بازار آتی، آرام‌تر شد

بازار آتی، آرام‌تر شد
دادوستدهاي بازار آتي بورس كالاي ايران ديروز در شرايط آرامي به سر برد؛ اين در حالي بود كه قيمت‌هاي ثبت شده روي تابلوي معاملاتي نسبت به روز پنج‌شنبه هفته گذشته در سطح بالاتري قرار گرفته بود.
دادوستدهاي بازار آتي بورس كالاي ايران ديروز در شرايط آرامي به سر برد؛ اين در حالي بود كه قيمت‌هاي ثبت شده روي تابلوي معاملاتي نسبت به روز پنج‌شنبه هفته گذشته در سطح بالاتري قرار گرفته بود.
درهمين حال پدرام زادنو عزیزی مدیر قراردادهای مشتق کالایی بورس کالای ایران گفت: با ارتقاي نرم‌افزار معاملات آتی سکه از ابتدای امسال، رضایت معامله‌گران بورس کالای ایران از این نرم‌افزار افزایش یافته است.
وي با بیان اين مطلب گفت: در سال گذشته به دلیل افزایش رونق معاملات سکه در بورس کالا و رشد قابل‌توجه حجم سفارش‌ها در یک روز، نیاز به ارتقای نرم‌افزاری جدید برای این معاملات احساس شد که از ابتدای امسال هیچ یک از معامله‌گران اعتراضی به نرم‌افزار جدید معاملات نداشته‌اند.
عزيزي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: در روز 8 مهر سال‌جاري به دلیل نوسانات قیمت نقدی سکه، تعداد قراردادهای سکه در بورس به ۲۶ هزار و ۷۲۱ قرارداد رسید که این رقم رکوردی جدید در بازار آتی به حساب می‌آمد، اما در آن روز سیستم معاملات حتی یک ثانیه هم تاخیر نداشت و این موضوع باعث رضایت معامله‌گران از نحوه خرید و فروش سکه آتی شد.
اگرچه اختلاف قيمت سررسيدها در دادوستدهاي روز گذشته كم بوده، اما به نظر مي‌رسد يكي از دلايل افزايش قيمت‌ها در سررسيدهاي نزديك افزايش قيمت طلاي جهاني و كاهش قيمت‌ها در سررسيدهاي دور، جبران قيمت‌ها بوده است. بازار آتي بورس كالاي ايران در شرايطي روز گذشته شاهد جبران تفاوت قيمت‌ها بود كه پيش بيني مي‌شد به دليل اختلاف قيمت‌ها در مبادلات روز پنج شنبه، بازار ديروز تا حدودي اصلاح شود.
سياوش سليماني از كارشناسان بازار آتي با اشاره به آرامش نسبي در دادوستدهاي ديروز درباره ميزان وجه تضمين اوليه قراردادها اظهار كرد: ميزان وجه تضمين اوليه فراتر از قانون است و طريقه محاسبه تخفيف ميزان وجه تضمين اوليه براساس اطلاعيه جديد مديريت قراردادهاي مشتقه بورس در مهرماه به اين ترتيب است كه براي هر مشتري، جمع موقعيت‌هاي تعهدي باز فروش و جمع موقعيت‌هاي تعهدي باز خريد در نظر گرفته مي‌شود و اگر هر كدام از اين موقعيت‌ها در سطح بالاتري قرار داشت به تعداد همان موقعيت‌هاي بيشتر ميزان وجه تضمين اوليه برايش محاسبه مي‌شود.
سليماني با تبيين اين مساله خاطرنشان كرد: به عنوان مثال اگر مشتري 13 موقعيت باز خريد و 9 موقعيت باز فروش داشته باشد ميزان كل وجه تضمين اوليه پرداختي مشتري، تعداد 13 موقعيت باز خريد در ميزان وجه تضمين اوليه (7 ميليون تومان) ضرب و حاصل به عنوان وجه تضمين پرداختي مشتري در نظر گرفته مي‌شود، اين در حالي است كه ديگر ميزان وجه تضمين اوليه موقعيت‌هاي تعهدي باز فروش در نظر گرفته نمي‌شود.
براساس قوانين و مصوبات جديد در شرايط فعلي هر مشتري به ازاي هر سررسيد 10 موقعيت خريد و 50 موقعيت فروش مي‌تواند داشته باشد كه در مجموع مي‌تواند 30 موقعيت خريد و 150 موقعيت تعهدي باز فروش داشته باشد.
به اعتقاد سليماني، موضوع كم شدن محدوديت‌ها در بازار آتي به تصميم‌گيري مديريت بورس كالاي ايران و سازمان بورس بر مي‌گردد، اين در شرايطي است كه برخي گمانه‌زني‌ها حاكي از اين است تا دو هفته آينده قرار است افتتاح كد جديد معاملاتي آزاد شود كه در صورت اتخاذ چنين تصميمي، مشتريان مي‌توانند با كدهاي جديد، موقعيت‌هاي جديد بازخريد و فروش جداگانه بگيرند.
تحليلگران بابت اينكه روند قيمت‌ها در بازار قراردادهاي آتي چگونه خواهد شد، بر اين باورند با توجه به موضوعات مطرح شده پيرامون تغيير رويكرد سياست خارجي ايالات متحده در مقابل ايران احتمال اينكه قيمت‌ها نزولي شود امكان پذير است، اما مساله اساسي اين است كه اين تغييرات در سياست خارجي تا چه ميزان تحقق پيدا كند و چقدر بتوان به صحبت‌هاي غرب پيرامون بهبود روابط و حل مساله صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان از طريق گفت‌و‌گو دل‌خوش كرد. در هر صورت به نظر مي‌رسد يكي از گره‌هاي اصلي تغيير معادلات بازارها در كشور و كاهش التهاب‌ها، همان عوامل برون‌زاي سياسي باشد كه در صورت تحقق مي‌تواند مسير بهتر و روشني داشته باشد و در صورت عدم تغيير، احتمال ادامه افت‌و‌خيزها به صورت مكرر، ممكن خواهد بود. در همين حال برخي اخبار از تقويت عرضه ارز در بازارها و شروع پيش فروش‌ها خبر مي‌دهد كه در هر صورت هر دو عامل مي‌تواند در كوتاه‌مدت تاثير قابل‌توجهي در بازارها بگذارد.
در مجموع روز گذشته قيمت سكه سررسيد آبان‌ماه با افزايش 24/2 درصدي در محدوده يك ميليون و 206 هزار تومان تا يك ميليون و 230 هزار تومان، سررسيد آذرماه با افزايش 83/1 درصدي در مبادلات صبح و كاهش 94/0 درصدي در مبادلات عصر در محدوده يك ميليون و 236 هزار تومان تا يك ميليون و275 هزار تومان، سررسيد دي‌ماه با افزايش 94/2 درصدي در دادوستدهاي صبح و كاهش 52/0 درصدي در مبادلات عصر در محدوده يك ميليون و 305 هزار تومان تا يك ميليون و 352 هزار تومان قرار گرفت.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۸:۱:۱۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد