چرا قیمت جهانی طلا خیلی افزایش نیافت؟

چرا قیمت جهانی طلا خیلی افزایش نیافت؟
اخیرا قیمت طلا با رشدی تدریجی و به سمت ۱۷۰۰ دلار در هر اونس حرکت کرده، اما نتوانسته است این سد را بشکند.
اخیرا قیمت طلا با رشدی تدریجی و به سمت ۱۷۰۰ دلار در هر اونس حرکت کرده، اما نتوانسته است این سد را بشکند. در حال حاضر قیمت‌ها در بالاترین حد طی یک ماه اخیر قرار دارند و عامل رشد قیمت‌ها سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ژاپن و نیز انتشار اخبار مثبت از اقتصاد جهان بوده است، اما چرا قیمت طلا خیلی افزایش نیافته است؟
تحلیلگران معتقدند در هفته‌های اخیر خبرهای مثبت از وضعیت شاخص‌های اقتصادی در آمریکا، چین و حتی اروپا سبب ریسک پذیری سرمایه‌گذاران شده و به همین دلیل شاهد رشد شاخص‌های مالی و قیمت انواع مواد خام هستیم. در ایالات متحده به نظر می‌رسد تهدید حاصل از سقف بدهی‌های فعلا میان رفته، زیرا گفته می‌شود مجلس نمایندگان قصد دارد لایحه تمدید چهار ماهه سقف بدهی‌ها را تصویب کند. از سوی دیگر در اروپا دو روز پیش اعلام شد شاخص اعتماد سرمایه‌گذاران در آلمان رشدی قابل‌ملاحظه داشته و این امید وجود دارد که در ماه‌های آینده اوضاع اقتصادی منطقه یورو بهتر شود.
پیش‌تر ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا و کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بودند در نیمه دوم سال جاری میلادی اقتصاد منطقه یورو از رکود خارج خواهد شد.از سوی دیگر بانک مرکزی ژاپن در نشست خود نرخ هدف برای تورم را به دو درصد افزایش داد و وعده داد سیاست‌های انبساطی نامحدود برای حمایت از رشد اقتصادی اتخاذ کند. خبرهای یاد شده بر ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران افزوده و به همین دلیل شاهد رشد شاخص‌های مالی و افول ارزش دلار هستیم. هر دو عامل به رشد قیمت طلا کمک می‌کنند، اما رشد قیمت طلا قابل‌ملاحظه نبوده، زیرا تقاضا برای طلا در هند به دلیل افزایش قیمت طلا و بالا رفتن مالیات بر واردات طلا در این کشور رشدی نداشته و این درحالی است که اکنون آسیا در آستانه جشن‌های سال نو قمری قرار دارد و به طور سنتی قیمت طلا در این دوران افزایش می‌یابد.
هند بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلای جهان است و تقریبا تمام طلای مصرفی خود را از خارج وارد می‌کند. به گزارش جهان‌سهم، درباره قیمت طلا در سال جاری دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده است. تحلیلگران معتقدند امسال برای سیزدهمین سال پی در پی قیمت فلز زرد افزایش خواهد یافت، زیرا عرضه طلا محدود و تقاضا برای آن در حال افزایش است. هم تقاضای فیزیکی در چین و هند افزایش خواهد یافت و هم بانک‌های مرکزی بر ذخیره طلای خود خواهند افزود. این همان روندی است که سال پیش آغاز شده و سرعت پیدا کرده است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۹:۱۰:۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد