نوسازی قلب سامانه پس از معاملات

نوسازی قلب سامانه پس از معاملات
متخصصان ایرانی، قلب سامانه پس از معاملات را نوسازی کردند و بازارسرمایه ایران از خرید پرهزینه نسخه‌های معدود بی‌نیاز شد.

با نوسازی این سامانه ؛ ایران به جمع کشورهای صاحب فناوری طراحی سامانه‌های پس‌از معاملات در بازارهای سرمایه جهان پیوست.
این سامانه که به سامانه (IRPT (Iranian post trade شناخته می‌شود از روز شنبه دربازار سرمایه نصب شده است و کارگزاران بورس استفاده می کنند.
در مراحل بعدی ، بخش‌های مربوط به ناشران و سهامداران نصب و راه اندازی می شود.
سامانه قبلی پس از معاملات که به اس400 معروف بود تحت‌تأثیر تحریم‌های بین‌المللی با مشکلات فراوانی روبرو شده بود و از سوی دیگر به‌دلیل قدیمی بودن دیگر پاسخگوی نیاز‌های بازار سرمایه ایران نبود.
فناوری سامانه‌های پس از معاملات که عملیات بازار سرمایه را بعد از انجام معاملات مدیریت می‌کند فقط در اختیار چند کشور در جهان است، به همین دلیل در زمان اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هرگونه مشکلی در این سامانه، عملیات پس از معاملات را در بورس دچار مشکلات حاد می‌کرد.
این سامانه اکنون به همت چهره‌های گمنام و جوان دانشگاهی ایران به‌صورت کامل در داخل طراحی شده است.
محمدرضا محسنی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) گفت : شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نوعی سازمان ثبت برای بازار سرمایه تلقی می‌شود به همین دلیل عملیات قبل و بعد از معاملات بورس در این مرکز کنترل و مدیریت می‌شود و برای انجام این عملیات نیاز به سامانه‌های پیچیده و پیشرفته‌ای دارد که مطابق با نیاز‌های فرهنگی و بومی ایران باشد.
وی تاکید کرد : با طراحی و نصب سامانه ایرانی پس از معاملات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دیگر نیازی به سامانه قبلی ندارد، سامانه معاملات ای‌آرپی‌تی امکانات بی‌نظیری
دارد و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا طراحی و اجرا شده است، مهم‌ترین ویژگی این سامانه این است که قابلیت گسترش پذیری دارد به این معنا که می‌توان آن را به راحتی بر اساس نیاز‌های آینده توسعه داد درحالی‌که سامانه قبلی از چنین امکاناتی برخوردار نبود.
محسنی تأکید کرد : همه مراحل سامانه با تلاش متخصصان داخلی طراحی شده است،
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بعد از مشکلاتی که در زمان تحریم‌های بین‌المللی متحمل شد شرکتی تاسیس کرد با نام سما سامانه و کار طراحی این سامانه به این شرکت سپرده شد.
محسنی با اشاره به اینکه راهبرد شرکت سپرده‌گذاری این است که این سامانه به‌ صورت گام به گام استقرار پیدا کند، افزود : در فاز نخست این سامانه برای ارائه خدمات به کارگزاران نصب شده است و در مراحل بعدی خدمات این سامانه برای ناشران و سهامداران گسترش داده خواهد شد.
وی درباره امنیت این سامانه هم گفت : این سامانه همه مراحل امنیتی را به خوبی پشت سر گذاشته است ضمن اینکه یک تیم امنیتی به‌طور مدام این سامانه را رصد و پایش می‌کند و در عین حال سازمان بورس و اوراق بهادار نیز این سامانه را از نظر امنیت کنترل می‌کند.
مدیرعامل سمات افزود: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با راه‌اندازی سامانه‌های قبلی امکانات مختلفی را درنظر گرفته بود که اجرای آنها از طریق سامانه قبلی ممکن نبود مانند رأی‌گیری الکترونیک و یا برگزاری مجامع عمومی ناشران اوراق بهادار، که اکنون ارائه این خدمات به ناشران از طریق سامانه‌های شرکت سپرده‌گذاری فراهم شده است.
وی افزود: از روز شنبه این هفته ، این سامانه برای کارگزاران بورس نصب و از دیروز به‌صورت عملیاتی اجرایی شد و شماره تلفن‌های 42365300 برای هرگونه خدمات بیشتر به کارگزاران در زمینه نصب و دسترسی به این سامانه در اختیار همه کارگزاران بازار سرمایه قرار گرفته است.

منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱:۲۸:۹ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد