سقف‌شکنی جدید در فرابورس ایران

 سقف‌شکنی جدید در فرابورس ایران
در نخستین روز کاری شهریور، فرابورس روز مثبتی را پشت سر گذاشت و نماگر این بازار با 8/ 7 واحد صعود در ارتفاع 5/ 947 واحدی قرار گرفت.

در نخستین روز کاری شهریور، فرابورس روز مثبتی را پشت سر گذاشت و نماگر این بازار با 8/ 7 واحد صعود در ارتفاع 5/ 947 واحدی قرار گرفت. پس از سقف‌شکنی در روز چهارشنبه، آیفکس بار دیگر سقف شکنی جدیدی را در این بازار ثبت کرد. در ساعات اولیه معاملات حتی این نماگر وارد سطوح 950 واحدی شده بود اما در ادامه تا حدودی اصلاح شد. بر این اساس با احتساب رشد دیروز شاخص کل فرابورس، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به 2/ 8 درصد رسید. دیروز در فرابورس معامله‌گران شاهد دست‌به‌دست شدن حدود 200 میلیون سهم به ارزش بیش از 137 میلیارد تومان در 32 هزار و 426 نوبت معاملاتی بودند. از این میان، جابه‌جا‌یی حدود 104 میلیون سهم در 13 هزار و 995 نوبت معاملاتی به بازار اول و دوم اختصاص داشت؛ ارزش این معاملات نیز بالغ بر 31 میلیارد تومان بود.

 

پیراهن سبز پتروشیمی‌ها بر تن «آیفکس»

نگاهی به جریان معاملات دیروز فرابورس نشان می‌دهد نمادهای معاملاتی زیرمجموعه ارتباطات همچون شرکت‌های مبین وان کیش، آتیه داده‌پرداز و نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیشتر از سایر نمادها در مرکز توجه معامله‌گران فرابورس قرار گرفتند. با این حال، روز شنبه شاخص کل فرابورس، بیشتر تحت تاثیر گروه‌های پتروشیمی، پالایشی‌ها و معدنی‌ها نوسان کرد. بر این اساس، معاملات مثبت در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی خراسان در مجموع با حمایت هشت واحدی از آیفکس، بیشترین تاثیر مثبت را بر این نماگر داشتند. از سوی دیگر، معاملات منفی نماد معاملاتی شرکت‌های تولید برق دماوند و پالایش نفت شیراز با فشار بیش از دو واحدی، از رشد بیشتر نماگر فرابورس جلوگیری کردند.

 

تداوم روزهای مثبت «اوان»

همچنین روز گذشته، نماد معاملاتی شرکت مبین وان کیش کماکان شاهد استقبال مناسب سهامداران بود. بر این اساس دیروز «اوان» با تقاضای مناسب معامله‌گران رشد 5 درصدی را تجربه کرد و در قیمت 592 تومان با صف خریدی در حدود 27 میلیون سهم به کار خود پایان داد. سهام نماد معاملاتی شرکت مبین وان کیش برای اولین بار در 18 مرداد به قیمت 347 تومان کشف قیمت شد و پس از آن به‌طور متوالی با رشد روبه‌رو‌ بود. بر این اساس «اوان» در دوازدهمین روز از حضور در تابلوی معاملاتی فرابورس، بازدهی بیش از 70 درصدی نصیب سهامداران خود کرده است.

 

همگام با بازیگران فرابورسی

بررسی تغییر مالکیت فرابورس در روز شنبه نشان از جابه‌جایی‌‌ 6 میلیون و 300 هزار سهم به ارزش 550 میلیون تومان از پرتفوی بازیگران حقوقی به سبد سهام سهامداران حقیقی دارد. بر این اساس، دست به دست شدن حدود890 هزار سهم نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس به ارزش بیش از یک میلیارد و 800 میلیون، حاکی از بیشترین تغییر مالکیت به سبد سهامداران حقیقی بود. پس از نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس، جابه‌جایی‌ 700 هزار سهمی نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی خراسان به ارزش افزون بر 370 میلیون تومان بیشترین سهم را به نفع سهامداران حقیقی به ثبت رساند. بنابراین خرید و فروش در نمادهای گروه پتروشیمی بیشترین تغییر مالکیت را به نفع سهامداران حقیقی رقم زد. از سوی دیگر، حدود سه میلیون سهم نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد ارفع به ارزش بیش از یک میلیارد و 100 میلیون تومان دست‌به‌دست شد که این نماد را در صدر جدول تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقوقی نشاند. در جبهه حقوقی‌ها، پس از نماد معاملاتی «ارفع»، جابه‌جایی‌ حدود یک میلیون و 800 هزار سهمی نماد معاملاتی شرکت ریل‌پرداز سیر به ارزش حدود 300 میلیون تومان بیشترین تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقوقی را به ثبت رساند.

 

افت «تسه»ها به زیر سطح مقاومتی

روز شنبه معامله‌گر‌ان بازار تسهیلات مسکن شاهد جابه‌جا‌یی حدود 97 هزار ورقه تسهیلات مسکن در 5 هزار و 827 نوبت معاملاتی بودند که این میزان معاملات ارزشی حدود 7 میلیارد و 400 میلیون تومان را نشان می‌دهد. در میان این اوراق، قیمت اوراق تسهیلات مسکن مرداد 95 با حدود چهار درصد افت، در قعر جدول تغییرات قیمت‌ قرار گرفته است. همچنین جابه‌جا‌یی بیش از 61 هزار ورقه تسهیلات مسکن مرداد 96 به ارزش 4 میلیارد و 700 میلیون، آن را در صدر بیشترین حجم معاملات روز گذشته این بازار نشاند. قیمت اوراق تسهیلات مسکن، همچنان در محدوده 75 تا 80 هزار تومان در نوسان است. با وجود اینکه در هفته‌های پایانی مرداد، برخی «تسه»ها بالاتر از 80 هزار تومان معامله می‌شدند اما همچنان سطح 80 هزار تومانی در مقابل رشد عمومی قیمت اوراق تسهیلات مسکن مقاومت نشان می‌دهد. در شرایط کنونی، با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی تسهیلات به 9/ 21 درصد رسیده است. نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل تابستان و پایین‌بودن قدرت خرید متقاضیان از علل عمده رکود «تسه»ها در این سطح هستند.

 

اخزاها

در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز حدود 700 هزار ورقه بهادار دست‌به‌دست شد. این میزان معامله در 546 نوبت معاملاتی انجام شد و ارزشی بیش از 71 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از میان معاملات این بازار، حدود 199 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در 260 نوبت معاملاتی خریدوفروش شده است. همچنین ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی در روز گذشته رقمی بیش از 20 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. بیشترین حجم معاملات در میان اخزاها، به خریدوفروش 83هزار و 228 ورقه «اخزا10» تعلق گرفت. نرخ سود موثر «اخزا11» نیز با افزایش 8/ 0 واحد درصدی نسبت به روز چهارشنبه در سطح 8/ 20 درصد قرار گرفت. این در حالی است که این رقم در مقایسه با میانگین مردادماه، کاهش 3/ 0 درصدی را تجربه کرده است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۹:۳۲:۳۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد