دغدغه‌های پاييزی سهامداران چيست؟

دغدغه‌های پاييزی سهامداران چيست؟
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر نگرانی سهامداران از وضعیت صادراتی شرکت‌های عمده تن به افت 8/62 واحدی داد.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر نگرانی سهامداران از وضعیت صادراتی شرکت‌های عمده تن به افت 8/62 واحدی داد.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در مسائل سیاسی اعلام زمان مذاکرات اتمی میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد توجه کارشناسان بود.دیروز اعلام شد که مذاکرات ایران و آژانس روز 13 دسامبر (23 آذر) در تهران برگزار می‌شود.
خبرگزاری رویترز هم به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امیدوار است از طریق این گفت‌وگوها بتواند به بررسی ابعاد مختلف برنامه هسته‌ای ایران بپردازد.» در همین حال دیروز توجه عمده معامله‌گران به مساله صادرات شرکت‌های عمده و همچنین نرخ فروش محصولات شرکت‌هایي که کالاي خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند، معطوف بود. اعلام محدودیت و ممنوعیت صادرات 79 قلم کالا و همچنین اعلام سازمان تعزیرات مبنی براینکه قيمت‌گذاري محصولات در بورس کالا براساس ارز مبادلاتی انجام مي‌شود، موجب نگرانی از کاهش سرعت رشد فروش شرکت‌های عمده شده است. در بازار دیروز عمده تاثیر این نگرانی در مورد شرکت‌هایي نظیر ملی مس و صندوق بازنشستگی به چشم می‌خورد. در اين شرايط، لزوم محاسبه نرخ فروش مس کاتد براساس نرخ مبادلاتی که 18درصد کمتر از نرخ بازار آزاد است، می‌تواند به کاهش میزان فروش داخلی شرکت ملی مس منجر شود. افزون بر اين، با توجه به اینکه بيشتر شرکت‌های بورسی نرخ تسعیر ارز در صورت‌های مالی خود را در حد نرخ مبادلاتی محاسبه کرده‌اند؛ این امر تاثیر‌پذیری صادرات را از نرخ مبادله‌ای کمتر کرده است. هرچند که نگرانی از میزان عوارض تعیین‌شده می‌تواند بر معاملات سهام موثر باشد. در همین حال اگر چه در هفته گذشته اعلام شد که میان دولت و صادر‌کنندگان برای فروش ارز صادراتی به نرخ توافقی اجماع‌نظری صورت گرفته است، اما همچنان نرخ توافقی فروش ارز صادراتی نامشخص است.
ديروز عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: قرار است روز دوشنبه در خصوص قیمت دلار صادرکنندگان به توافق برسیم که احتمالا عددی بین 2500 تا 3000 تومان خواهد بود.
در همین حال شرکت‌های بورسی از ناحیه دیگری نیز دچار نگرانی هستند و آن تصمیم جدید دولت برای تبدیل نرخ بازپرداخت تسهیلات ارزی از نرخ مرجع به نرخ مبادلاتی است. دیروز ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگاراقتصادی خانه ملت، در واکنش به موضوع بازپرداخت تسهیلات حساب ذخیره ارزی با نرخ اتاق مبادله‌ای اظهار کرد: بازپرداخت تسهیلات حساب ذخیره ارزی با نرخ مبادله‌ای مغایر قانون است و توجیهی ندارد واین تصمیم کارشناسی نیست وبازپرداخت تسهیلات حساب ذخیره ارزی با نرخ اتاق مبادله‌ای به مفهوم فلج کردن تولید و اقتصاد کشور است.
در همین حال دیروز اعلام شد اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جلسات هفته جاری خود به بررسی تقاضای تحقیق و تفحص جمعی از نمایندگان مجلس در خصوص عملکرد صنایع خودرو کشور و شرکت‌های خودروسازی می‌پردازند. در گروه پتروشیمی دیروز نماد پتروشیمی شیراز بعد از تعدیل فوق‌العاده این شرکت بازگشایی شد.
در این روز با اعلام رشد136 درصدی پيش‌بيني سود پتروشیمی شیراز، قیمت هر سهم این شرکت با 40 درصد رشد به سطح 568 تومان رسید تا بازدهی سهام آن در هشت ماه اخیر از 107 درصد هم عبور کند. رشد خیره‌کننده قیمت هر سهم پتروشیمی شیراز ناشی از افزایش136 درصدي پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی جاری (از 450 به 1062 ریال) و به دلیل بازنگری مجدد مقادیر و نرخ فروش محصولات با توجه به عملکرد واقعی شش ماهه بود و منجر شد تا بازدهی سهام پتروشیمی شیراز در 8 ماه اخیر از 107 درصد هم عبور کند.
در گروه تصفیه نفت در حالی که نماد بيشتر شرکت‌های متوقف برای اعلام گزارش‌های شش ماهه گشایش یافته‌اند، گروه پالایشگاهی همچنان شاهد توقف سه نماد پالایشگاه تهران، شیراز و اصفهان است. به‌رغم گذشت چندماه از توقف نماد پالایشگاه اصفهان و توقف بیش از دو هفته‌اي از نمادهای شیراز و تهران، سهامداران این نمادها هنوز در جریان اطلاعات واقعی و دلایل عدم بازگشایی اين نماد‌ها قرار نگرفته‌اند. در همين حال مدیر روابط عمومی شرکت صدرا با اشاره به اینکه باید دلیل اصلی اخراج صدرا را باید از مسوولان بورس پرسید، گفت: شرکت‌های زیادی بدهکار و مشمول ماده 141 هستند اما در نهایت بورس تصمیم می‌گیرد که یک شرکت به فرابورس منتقل شود یا خیر.
محمدامين زارعي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اینکه مسوولان بورس به صورت شفاهی اخراج صدرا را از بورس به ما اعلام کردند، گفت: دلیل این تصمیم‌گیری برای ما نیز روشن نیست و ما نیز از طریق سایت‌ها متوجه این خبر شدیم.
زارعی با بیان اینکه از قبل نیز مسوولان بورس به دنبال انتقال صدرا به فرابورس بودند، افزود: بسیاری از شرکت‌ها زیان‌ده هستند که هم در بورس فعالند و هم در فرابورس. زيان صدرا نيز در حال حاضر حدود 600 ميليارد تومان است.
مدیر روابط عمومی شرکت صدرا همچنین با اشاره به اینکه نخستین کشتی افراماکس ساخت صدرا به آب انداخته شده و قرار است امسال تحویل شود، افزود: ساخت کشتی دوم نیز آغاز شده و قرار است کشتی نخست طی مراسمی با حضور مقامات سیاسی ایران و ونزوئلا تحویل طرف ونزوئلایی شود.
در گروه ساختمانی، رشد محسوس بهای املاک در روزهای اخیر امیدواری‌هایي را برای افزایش فروش شرکت‌های این گروه ایجاد کرده است. در مجموع بازار دیروز، بازاری منفی بود که در آن 1/81 میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که 4/21درصد حجم آن را نماد ملی مس تشکیل مي‌داد. همچنين از 223نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، 136نماد با افت قیمت و 78نماد با رشد ارزش همراه شدند و مابقي نمادها هم بدون تغيير قيمتي بودند. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۷:۴۹:۳۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد