معامله‌گران سکه آتی خریدار شدند

معامله‌گران سکه آتی خریدار شدند
روند کاهشی محسوس قیمت سکه و ارز در بازار آزاد روز گذشته متاثر از اعلام نهایی خبر پیش‌فروش سکه از سوی بانک مرکزی در حالی ادامه یافت که اونس جهانی طلا به دلیل تعطیلی برخی بازارها، نوسان محسوسی را تجربه نکرد و در محدوده 1582 دلار و 50 سنت ثابت ماند.
روند کاهشی محسوس قیمت سکه و ارز در بازار آزاد روز گذشته متاثر از اعلام نهایی خبر پیش‌فروش سکه از سوی بانک مرکزی در حالی ادامه یافت که اونس جهانی طلا به دلیل تعطیلی برخی بازارها، نوسان محسوسی را تجربه نکرد و در محدوده 1582 دلار و 50 سنت ثابت ماند.
این در حالی است که به گفته برخی تحلیل گران نتایج مهم‌ترین انتخابات پارلمانی در ایتالیا به عنوان سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو که روزهای رکود خود را می‌گذراند، طی دیروز و امروز (یکشنبه و دوشنبه) بر ارزش دلار در بازارهای جهانی بی‌تاثیر نخواهد بود.
در بازارهای داخلی، همچنین دیروز دلار در بازار آزاد روند کاهشی خود را ادامه داد و بازار معاملات آتی سکه نیز به تبع از این تغییرات، دیروز با روند منفی آغاز شد و قیمت‌ها در هر سه سررسید با کاهش مواجه شد. دیروز سکه سررسید اسفند، فروردین و اردیبهشت به ترتیب با منفی 34/0، منفی 16/0 و منفی 53/0 درصد کاهش به قیمت‌های یک میلیون و 433 هزار، یک میلیون و 489 هزار و یک میلیون و 556 هزار تومان معامله شدند.
به پیش بینی کارشناسان بازار، قیمت سکه تا اواخر هفته با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد که دلیل آن اجرای طرح پیش‌فروش سکه از روز سه‌شنبه با عاملیت بانک تجارت است. در همین زمینه به نقل از ایسنا بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای موارد «قیمت‌گذاری مسکوک طلا»، «شرایط و الزامات ثبت‌نام برای پیش‌فروش مسکوک طلا» و «شرایط و الزامات تحویل مسکوک طلای پیش‌فروش شده» را برای اجرا به بانک تجارت ابلاغ کرده است. در رابطه با پیش‌فروش مسکوک طلا مواردي همچون فروش صرفا برای اشخاص حقیقی بالای 18 سال، خرید یک بار و حداکثر5 قطعه مسکوک طلای تمام بهار آزادی یا 10 قطعه مسکوک طلای نیم بهار آزادی، دریافت کل مبلغ مسکوک طلای پیش‌فروش شده از متقاضی توسط بانک، حداکثر مهلت دریافت مسکوک طلای پیش‌فروش شده توسط متقاضی، تا دو ماه تقویمی پس از تاریخ سررسید جزو موضوعات اساسی این دستورالعمل است.
گفته شده قیمت سکه‌های پیش‌فروشی بر اساس رقمی است که بانک مرکزی روز هشتم اسفند ماه با 18 درصد زیر قیمت بازار اعلام می‌کند، این در حالی است که پیمان قربانی مدیر اداره بررسی‌ها‌ و سیاست‌های اقتصادی بانک‌ مرکزی اعلام کرده که پیش بینی می‌شود سکه‌های پیش‌فروش شده با قیمت یک میلیون و 148 هزار تومان به متقاضیان عرضه شود. همچنين در کنار نگرانی‌های کارشناسان و معامله‌گران از تعیین تکلیف قیمت ارز در بودجه، رییس‌جمهور اعلام کرد که چهارشنبه این هفته بودجه به مجلس ارائه خواهد شد. تعیین نرخ دلار در لایحه بودجه بر بازارهای سکه و ارز اثرگذار خواهد بود. در ادامه پارامترهای تاثیرگذار داخلی افزایش 20 درصدی حقوق‌ها و واریز عیدی بر روند معاملات بی‌تاثیر نیست.
از سوی دیگر دستورالعمل جدید بانک مرکزی در راستای تعیین تکلیف مسائل ارزی بین بانک‌ها و مشتریان به زودی در سیستم بانکی کشور اجرایی خواهد شد. بر اساس تصمیمات جدید مقرر شده است عمده درآمدهای ارزی به مرکز مبادلات هدایت شود؛ که در این صورت شاهد کاهش محسوس ارز در بازار آزاد و تاثیر آن بر معاملات سکه آتی نیز خواهیم بود. همچنین معامله‌گران بازار آتی همچنان چشم انتظار نتایج مذاکره ایران با گروه 1+5 در روز سه شنبه هستند؛ در همین راستا روز گذشته 252 نفر از نمایندگان مجلس بیانیه‌ای را در رابطه با این نشست صادر کردند که نشان از تاکید بر مواضع قبلی ایران بر سر موضوع هسته ای داشت که بر این اساس به نظر می‌رسد مسوولان ایرانی از مواضع خود در این رابطه کوتاه نخواهند آمد. در همین راستا به گفته دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، به نقل از فارس، اولین شرط به ‌نتیجه رسیدن هرگونه مذاکره هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران، به‌ رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ملت ایران است، اما همچنان باید منتظر نتایج این مذاکرات و تاثیر آن بر بازار و به تبع از آن بر روند معاملات سکه آتی باشیم. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۸:۳۹:۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد