هفته یک درصدی بورس تهران

 هفته یک درصدی بورس تهران
بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته با ثبت رشد 802واحدی (معادل یک درصد) چهره مناسبی از خود به نمایش بگذارد. با این رشد، بازدهی معامله‌گران در سال 96 به 1/ 5درصد رسید.

بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته با ثبت رشد 802واحدی (معادل یک درصد) چهره مناسبی از خود به نمایش بگذارد. با این رشد، بازدهی معامله‌گران در سال 96 به 1/ 5درصد رسید. از دیدگاه کارشناسان هر چند پیروزی حسن روحانی به آرامش اقتصادی در بازار سرمایه منجر شده، اما برای حضور نقدینگی تازه در بازار و رشد حجم معاملات تغییرات دیگری لازم است که از مهم‌ترین این موارد،اعلام استراتژی اقتصادی دولت جدید است. در همین حال هفته گذشته با پایان‌ رقابت‌های انتخاباتی بحث‌های مربوط به نظام بانکی در رسانه‌ها پررنگ‌تر شد و به ویژه پس از مصوبه شورای پول و اعتبار انتظار برای شروع تغییرات در نظام بانکی افزایش یافته است. شورای پول و اعتبار در آخرین مصوبه خود تصمیم به کاهش میزان سرمایه‌گذاری‌های بانک‌ها از 40درصد سرمایه پایه به 20درصد گرفت که ماحصل این تصمیم الزام بانک‌ها به فروش بخشی از سرمایه‌گذاری‌های بورسی و غیر‌بورسی خود به قیمت تمام شده است. این موضوع می‌تواند وضعیت سهام را تحت فشار قرار دهد.

در همین حال بانک مرکزی با اعلام سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان سرمایه‌گذاری غیر‌مرتبط با عملیات بانکی، بانک‌ها را ملزم به واگذاری سرمایه‌گذاری‌های خود در صندوق‌ها کرده است. هر‌چند رقم کلی این سرمایه‌گذاری در برابر ارقام دیگر سرمایه‌گذاری بانک‌ها ناچیز است، اما به نوعی موجب فاصله بیشتر میان نظام بانکی و بازار سرمایه خواهد شد. انتظار می‌رود مسوولان بازار در رایزنی با اعضای شورای پول و اعتبار از اتخاذ تصمیمات جزیره‌ای که موجب جدا‌سازی بازار سرمایه از بازار پول می‌شود، جلوگیری کنند.

در این شرایط، نگاه معامله‌گران به سوی تصمیمات در سطح اقتصاد کلان و همچنین اعلام ترکیب کابینه آینده با توجه به سخنان رئیس‌جمهوری در مورد جوان‌سازی هیات دولت است. در تحولات اقتصادی مهم هفته گذشته اوپک توافق کاهش سقف تولید را برای ۹ ماه دیگر تمدید کرد. وزرای نفت و انرژی اوپک در نشست خود در پشت درهای بسته در وین، توافق ماه نوامبر ۲۰۱۶ اوپک را برای ٩ ماه دیگر تمدید کردند.در همین حال در حوزه بازارهای جهانی معامله‌گران به دنبال برگزاری جلسه اوپک و همچنین تصمیمات ایالات متحده برای فروش ذخایر استراتژیک نفت خام شاهد کاهش بهای این کالا بودند. بهای هر بشکه نفت برنت مجددا به کانال 51 دلار بازگشته است. در بازار فلزات، بهای هر تن مس به 5هزار و 711دلار بالغ شد. بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب 2هزار و 630دلار و 2هزار و 95دلار ( در هر تن) گزارش شد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت و متعادل بود که در آن شاخص کل با رشد 22 واحدی معادل 03/ 0 درصد به رقم 81هزار و 146واحد رسید. در بازار روز چهارشنبه نماد خدمات انفورماتیک، همراه اول و فولاد مبارکه بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل داشتند.در بازار روز چهارشنبه توقف نمادهای عمده برای برگزاری مجامع ادامه داشت و نمادهای شرکت‌های آسان پرداخت پرشین، صنایع خاک چینی ایران، لابراتوارهای رازک برای برگزاری مجامع سالانه و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن برای افزایش سرمایه متوقف شدند. در این روز با توجه به پیشقدم شدن گروه دارویی برای برگزاری مجامع و تقسیم سودهای مناسب، معامله‌گران شاهدبازگشایی نمادهای دارویی بودند.دارویی جابرابن حیان پس از تقسیم 1800ریال به ازای هر سهم، شیمی دارویی داروپخش پس از تقسیم 900ریال، زهراوی پس از تقسیم 2300ریال و سبحان دارو پس از تقسیم 1050ریال بازگشایی شدند. در جریان معاملات امروز نیز نمادهای داروسازی از جمله اکسیر و امین برای برگزاری مجمع متوقف خواهند شد. در بازار روز چهارشنبه پذیره‌نویسی تعداد 3 میلیون و 500 هزار ورقه در دو مرحله یک میلیون و 750 هزارتایی شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا از طریق دو شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان و بانک ملت با نرخ سود علی‌الحساب سالانه 18 درصد به‌طور روزشمار از طریق بورس تهران به مدت سه روز کاری آغاز شد.

در گروه بانکی روز چهارشنبه گزارش پیش‌بینی درآمد بانک صادرات در سال 96 که از سوی حسابرس مستقل حسابرسی شده، بیانگر تعمیق زیان‌دهی این بانک در سال جاری است. صورت سود و زیان (پیش‌بینی) سال 96 رقمی بالغ بر 1418 میلیارد و 291 میلیون تومان زیان پیش‌بینی شده است. زیان ثبت شده در صورت‌ مالی حسابرسی نشده 9 ماهه سال گذشته 4 هزار و 349 میلیارد تومان درج شده بود. هنوز صورت‌های مالی حسابرسی شده سال 95 بانک صادرات منتشر نشده، اما در این گزارش پیش‌بینی درآمد، حجم زیان سال 95 به میزان 1786 میلیارد تومان ثبت شده است. در واقع در صورت تحقق این پیش‌بینی بانک صادرات در سه سال پیاپی با زیان‌های هنگفتی مواجه شده است به‌طوری که زیان سال 94 به میزان 1967 میلیارد تومان، سال 95 (برآورد اولیه) 1784 میلیارد تومان و پیش‌بینی سال 96 بالغ بر 1418 میلیارد تومان است.

در گروه بانکی بانک حکمت در گزارش از تمدید مهلت زمان افزایش سرمایه این شرکت به مدت 30روزتا دوازدهم تیرماه خبر داد. در گروه سیمانی به گفته نایب رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با توجه به کاهش تقاضای داخلی مهم‌ترین برنامه مدیران این صنعت جبران خلأ مصرف داخل از طریق توسعه صادرات و ایجاد بازارهای جدید است. مرتضی لطفی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان مطلب فوق به سنا گفت: تحویل سیمان در دوماه ابتدای سال معادل1/ 8درصد نسبت به دو ماه مشابه سال گذشته کاهش داشته است که از کاهش تقاضای داخلی و آغاز نشدن آثار محرک در بازار مصرف سیمان حکایت می‌کند.لطفی در ادامه با اشاره به رکود حاکم در بازار داخلی به ضرورت جایگاه صادرات در شرایط فعلی پرداخت و گفت: انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در حوزه صادرات به‌صورت جدی وارد شده و با استفاده از ظرفیت‌های شرکت توسعه صادرات که متعلق به این انجمن است، افزایش صادرات را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه برای تحقق این موضوع، در مبادی خروجی کشور باید ترمینال ایجاد شود، توضیح داد: مذاکرات گسترده‌ای با کشورهای حوزه مصرف کلید زده شده همچنین با شرکت‌های دریایی و کشتیرانی مذاکره شده که در صورت ایجاد بازار جدید شرایط برای صادرات و حمل و نقل فراهم باشد. در گروه سیمانی سیمان بجنورد، به ازای هر سهم 170 ریال سود نقدی تقسیم کرد. همچنین در این گروه، سیمان قائن در مجمع خود رای به تقسیم سود 1900ریال داد. سیمان فارس نو نیز 520ریال به ازای هر سهم سود داد. سیمان غرب نیز در مجمع خود به ازای هر سهم 310ریال سود تقسیم کرد. در گروه تصفیه نفت بازار سرمایه معامله‌گران پس از اطلاعیه پالایشگاه بندر عباس در مورد ناتوانی این شرکت برای اعلام گزارش پیش‌بینی سود شرکت، مجددا با کاهش قیمت نمادهای این گروه مواجه شدند. روز چهارشنبه نیز پالایشگاه شیراز نیز در اطلاعیه‌ای از عدم دریافت صورت حساب‌های فروش خود و ناتوانی برای محاسبه سود و زیان سال 95خبر داد. در این گروه نفت پارس، سهامداران را به مجمع عمومی عادی سالانه فرا خواند. در گروه لیزینگی شرکت لیزینگ رایان سایپا اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 96 (حسابرسی نشده) را منتشر کرد. بر مبنای اطلاعات دریافتی از شرکت لیزینگ رایان سایپا پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال منتهی به 29 اسفند 96 مبلغ 300 ریال به‌طور خالص پس از کسر مالیات است. این اطلاعیه تغییر خاصی نسبت به گزارش قبل برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 نداشته است. این شرکت در گزارش فوق آخرین پیش‌بینی سال مالی منتهی به 30‌اسفند 95 را با 10درصد تعدیل مثبت نسبت به گزارش قبل به ازای هر سهم 316 ریال سود اعلام کرده است. در گروه کانی غیر فلزی مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فرآورده‌های نسوز ایران با تقسیم سود نقدی 350 ریالی برگزار شد. در گروه تجهیزات معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد انتشار گزارش هپکو بودند. براساس این گزارش اعلام شد که 60درصد سهام این شرکت به هیدرواطلس منتقل شده است. در این گروه همچنین ماشين سازي نيرو محرکه در سال مالی قبلی مبلغ 144 ریال زیان به ازای هر سهم محقق کرد. در گروه غذایی دشت مرغاب طی اصلاحیه‌ای، پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان خرداد ماه 97 را ۳۸۰ ریال اعلام کرد. در گروه فلزی مس باهنر در مجمع خود رای به تقسیم 330ریال به ازای هر سهم داد. در مجموع روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد بازاری مثبت و متعادل بودند که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت)در بورس به 593میلیارد تومان و در فرابورس به 105میلیارد تومان بالغ شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۷:۴۱:۴۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد