نزدیکی شاخص به کانال ٧٨‌هزارواحدی

نزدیکی شاخص به کانال ٧٨‌هزارواحدی
در ادامه روند مناسب هفته گذشته در بازار سرمایه، معاملات روز سه‌شنبه وضعیت شاخص را به رنگ سبز درآورد.

شاخص بورس با رشدی در حدود ١٠٢واحدی همراه شد و به کانال ٧٨واحدی نزدیک شد. ارزش معاملات در این بازار بیش از ٣٣٢ ‌میلیارد تومان بوده است که بخش اصلی این ارزش معاملات مربوط به معاملات بازار ٢ در نمادهای اخابر، فاذر و جم بوده است. نمادهای همراه، وبانک، پارسان و تاپیکو بیشترین اثر مثبت بر شاخص را گذاشتند و ازسوی‌دیگر نمادهای خساپا و خپارس بیشترین اثر منفی بر شاخص را گذاشتند.

وضعیت در فرابورسهم به شکل مشابهی پیگیری شد و با رشد ١,٢واحدی همراه بود. ارزش معاملات در این بازار کمی بیش از ١٤٥‌میلیارد تومان بوده است که بخش اصلی معاملات آن مربوط به اوراق با درآمد ثابت بوده است. نمادهای مارون، سمگا و شرانل بیشترین اثر مثبت بر شاخص را گذاشتند و ازسوی‌دیگر نمادهای زاگرس و کوثر بیشترین اثر منفی بر شاخص را داشتند.
روند معاملاتی این هفته نشان از رشد بازار سرمایه پس از انتشار گزارش پیش‌بینی سال مالی آتی و دید مثبت سرمایه‌گذاران نسبت به آنها دارد. دراین‌بین گروه کامودیتی‌ها روند مناسبی دارند و معاملات در بازارهای جهانی به‌خوبی دنبال می‌شود. در گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی شاهد گزارش‌هاي به نسبت خوب و محتاطانه هستیم. با توجه به روند قیمتی، عرضه - تقاضایی که برای فلزات در بازار جهانی شکل گرفته است، به ‌ترتیب گروه مس، روی و ورق فولادی را در این گروه می‌توان با ثبات قیمتی بیشتری دانست. نمادهای فملی و فولاد با توجه به گزارش‌هاي ارائه‌شده، بسته هستند. با توجه به روند فعلی معاملات جهانی و نرخ فروش محصولات این دو شرکت در بورس کالا، می‌توان پیش‌بینی آنها را محافظه‌کارانه دانست؛ ازسوی‌دیگر اکثر شرکت‌های سرب و روی با توجه به رشد درخور توجهی که قیمت محصولات در بازار داشته‌اند، پیش‌بینی خود را با نرخ‌های جهانی پایین‌تری ارائه دادند که سود هر سهم اعلامی آنها با توجه به نسبت قیمت به درآمد هر سهم برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست. با توجه به نرخ اعلام‌شده فولاد خوزستان برای شمش، سود هر سهم اعلامی گروه معدنی ازجمله گل‌گهر و چادرملو رشد به‌نسبت کمی در پیش‌بینی داشتند. در نمادهای گروه پالایشی و پتروشیمی هم با گزارش‌هاي به‌نسبت مناسبی روبه‌رو شدیم. با توجه به ثبات نرخ نفت در بازارهای جهانی و رشد آن در نرخ‌های ٥٣-٥٥ دلار، وضعیت این گروه را می‌تواند باثبات کند. نکته مهم درباره گزارش‌هاي بانک‌ها و وضعیت نمادهای این گروه است که تا حسابرسی‌شدن آنها و شفاف‌شدن روند آتی قیمتی آنها، می‌تواند بنیادی‌ترین ریسک بازار سرمایه شود که نیاز به توجه ویژه‌ای دارد. بايد به اوراق نوین تأمین مالی و نرخ بازدهی تا سررسید این اوراق توجه ویژه‌ای داشت که به نقدینگی موجود در بازار و معاملات در بخش سهام می‌تواند کمک درخور ملاحظه‌ای کند.

منبع خبر: روزنامه شرق
  ۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۰:۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد