مقصد نامعلوم طلا

مقصد نامعلوم طلا
قیمت طلا مانند دمای بدن انسان است؛ هر چقدر دمای بدن بالاتر باشد، بیماری وخیم‌تر است؛ به همین نحو هر چقدر قیمت طلا افزایش یابد، نشان‌دهنده بحرانی بودن وضعیت سیستم مالی است
حرف جالبی از استرلینگ اسمیت (تحلیلگر بازار جهانی) نقل است که «قیمت طلا مانند دمای بدن انسان است؛ هر چقدر دمای بدن بالاتر باشد، بیماری وخیم‌تر است؛ به همین نحو هر چقدر قیمت طلا افزایش یابد، نشان‌دهنده بحرانی بودن وضعیت سیستم مالی است.» اصولا به لحاظ روانی در اوضاع بحرانی، عناصر کمیابی همچون طلا که حد و مرز جغرافیایی نمی‌شناسند و سرمایه‌گذاری عمومی محسوب می‌شوند بهترین نوع کالا در پرتفوی سرمایه‌گذاری‌اند. فراموش نکنیم که تا چند ماه پیش سطوح قیمت فعلی که اونس در آن قرار دارد به عنوان سقف مطرح بود ولی اکنون در حال تبدیل شدن به کف حمایتی خویش است و اکثر کارشناسان جهانی معتقدند به زودی می‌توانند به فتح قله‌های بالایی برای اونس جهانی دست یابند. تاثیرپذیری اونس جهانی از وقایع اروپا و اخبار توافق یا عدم توافق کشورهای حوزه یورو چندی است که اثر خود را از دست داده و دیگر همگرایی موثری با آن ندارد. 
در آمریکا مذاکرات کسری بودجه بین رییس جمهور و کنگره در جریان است. دو سوم قدرت قوه مقننه در آمریکا در دست مجلس سنا است که اکثریت آن را دموکرات‌ها و هم حزبی‌های اوباما تشکیل می‌دهند و مجلس نمایندگان این کشور که اکثریت آن در حال حاضر دست جمهوری خواهان است دارای ثلث قدرت قوه مقننه است. اگر این مذاکرات به توافق برسد و براستی کسری بودجه را کاهش دهند باعث افزایش ارزش پول ملی (دلار) می‌شود، اما با شکست مذاکرات و سرشاخ شدن اوباما و سنا از یکسو با جمهوری خواهان باعث گریز از دلار به سرمایه‌های امن می‌شود که طلا یکی از آنها است. از آنجا که دموکرات‌ها در طول تاریخ آمریکا توانسته‌اند ارزش دلار را کاهش دهند و از سویی از آنجا که در حال حاضر قوه مجریه و مقننه همسو با آنها است، نمی‌خواهند کسری بودجه را با شتاب کاهش دهند. از سوی دیگر جمهوری‌خواهان به سرعت خواستار کاهش کسری بودجه و افزایش ارزش دلار هستند.
این روزهاحرکت زیگزاگی اونس جهانی با زورآزمایی دو جناح در آمریکا قابل پیش بینی است که بر این اساس در صورت توافق بودجه‌ای به ریزش اونس، اختلاف در کاهش کسري بودجه به افزایش اونس و ادامه زورآزمایی سنا و اوباما از یک سو با مجلس نمایندگان موجب نوسان اونس جهانی خواهد شد؛ اما در بعد داخلی بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که در دهه ابتدایی محرم، قیمت‌های داخلی طلا و سکه به کف قیمتی خویش رسیدند و بیش از این پتانسیل کاهشی برای آن متصور نیستند آن هم در شرایطی که قیمت تمام اجناس سر به فلک گذاشته با چه منطقی می‌توان کاهش بیش از پیش کالایی سرمایه‌ای را قبول کرد و اعتقاد برخی نیز به رویت قیمت‌های فزاینده جدید در آینده ای نزدیک برای این فلز ارزشمند است. از طرفی رییس کل بانک مرکزی در اقدامی هوشمندانه مهر باطلی بر تمام شایعات زد و اعلام كرد برنامه ای برای پیش فروش سکه وجود ندارد که منطقا هم همین انتظار می‌رفت که چرا بانک مرکزی باید دست به حراج سرمایه‌های ملی به قیمت‌های پایین بزند که باعث حتی قاچاق این فلز ارزشمند از کشور به سایر کشورها شود.
احسان غفوریان - مدیر معاملات آتی کارگزاری مشاوران سهام
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۳ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۷:۲۷:۳۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد