افت آیفکس در بازار نیمه تعطیل

 افت آیفکس در بازار نیمه تعطیل
فرابورس ایران روز شنبه با افت قابل توجه 6/ 6 واحدی (بیشترین میزان افت آیفکس از 18 اردیبهشت) به معاملات خود پایان داد و در کمترین سطح شاخص از 30 فروردین قرار گرفت. فرابورس ایران همچون بورس تهران در این روز به دلیل تعطیلی رسمی روز‌های یکشنبه و دو‌شنبه و همچنین تعطیلی دو روز قبل از آن، شاهد افت محسوس حجم و ارزش معاملات بود.

فرابورس ایران روز شنبه با افت قابل توجه 6/ 6 واحدی (بیشترین میزان افت آیفکس از 18 اردیبهشت) به معاملات خود پایان داد و در کمترین سطح شاخص از 30 فروردین قرار گرفت. فرابورس ایران همچون بورس تهران در این روز به دلیل تعطیلی رسمی روز‌های یکشنبه و دو‌شنبه و همچنین تعطیلی دو روز قبل از آن، شاهد افت محسوس حجم و ارزش معاملات بود. در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت لاوان و سهامی ذوب آهن اصفهان بیشترین تاثیر منفی در محاسبه آیفکس را داشتند، در مقابل اما معاملات مثبت در نمادهای معاملاتی تولید نیروی برق دماوند و آتیه داده‌پرداز مانع از افت بیشتر شاخص این بازار شد.

در نهایت نیز شاخص کل فرابورس با کاهش 7/ 0 درصدی نسبت به روز چهارشنبه در سطح 4/ 909 واحدی قرار گرفت. در این روز کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بیشترین و مهم‌ترین‌ عامل تاثیرگذار بر نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی بود. طی هفته گذشته رشد تولیدات شیل زمینه‌ساز کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی شده بود. روز ‌جمعه نیز پس از خروج آمریکا از پیمان پاریس، نفت خام برنت به 95/ 49 دلار بر بشکه رسید تا 70 سنت کاهش قیمت را در دومین روز کاری بازار در ماه جدید میلادی به ثبت برساند. نفت خام آمریکا نیز 66/ 47 دلار بر بشکه معامله شد. تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا، برای خروج از پیمان جهانی آب و هوا (پیمان پاریس) موجب افزایش نگرانی‌ها از رشد تولید نفت خام آمریکا و واکنش منفی بازار به این اتفاق شد. بر این اساس دونالد ترامپ که پیش از این پایبندی به پیمان پاریس را مانعی بر سر راه تولید انرژی آمریکا می‌دید، سرانجام وعده خود مبنی بر خروج از این پیمان جهانی که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما به امضا رسیده بود را عملی کرد. از دیگر سو این اقدام آمریکا تهدیدی جدی برای توافق کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش نفت به شمار می‌رود. این کشورها قصد دارند تا ماه مارس 2018 روزانه 8/ 1میلیون بشکه کاهش تولید داشته باشند. این موضوع فضای کلی گروه پالایش را منفی کرده و بهانه‌ای برای افت قیمت سهام این شرکت‌ها در روز شنبه شد. این در حالی است که کارشناسان تغییرات قیمتی نفت را دلیل محکمی برای پایداری رشد قیمت نمادهای پالایشی نمی‌دانند. با توجه به رشد همزمان مواد اولیه و محصولات شرکت‌های پتروشیمی، نمی‌توان رابطه مستقیمی را میان اثرگذاری رشد قیمت نفت بر حاشیه سود این شرکت‌ها در نظر گرفت.

 

فرابورس در دریچه آمار

در معاملات روز شنبه، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی حدود 237 میلیون ورقه بهادار به ارزش 81 میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. از این میزان بازارهای اول و دوم در مجموع دادوستد 5/ 96 میلیون سهم به ارزش حدود 25 میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند. نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان بالاترین حجم معاملات این روز را به خود اختصاص داد. بیشترین ارزش معاملات در این دو بازار نیز به میزان 4 میلیارد تومان از آن نماد معاملاتی شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد شد. در مجموع بیشترین افزایش قیمت روز شنبه فرابورس ایران به نماد معاملاتی شرکت‌های بازرگانی و تولیدی مرجان کار، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، صنایع فولاد آلیاژی یزد و بیمه کوثر رسید. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های افرانت، بیمه سامان، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و پالایش نفت شیراز با بیشترین کاهش قیمت همراه شدند. علاوه بر این در فرابورس این روز، سهامداران برای خرید اوراق اجاره دانا پتروریگ کیش، اوراق مرحله یازدهم اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا و اوراق صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان طولانی‌ترین صف‌های خرید را تشکیل دادند.

 

مروری بر معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس، روز شنبه بیش از 323 هزار ورقه به ارزش 7/ 31 میلیارد تومان در 582 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. اوراق مرابحه دولتی گندم در این روز با دادوستد 100 هزار سهمی خود به ارزش 10 میلیارد تومان، بالاترین حجم و ارزش در این بازار را به خود اختصاص داد. همچنین در این روز شاهد معامله بیش از 118 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در 360 نوبت معاملاتی به ارزش بیش از 11 میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی 92 تا 97 هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. معاملات «اخزا»ها طی روز شنبه در شرایطی دنبال شد که تمامی این نمادها با رشد قیمتی به معاملات روزانه خود پایان دادند. بیشترین رشد قیمتی در این روز نیز به مرحله نهم اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا9» اختصاص پیدا کرد. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از کاهش نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی نسبت به روز چهارشنبه دارد. بر این اساس روز شنبه متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با افت 7/ 0 واحد درصدی در 72/ 22 درصد قرار گرفت. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط هفته گذشته با افت 9/ 0 واحد درصدی همراه شد و نسبت به متوسط ماه گذشته کاهش 8/ 0 واحد درصدی را تجربه کرده است.

 

افزایش هزینه دریافت وام مسکن

روز شنبه بیشتر سررسیدهای اوراق تسهیلات مسکن در محدوده مثبت نوسان کردند. بر این اساس فرابورس این روز شاهد معامله 71 هزار و 571 ورقه تسهیلات مسکن به ارزش افزون بر 5 میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود و «تسه»ها به نوسان در بازه 72 تا 76 هزار تومان ادامه دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس شنبه، با رشد 3/ 0 درصدی (نسبت به روز چهارشنبه) مواجه شد و به 75 هزار و 457 تومان رسید. بیشترین کاهش قیمت در میان این اوراق با افت 95/ 0 درصدی به «تسه9410» رسید و در مقابل سررسید آذر94 اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین رشد قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق به 8/ 21 درصد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید 14 میلیون و 706 هزار تومان صرف خرید این اوراق کنند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۸:۳۹:۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد