شركت‌هاي هلدينگي سريال تغييرات مديريتي گروه توسعه ملي (وبانك )ديروز هم ادامه يافت. بر اين اساس هنوز 9ماه از حضور حيدري ملاير در اين شركت نمي‌گذرد كه وي اين شركت را به مقصد شستا رها كرد.
محمدرضا حيدري ملاير كه 19 دي ماه 1390 به عنوان مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي وابسته به بانك ملي ايران انتخاب شده بود، 8 ماه بعد به عنوان مديرعامل شستا وابسته به وزارت رفاه و سازمان تامين اجتماعي انتخاب شد.
در گروه بانكي ديروز معاون نظارتي بانك مركزي از ثبت رسمي بانك آينده در مهرماه خبر داد و گفت: پس از اين زمان ما ديگر چيزي به نام آتي، صالحين و تات نداريم و همه تبديل به بانك آينده مي‌شوند.
ابراهيم درويشي در گفت‌وگو با ايسنا درباره روند اين ادغام گفت: ما2 موسسه در شرف تاسيس را ساماندهي كرده و براي آنكه سپرده گذاران آنها زيان نبينند ادغام انجام شد.
وي خاطرنشان كرد كه سهم موسسات آتي و صالحين و بانك تات در بانك آينده هر كدام 25 درصد است و در واقع سهم اين بانك در بين اين سه تقسيم شد و بقيه آن نيز پذيره نويسي خواهد شد.
درويشي گفت: در تاريخ هشتم مهرماه سال جاري بانك آينده ثبت رسمي مي‌شود و از بانك‌ها هم خواسته‌ايم كه اسم اين بانك را ترجمه به نام‌هاي ديگر نكنند. ديروز همچنين رييس‌ كل بانك مركزي از عدم صدور مجوز براي ايجاد شعب جديد در بانك‌ها خبر داد.معامله‌گران در گروه بانكي همچنين با نگراني در انتظار انتشار گزارش ارزي بانك مركزي هستند. گفته مي‌شود برخي از بانك‌هاي بورسي مشمول اضافه برداشت مجدد بانك مركزي بابت ارزهاي واگذاري سال گذشته خواهند شد.
در گروه پتروشيمي رضا رحماني، مديرعامل شركت پتروشيمي شازند همچنين اعلام كرد: گريد پلي اتيلن سنگين باك خودرو نيز در اين شركت با موفقيت توليد شد.
به گفته وی، نياز سالانه كشور به اين پليمر حدود 6000 تن در سال است و به علت حساسيت باك خودرو از لحاظ ملاحظات زيست محيطي و ايمني تنها براي سه گريد خاص توليدي شركت‌هاي معتبر بورياليز، بازل و توتال مجوزهاي استفاده در توليد باك را دريافت كرده‌اند. كامپاند باك خودرو توليد شده در شركت پتروشيمي شازند ( اراك ) در اختيار يكي از شركت‌هاي توليد‌كننده باك خودرو قرار گرفت و باك توليد شده آزمايش‌هاي لازم را با موفقيت پشت سر گذاشت و مورد تاييد كارشناسان مربوطه قرار گرفته است.
سيمان افزايش نرخ مي‌گيرد، نمي‌گيرد؟
در گروه سيماني ديروز صف‌هاي خريد همچنان پابرجا بود، هر‌چند كه كسي دقيقا نمي‌داند دليل اين صف‌هاي خريد چيست؟ برخي از گمانه‌زني‌ها در مورد تغيير قيمت سيمان تا‌كنون به تاييد رسمي نرسيده است. در همين حال ديروز چند مدير سيماني در گفت‌وگو با سايت بورس 24 از سپردن اختيار تعيين قيمت جديد سيمان به انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان خبر دادند.
در مجموع بازار ديروز بازاري متعادل بود كه در آن ارزش معاملات به 2/98ميليارد تومان رسيد كه 5/14 درصد آن را معامله 100ميليون سهم ايران خودرو تشكيل داد كه اين معامله احتمالا در راستاي تجميع دارايي گروه سايپا در شركت ايران خودرو انجام شده است. در همين حال از240نمادي كه ديروز به روي تابلو رفتند 92نماد با كاهش قيمت و 142نماد با رشد ارزش همراه شدند و مابقي هم بدون تغيير قيمتي بودند.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلا و سکه به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ساعت ۷:۳۵:۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد