اوج‌گیری سهام با گزارش‌های سه ماهه

 اوج‌گیری سهام با گزارش‌های سه ماهه
بورس اوراق بهادار تهران تحت تاثیر بهبود نسبی وضعیت شرکت‌ها در گزارش‌های سه ماهه، تحولات گروه پالایشی و تزریق نقدینگی شرایط مناسبی را هفته گذشته تجربه کرد. بورس تهران هفته گذشته توانست رشد ۶۵۳ واحدی معادل 8/ 0 درصد را تجربه کند.

بورس اوراق بهادار تهران تحت تاثیر بهبود نسبی وضعیت شرکت‌ها در گزارش‌های سه ماهه، تحولات گروه پالایشی و تزریق نقدینگی شرایط مناسبی را هفته گذشته تجربه کرد. بورس تهران هفته گذشته توانست رشد ۶۵۳ واحدی معادل 8/ 0 درصد را تجربه کند. این رشد بخش عمده آن روز چهارشنبه و با ثبت رشد ۴۲7 واحدی شاخص، شرایط مناسبی در پایان هفته برای معامله‌گران رقم خورد. کارشناسان بازار در شرایط کنونی دلایل متعددی را برای این رشد بیان می‌کنند؛ در مرکز این دلایل بهبود نسبی وضعیت شرکت‌ها در گزارش‌های سه ماهه قرار دارد که بهتر از انتظار معامله‌گران بوده است. در همین حال رشد قیمت فولاد و دیگر فلزات در حرکت گروه فولادی موثر بود. پالایشگاه‌ها نیز گروهی بودند که گزارش‌های سال ۹۵ آنها پس از کش و قوس فراوان مثبت ارائه شد. این امر که برخی دلیل آن را الزام سهام عدالت به پرداخت سود می‌دانند هلدینگ‌های عمده بازار به ویژه پارسان و تاپیکو و غدیر را به حرکت در آورده است. در همین حال توام با پررنگ شدن بحث‌ها در مورد کاهش سود بانکی گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال ورود بخشی از نقدینگی بانک‌ها به بورس نیز شنیده می‌شود. در این شرایط نگاه‌ها به سوی روزهای آتی به ویژه پس از اتمام فصل مجامع است که آیا این رشد ادامه می‌یابد یا خیر.

 

در بازار سهام در مهم‌ترین‌ تحولات اختلاف میان بورس و بانک مرکزی بر سر صورت‌های مالی بانک‌ها اوج گرفته و بانک مرکزی با عدم تایید صورت‌های مالی بانک‌ها مانع از برگزاری مجامع بانک‌ها در زمان مقرر شده است. با به تعویق افتادن زمان برگزاری مجامع بانک‌ها ابهامات در گروه بانکی به اوج رسیده است. در همین زمینه، رئیس سازمان حسابرسی از ارائه پیشنهادی به بانک مرکزی برای برگزاری به موقع مجامع سالانه بانک‌ها و برگزاری جلسه‌ای برای تعیین تکلیف محاسبه سود مطالبات بانک‌ها خبر داد. اکبر سهیلی‌پور در گفت‌وگو با بورس پرس، با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی در مورد صورت‌های مالی و الزامات بانک‌ها برای مجامع و اعلام شروط سه‌گانه بانک مرکزی برای برگزاری مجامع بانک‌ها اظهار کرد: گزارش حسابرسی شده همه بانک‌ها آماده است اما باید بانک مرکزی قبول کند. وی ادامه داد: برای حل این موضوع و برگزاری به موقع مجامع سالانه بانک‌ها در 31 تیر، پیشنهاد شده مانند سال گذشته، بانک‌ها برای ارائه دو گزارش حسابرسی شده براساس استانداردهای ایران و همچنین براساس فرمت بانک‌مرکزی اقدام کنند. بنابراین باید منتظر تصمیم بانک مرکزی با این پیشنهاد بود. در کنار تحولات داخلی در حوزه بازار جهانی معامله‌گران شاهد قیمت‌های مناسب فلزات هستند، بهای مس هر تن بالای 6 هزار دلار گزارش شده است. ارزش هر تن روی و سرب نیز به ترتیب حدود 2 هزار و 750 دلار و 2 هزار و 250 دلار نوسان کردند. بهای هر بشکه نفت برنت نیز در کانال ۴۹تا ۵۰ دلار قرار داشت.

 

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که درآن شاخص با رشد ۴۲7واحدی به رقم ۸۰ هزار و ۱۶۲ واحد رسید. در معاملات چهارشنبه، نماد معاملاتی شرکت‌های تاید واتر خاورمیانه، سیمان داراب، تولیدی نورد آلومینیوم، دشت مرغاب، سایپا شیشه، حق‌تقدم خرید سهام ایران دارو، اوراق مشارکت شهرداری شیراز، اوراق مشارکت پتروشیمی گچساران، دامداری تلیسه نمونه، کشتیرانی دریای خزر، توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان شمال، واحدهای سرمایه‌گذاری جسورانه رویش لوتوس، قند نیشابور، حق تقدم خرید سهام مارگارین و حق تقدم خرید سهام پشم شیشه ایران متوقف شدند. در گروه انفورماتیک نماد تازه وارد «به پرداخت ملت» در ابتدای بازار صف خرید بیش از یک میلیارد سهم را شاهد بود. در کنار «پرداخت» نمادهای دیگر این گروه نظیر «رتاپ» و «رکیش» نیز صف خرید را تجربه کردند.

 

در گروه مخابرات این نماد شاهد معاملات پر‌حجمی بود. در هفته‌های اخیر توسعه اعتماد مبین در قالب انتشار اوراق تبعی اقدام به واگذاری سهام مخابرات کرده است. این احتمال وجود دارد که درصورت ناتوانی اعتماد مبین از بازپس‌گیری سهام واگذار شده مدیریت مخابرات از این گروه خارج شود. در گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با واگذاری 110 میلیون سهم به ارزش بیش از 5/ 12 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده مواجه شد. گروه سرمایه‌گذاری ایران همزمان با سرمایه‌گذاری در هلدینگ نیروگاهی جدید گروه، در حال خروج از پترول است. در این گروه پتروشیمی خارک شاهد تقسیم ۱۸۰۰ ریال سود به ازای هر سهم در مجمع بود.

در گروه خودرویی ایران خودرو در آستانه برگزاری مجمع گزارش‌های خوبی منتشر کرد. ايران خودرو 109 ریال پیش‌بینی سود هر سهم برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 ارائه کرد که حکایت از 5 درصد تعدیل مثبت دارد. سایپا نیز در گزارش 12 ماه منتهی به 30 اسفند 95 (حسابرسی شده) مبلغ 259 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد که 8 درصد کاهش نسبت به گزارش حسابرسی نشده را نشان می‌دهد. همچنین سود هر سهم تلفیقی از مبلغ 7 ریال در گزارش حسابرسی نشده به 84 ریال در گزارش حسابرسی شده افزایش یافته است. در گروه تصفیه نفت پالایشگاه شیراز ۷۵ ریال سود نقدی تقسیم کرد تا خبرهای خوب تازه منتشرشده تاثیرات مثبت خود را بر شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارای سهام پالایشگاه‌ها بگذارد. هلدینگ نفت و گاز پارسیان به‌عنوان مالک پالایشگاه‌های شیراز و تبریز و سهامدار مهم بندرعباس پیش‌بینی سود را با تعدیل مثبت از ۳۲۲ ریال به ۳۷۰ ریال اعلام کرد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که ارزش معاملات در بورس 101 میلیارد تومان و در فرابورس ۱۶۵ میلیارد تومان بود. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات بورس با 3/ 0 درصد کاهش به هزار و ۱۸۰میلیارد تومان رسید و شاخص نیز در کل هفته 8/ 0 درصد رشد کرد و بازدهی بازار در سال جاری را به 8/ 3 درصد رساند.

 

منبع خبر: 
  ۳۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱:۴۸:۵۹ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد