بازار منفی؛ شاخص مثبت

بازار منفی؛ شاخص مثبت
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای دومین روز پیاپی به‌رغم شرایط منفی حاکم بر بازار به دلیل تاثیر مثبت نمادهای پالایشگاهی با رشد همراه شد.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای دومین روز پیاپی به‌رغم شرایط منفی حاکم بر بازار به دلیل تاثیر مثبت نمادهای پالایشگاهی با رشد همراه شد.
در حالی که روز یکشنبه بازگشایی نماد پالایشگاه بندرعباس توانست شاخص را با رشد مواجه کند، دیروز نیز بازگشایی نماد پالایشگاه اصفهان پس از تعدیل سود سال 92شرکت موجب شدتا شاخص با تاثیر 86واحدی این نماد در نهایت با 92واحد رشد به کار خود در بازار منفی دیروز پایان دهد. بازاری که کمبود نقدینگی و همچنین ذخیره نقدینگی از سوی معامله‌گران برای برخورد با عرضه اولیه احتمالی هلدینگ خلیج فارس در انتهای هفته مهم‌ترین وجه‌های آن هستند.در بازار دیروز نماد پالایشگاه اصفهان در حالی بازگشایی شد که تعدیل سود 40 درصدی را به بازار گزارش داده‌بود. دلیل اصلی رشد سود پالایشگاه اصفهان در پیش‌بینی سود سال بعد افزایش نرخ ارز از 1226 به 2000 تومان بوده است. البته این شرکت با توجه به بازگشت قطعی مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال تعدیل سود بیشتری نیز می‌تواند داشته باشد که البته در پیش‌بینی سود سال بعد هم قابل تکرار است.
در بازار دیروز همچنین معامله‌گران شاهد خبرهايی در مورد عرضه اولیه سهام پتروشیمی خراسان بودند. دیروز ناظر بازار فرابورس در این ارتباط به بورس نیوز گفت: عرضه اولیه پنج درصد از سهام شرکت پتروشیمی خراسان منوط به ارائه اولین بودجه برآوردی حسابرسی شده سال مالی 92 شده است. محسنی افزود: چنانچه شرکت مذکور اولین پیش‌بینی حسابرسی شده درآمد هر سهم سال مالی آینده خود را به فرابورس اعلام کند، برای عرضه سهام آن طی روزهای باقی مانده از سال 91 مشکل خاصی وجود ندارد.
وی اظهار كرد: با توجه به اینکه پیش از عرضه اولیه یک سهم، برای انتشار آگهی آن دو روز زمان نیاز است، این برنامه در صورت ارائه گزارش‌های درخواستی می‌تواند در همین روزهای‌اندک مانده به آغاز سال جدید اجرایی شود.
ناظر بازار فرابورس با تکذیب عرضه سهام «خراسان» طی روز سه‌شنبه در خاتمه سخنان خود عنوان کرد: با توجه به اینکه آگهی عرضه این سهم به دلیل عدم ارائه گزارش برآوردی سال 92 شرکت مذکور هنوز منتشر نشده، امکان عرضه آن طی معاملات امروز وجود ندارد.
این عرضه در شرایطی صورت می‌گیرد که دو عرضه اولیه گروه تامین اجتماعی یعنی ایرانول و نفت پاسارگاد به زیر قیمت عرضه اولیه رسیدند که این امر موجب بازخورد نامناسب از بازار در مورد عرضه پتروشیمی خراسان شده است.به نظر می‌رسد مجموعه تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی بايد دقت بیشتری در قیمت‌گذاری اولیه و نحوه بازار گردانی سهام خود به خرج دهند. اين در حالي است كه امروز جلسه معارفه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (سهامی عام)، بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی کشور و بزرگ‌ترین شرکت مشمول اصل 44 قانون اساسی از ساعت 14 تا 17 در سالن همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت به نشانی دهکده المپیک- ضلع‌غربی استادیوم آزادی، برگزار می‌شود.
آیا گره پست بانک باز می‌شود؟
دیروز در گروه بانکی سهامداران زیان دیده پست بانک سرانجام تغییر مدیرعامل این شرکت را شاهد بودند.
به گزارش خبرگزاری فارس، شرکت مشمول اصل 44 پست بانک در شرایطی از زمان ورود به بورس تا واگذاری سهام و مدیریت و برگزاری مجمع و غیره با چالش مواجه شد و این شرکت به تازگی با تغییر و تحولاتی در حوزه مدیریت مواجه شده است.
براساس اعلام صورت گرفته از روز گذشته نام محبیان عراقی مدیرعامل تا چند روز گذشته پست بانک از سایت این شرکت حذف شده است، از طرفی دیگر طی حکمی توسط محمدحسن نامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،مرتضی دستجانی فراهانی به سمت«سرپرست پست بانک ایران» منصوب شده است.
برپایه این گزارش، هم اکنون درسایت پست بانک نام علی نعمتی و عادل قبادی زاده به عنوان دو عضو حقیقی هیات مدیره درج شده است.
انتظار می‌رود با تغییر مدیرعامل کلاف سردرگم این بانک سرانجام باز شده و سهامداران پس از سه سال شاهد برگزاری مجمع سالانه شرکت باشند.
در گروه خودرویی دیروز صف‌های فروش سنگین در نمادهای خودرویی برقرار بود و کاهش قیمت اخیر محصولات این شرکت‌ها کور سوي امید برای خروج این شرکت‌ها از زیان را از میان برده و این شرکت‌ها احتمالا مجموعا بیش از 3هزار میلیارد تومان زیان را در سال جاری تجربه خواهند کرد.دیروز متن مصوبه شورای رقابت نیز منتشر شد که شایعاتی درمورد احتمال واردات خودرو را افزایش داده است. براین اساس مرکز ملی رقابت موظف است به همراه تعدادی ازکارشناسان نسبت به تهیه پیش‌نویس دستورالعمل قیمت خودرو ظرف 21 روز کاری اقدام كند.
در همین حال دیروز تغییرات گسترده‌ای در هیات مدیره سایپا و سرمایه‌گذاری سایپا اعلام شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، زبرجد از مدیرعاملی سرمایه‌گذاری کارکنان گروه خودروسازی سایپا کنار گذاشته شده است.
همچنین با انتشار اطلاعیه «معرفی یا تغییر در ترکیب اعضای هیات‌مدیره سایپا» در سایت کدال، مشخص شد، سعید مدنی همچنان عضو هیات مدیره معرفی شده، ولی ایمانی، پوستین دوز و ملک دیگر عضو هیات مدیره نیستند.
در این تحولات که براساس جلسه13 اسفند هیات مدیره سایپا اتخاذ شده، احمد کرفی از سرمایه‌گذاری رنا به جای روح اله صمدی مله (از شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان) به جای جمشید ایمانی، داود جدید بناب از کارکنان سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران به جای علی ملک و سعید مدنی از سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا به جای نعمت اله پوستین دوزمعرفی شده‌اند. در گروه معدنی، نماد سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات برای اعلام تعدیل سود متوقف شد.
در گروه فلزی دیروز شایعاتی در مورد معامله عمده ذوب‌آهن اصفهان مطرح شد که براساس آن احتمالا فولاد مبارکه با انتقال بلوک خود در سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خریدار بلوک ذوب‌آهن اصفهان خواهد بود.
دیروز در بازار 157میلیارد تومان سهام معامله شد که بخش عمده آن را معامله بلوک سیمان تهران عرضه شده توسط سرمایه‌گذاری تدبیر و همچنین داد و ستد درون گروهی 203میلیون سهم بانک انصار تشکیل داد. از 227 نمادی که دیروز معامله شدند 147 نماد با کاهش قیمت و 74نماد با رشد ارزش همراه شدند. و مابقي نمادها هم تغيير قيمتي نداشتند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۷:۳۹:۲۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد