شرط‌بندی بر قدرت فنی طلا

 شرط‌بندی بر قدرت فنی طلا
کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار ادامه رشد ارزش فلز زرد را دارند. رشد بهای اونس در هفته‌های گذشته اکثر پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را افزایشی کرده است. اونس هفته گذشته در نزدیکی کانال بالاتر ایستاد و اگر عبور از مرز کانالی ممکن شود، مسیر رشد هموارتر خواهد شد.

کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار ادامه رشد ارزش فلز زرد را دارند. رشد بهای اونس در هفته‌های گذشته اکثر پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را افزایشی کرده است. اونس هفته گذشته در نزدیکی کانال بالاتر ایستاد و اگر عبور از مرز کانالی ممکن شود، مسیر رشد هموارتر خواهد شد. آیا اونس در هفته جدید کاری می‌تواند از مرز 1300 دلار عبور کند یا اوج‌گیری آن تا قله 5‌ماهه سبب سودگیری معامله‌گران خواهد شد؟ آیا تحولات سیاسی-نظامی جهان همچنان یار فلز زرد خواهد ماند؟ به‌نظر می‌رسد که پاسخ به این سوال‌ها بسیار دشوار است، با این همه، اکثر علاقه‌مندان به طلا انتظار رشد این کالای گرانبها را در 5 روز کاری آینده دارند.

اونس طلا که در هفته اول آوریل، حدود 5/ 0 درصد و در هفته دوم، حدود 3 درصد رشد کرده بود، در هفته سوم چشم به تحولات تازه خواهد داشت. مهم‌ترین دلیل رشد بهای اونس طلا در هفته گذشته، تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه و شبه‌جزیره کره بود و باید دید آیا رویدادهای سیاسی در روزهای پیش رو هم توان خود را حفظ خواهند کرد یا نه. اونس طلا در فصل نخست سال 2017 با جهشی 5/ 7 درصدی به بهای 1249 دلار رسید تا قدرت فنی خود را بازیافته باشد. به این ترتیب، با رشد دو هفته گذشته و ثبت قیمت 1288 دلار، اکنون باید در انتظار افزایش خریدهای فنی بود. گسترش تحولات سیاسی نیز می‌تواند حمایت بیشتری برای طلا فراهم کند، گرچه آرام گرفتن تنش‌ها می‌تواند خرید طلا را به‌عنوان سرمایه امن با کاهش مواجه کند. دیگر عامل فشار بر روند میان‌مدت طلا می‌تواند انقباض پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان باشد.

تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران و مخاطبان این پایگاه اینترنتی نشان می‌دهد که اکثر ناظران و حاضران بازار در انتظار ادامه رشد طلا در هفته جدید کاری هستند. در هر دو دسته، حدود سه چهارم پاسخ‌دهندگان امید خود را به روند طلا اعلام داشته‌اند. در نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 16 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 12 نفر معادل 75 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و یک نفر معادل 6 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدیدکاری که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 3 نفر معادل 19 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. افراد خنثی کسانی هستند که یا به نوسان کم قیمت‌ها اعتقاد دارند یا جهت‌گیری بازار را قطعی نمی‌دانند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو هم که بازتاب دهنده نگاه سرمایه‌گذاران خرد است 926 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 674 نفر معادل 73 درصد، افزایش و 156 نفر معادل 17 درصد کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. 96 نفر معادل 10 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در موسسه «آر جی او فیوچرز» می‌گوید: «قاعدتا باید شاهد ادامه رشد طلا تحت‌تاثیر تنش‌های مربوط به کره‌شمالی و نااطمینانی ناشی از روابط روسیه و آمریکا باشیم. من انتظار دارم اونس از مرز 1300 دلار عبور کند و بعد اندکی تحت فشار سودگیری افت کند. به این ترتیب، در پایان هفته باید قیمت‌های بالاتری داشته باشیم.» قیمت اونس طلا در هفته گذشته از میانگین 200 روزه بالاتر رفت و این روند معامله‌گران را امیدوارتر کرده است. آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان دی است منجمنت» می‌گوید: «طلا چند سطح مقاومتی را شکسته است و سرمایه‌گذاران بزرگی که یک سال قبل بازار را ترک کرده بودند، در حال بازگشت به بازار هستند.» او می‌افزاید:‌ «ما انتظار ادامه رشد طلا را داریم، به‌خصوص با توجه به تشدید وضعیت ژئوپلیتیک.»فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در «پرایس فیوچرز گروپ» نیز می‌گوید: «بازگشت به مرز بالای میانگین 200 روزه، ما را افزایشی کرده است.» جیم وایکوف، تحلیلگر ارشد فنی کیتکو هم افزایشی است: «خریداران فنی کوتاه‌مدت هم افزایشی شده‌اند و این نشان می‌دهد که بازار رو به رشد خواهد بود.» شان لوسک، مدیر صندوق تجاری در موسسه «والش تردینگ» هم معتقد است: «مسیر طلا هموارتر شده است، گرچه پیرامون مرز 1300 دلار مقاومت بیشتری را شاهد خواهیم بود.»

کوین‌گرادی، رئیس موسسه «فینیکس فیوچرزاند آپشنز» خود را خنثی توصیف می‌کند و با «بسیار مشکل» خواندن پیش‌بینی روند کوتاه‌مدت طلا می‌گوید: «تعداد قراردادها در روزهای گذشته افزایش داشته، اما این افزایش‌ها مربوط به تعطیلات «عید پاک» (روز رستاخیز مسیح) و تحولات ژئوپلیتیک است.» عید پاک در دسته‌ای از کشورهای غربی روز یکشنبه و در دسته‌ای دیگر روز دوشنبه باعث تعطیلی بازارها می‌شود. گرادی می‌گوید که تمایل به کاهشی بودن دارد، اما واقعا نمی‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد. او می‌گوید: «اگر دوشنبه به بازار بیایید و ببینید که خبری نیست؛ یعنی صحنه تحولات ژئوپلیتیک بدتر نشده است، ممکن است شاهد سودگیری معامله‌گران باشید. من فکر می‌کنم بعضی از افراد هفته‌پیش خریدهایی داشتند که برای تضمین دارایی‌ها انجام شده بود.» نیلز کریستنسن، کارشناس کیتکو هم در گزارشی نوشته است: «طلا برای رشد بیشتر جا دارد، اما سرمایه‌گذاران ممکن است این هفته پیگیر رشد بازار نباشند؛ چراکه نشانه‌هایی از خرید بیش از اندازه طلا وجود دارد.»

در حالی که امید کوتاه‌مدت به طلا تشدید شده، تازه‌ترین تحلیل اقتصادی فوربس نشان می‌دهد 5 رویداد بزرگ و مهم می‌تواند طی ماه‌های آینده موجب ادامه روند صعودی قیمت جهانی طلا شود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی فوربس، روند صعودی قیمت این فلز گرانبها احتمالا طی ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت. براساس این گزارش به‌نظر می‌رسد نخستین رویداد مهم و بزرگ امسال که می‌تواند موجب افزایش قیمت طلا شود، نگرانی‌های مربوط به بن‌بست بین دولت و کنگره آمریکا باشد. گرچه ترامپ قول داده است با کاهش مالیات‌ها و افزایش هزینه‌های زیرساختی، به رشد و رونق اقتصادی آمریکا کمک کند، ولی بعید به‌نظر می‌رسد که اجرای این برنامه‌ها با موافقت قاطع کنگره روبه‌رو شود. ترامپ در اصلاح قانون بهداشت و بیمه همگانی اوباما ناکام بود و این مساله نگرانی‌ها نسبت به شکست وی در جلب نظر کنگره برای اجرای برنامه‌های اقتصادی‌اش را بیشتر کرده است.

رویداد دوم، افزایش حمایت‌های عمومی از پوپولیست‌ها در سطح اروپا است. چند انتخابات مهم در اروپا در پیش است و آینده اتحادیه اروپا تا حد زیادی به نتایج این انتخابات بستگی دارد. در هلند و فرانسه، احزاب مخالف اتحادیه اروپا که دیدگاه‌های ملی‌گرایانه افراطی دارند، با افزایش اقبال عمومی روبه‌رو شده‌اند. مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه علنا قول داده است تا در صورت پیروزی در انتخابات، این کشور را از اتحادیه اروپا و منطقه یورو خارج کند. آغاز روند برگزیت و پیروزی ترامپ در آمریکا نیز به نگرانی‌ها دامن زده است. رویداد سوم، تشدید مشکلات اقتصادی چین است. مشکلات چین طی هفته‌های اخیر بدتر شده است. بحران بدهی شرکت‌های بزرگ چینی وارد مرحله تازه ای شده است. بدهی‌های چین به 277 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است. مشکلات اقتصادی چین می‌تواند موجب افزایش تقاضا برای طلا شود. رویداد مهم چهارم نیز رونق مجدد بازار طلای هند است. در سال 2016 تقاضای طلای هند به پایین‌ترین سطح از سال 2003 رسیده است؛ ولی واردات طلای این کشور در فوریه 175 درصد رشد داشته است. به‌نظر می‌رسد این روند صعودی طی ماه‌های آینده ادامه یابد. رویداد مهم پنجم نیز ناآرامی و اعتصاب در آفریقای جنوبی است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲:۱۰:۵۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد