حامیان رشد بازار سهام

 حامیان رشد بازار سهام
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با رشد 2/ 1 درصدی به کار خود پایان داد تا بازدهی بازار سهام کشور از ابتدای سال به 1/ 3 درصد برسد. بورس تهران با ثبت این بازدهی در 5هفته معاملاتی ابتدای سال از بازارهای موازی پیشی گرفت و پیشتاز دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری شد. ب

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با رشد 2/ 1 درصدی به کار خود پایان داد تا بازدهی بازار سهام کشور از ابتدای سال به 1/ 3 درصد برسد. بورس تهران با ثبت این بازدهی در 5هفته معاملاتی ابتدای سال از بازارهای موازی پیشی گرفت و پیشتاز دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری شد. بازار پول و اوراق مشارکت رتبه دوم جدول بازدهی بازارهای موازی در این بازه را به خود اختصاص داد. انتظار اولیه کارشناسان حاکمیت احتیاط بر معامله‌گران در فصل رقابت‌های انتخاباتی بود اما حمایت معامله‌گران حقوقی و افزایش ورود نقدینگی به بازار موجب شد تا بازار سهام کارنامه‌ مثبتی برجای بگذارد. در این شرایط اما نگاه معامله‌گران همچنان به رقابت‌های انتخاباتی است. جایی که وعده‌های اقتصادی در صدر برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری قرار دارد انتظار می‌رود با نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات و انجام مناظره‌های انتخاباتی مباحث کاندیداها در زمینه‌های مختلف دقیق‌تر بیان شوند. در این شرایط کلیه مسائل داخلی و خارجی تحت‌الشعاع رقابت‌های انتخاباتی قرار گرفته است.

از جمله اقدامات جالب توجه در بازار هفته گذشته صدور مجوز معاملات شرطی در بازار بود. بر اساس این خبر شرکت‌های پیشگامان فناوری اطلاعات سگال، ویستا سامانه آسا، ره پویان پردازش گستر صحرا، تدبیرپرداز، رایان هم افزا، داده پردازان تدبیر سرمایه و توسعه فناوری سوشیانت امکان راه‌اندازی و استفاده مشتریان از امکان انجام معاملات شرطی در سامانه‌های OMS را به شرط دریافت تاییدیه قبول ریسک این نوع از معاملات در بیانیه ریسک از سوی مشتریان (به‌صورت برخط در سامانه یا کتبی توسط شرکت کارگزاری)خواهند داشت.این امر در شرایطی رخ می‌دهد که حذف محدودیت دامنه نوسان در بازار پایه به دلیل زیان ده بودن این شرکت‌ها از ابتدا نیز اقدام نادرستی بوده است. از این رو صدور مجوز شرطی در بازار نیز نمی‌تواند از تبعات منفی این اقدام در بازار سهام کم کند.

در تحولات اقتصادی مهم رئیس کل بانک مرکزی از انتقال تسویه حساب‌های ایران از جنوب خلیج‌فارس به روسیه و ترکیه خبر داد و گفت: تسویه مبادلات خارجی کشور به تدریج به سایر کشورها منتقل می‌شود. ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از تصمیم جدید برای انتقال تسویه حساب‌های ایران از کشورهای جنوب خلیج‌فارس به روسیه و ترکیه خبر داد و گفت: به تدریج و برای سهولت ارائه خدمات بانکی و تسویه مبادلات خارجی کشور، تسویه حساب‌های بین‌المللی ایران از کشورهای جنوب خلیج‌فارس به روسیه، در حال انتقال است. در بازار جهانی نوسان‌های دائمی در اقتصاد جهانی موجب جابه‌جایی قیمت‌ها شد. در حالی که بهای نفت برنت در کانال 51تا 52دلار در هر بشکه نوسان می‌کند، بهای فلزات رنگین با تقویت نسبی همراه بوده است. بهای هر تن مس در لحظه تنظیم این گزارش به 5هزار و 722دلار در هر تن گزارش شده است. بهای دو فلزروی و سرب نیز به ترتیب به 2هزار و 637دلار و 2هزار و 213دلار در هر تن رسیده است

بازار روز چهارشنبه با توجه به تعطیلی میان هفته و حضور کمتر معامله‌گران جو آرامی را شاهد بود. در بازار روز چهارشنبه شاخص کل با رشد 171 واحدی به رقم 79 هزار و 597 واحد دست یافت. شاخص کل هم ‌وزن نیز با افزایش 129 واحدی به 17 هزار و 575 واحد رسید. نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل را داشت. در مقابل نماد معاملاتی گروه سایپا، ایران ترانسفو و فولاد خراسان نیز مانع از رشد بیشتر شاخص کل شدند.روز چهارشنبه در تحولات بیرون بازار اولین مجمع مهم سال 96توسط شرکت همراه اول برگزار شد که با تقسیم 700تومانی به ازای هر سهم به پایان رسید. در تحولات مربوط به بازگشایی نمادها، برگشت شهد خوی به بازار سهام کشور با رشد 12درصدی همراه شد. با این حال کشف قیمت فنر‌سازی خاور به روز شنبه موکول شد. در گروه کامپیوتری آتیه داده پرداز گام دوم افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از سود انباشته را برداشت.

«اپرداز» فرابورسی که طبق مصوبه 11 بهمن سال گذشته هیات مدیره، پیگیر افزایش سرمایه 200 درصدی از سود انباشته بود، گام دوم این برنامه را با ارسال اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی برداشت تا در صورت مجوز سازمان بورس، سرمایه اسمی 30 میلیارد تومانی را به 90 میلیارد تومان برساند.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل با رشد 171واحدی معادل 22/ 0 درصدی به رقم 79هزار و 590واحد رسید. ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 276میلیارد تومان و در فرابورس به 135میلیارد تومان بالغ شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۹:۳۸:۳۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد