افزایش شدید قیمت سکه در بورس کالا

افزایش شدید قیمت سکه در بورس کالا
معامله‌گران احتیاط کنند
مبادلات روز گذشته بازار قراردادهای آتی با قدرت چشمگیری آغاز شد. ابهام و تردیدها از نتایج مذاکرات آلماتی در پایان روز کاری شنبه، روز گذشته عملا پايان گرفت که همین امر در کنار خبرهای تاثیرگذار دیگر بر بازار نقدی، موجب اوج گیری مجدد قیمت طلا و دلار در روز گذشته شد.
همزمان با این خیزش قیمت، ارزش سکه در معاملات آتی بورس هم تقریبا به همان نسبت افزایش یافت. از جمله این خبرها ارائه پیشنهاد دولت برای تک‌ نرخی شدن ارز در سال ۹۲ در لایحه بودجه بود. بر اساس این پیشنهاد، این نرخ نزدیک به نرخ ارز مبادله‌ای خواهد بود. همچنین دولت پیشنهاد داد مابه‌التفاوت ارز تک نرخی و مرجع به شکل یارانه به کالاهای اساسی و دارو اختصاص داده شود. در این صورت اگر قرار باشد محل تامين این یارانه، از مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و ارز تک نرخی باشد، ممکن است باعث ایجاد تشنج در بازار ارز شود و ریسک معاملات در حد قابل‌توجهی افزایش یابد. در همین زمینه به گفته ريیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشنهاد دولت ارز تک‌نرخی است که البته رقم مشخصی را در بودجه 92 ارائه نداده ولی مجلس به این جمع بندی رسیده است که نرخ ارز مرجع با توجه به محاسبات در بودجه 92 نرخ مرکز مبادلات ارزی باشد. از طرفی در حال حاضر تزریق ارز به بازار از سوی بانک مرکزی متوقف شده است و به گفته برخی کارگزاران بازار آتی سکه، در شرایط فعلی در صورت ادامه روند کنونی در بازار، به نظر می‌رسد تزریق ارز مجددا صورت نگیرد. از دیگر سو به گفته سلیمانی، پیش‌بینی فعالان بازار از ادامه تحریم‌ها حکایت می‌کند و به نظر می‌رسد در شرایط حاضر، جو چندان مثبتی در بین معامله‌گران در این خصوص وجود ندارد.
از سوی دیگر هر سال در اواخر فروردین ماه، تقاضای دلار صنعتی افزایش پیدا می‌کند؛ در صورتی که بازار روال صعودی خود را حفظ کند، فعالان بازار برای احتیاط، زودتر خرید می‌کنند. در نتیجه، این خرید زودتر از موعد نیز موجب ایجاد تقاضای اضافی در بازار خواهد شد. از سوی دیگر بازگشایی بازارهای جهانی، امروز، بر روند دادوستدها بی‌تاثیر نیست. همچنین روز سه شنبه هفته جاری خبرهای جدیدی از فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان منتشر خواهد شد که این مساله نیز بر روند معاملات اثرگذار خواهد بود.
در شرایطی که دامنه نوسان در بازار آتی سکه در حدود كنوني آن باشد داد و ستد‌ها به کندی صورت می‌گیرد. در چنین شرایطی خریداران در حال شناسایی دامنه سود خود هستند و فعالیت فروشندگان در این بازار چشمگیرتر است. به معامله‌گرانی که در فکر سود روزانه در نتیجه نوسانات روزانه بازار آتی هستند، توصیه می‌شود در شرایط فعلی ریسک نکنند. تقابل با بازار در این شرایط منطقی به نظر نمی‌رسد؛ چرا که بازار آتی سکه تازه در ابتدای روند صعودی شدید خود قرار دارد و به نظر می‌رسد در روزهای آینده شاهد یک روند خوداصلاحی در این بازار باشیم. در چنین شرایطی خصوصا فروختن سررسیدهای دور دارای ریسک بالایی است. به اعتقاد برخی کارگزاران بورس آتی سکه، فروش سکه نقدی در این شرایط و خرید سکه آتی می‌تواند به نفع معامله‌گران باشد. در نتیجه اتفاقات فوق، روز گذشته سکه آتی در هر سه سررسید مجددا افزایش را تجربه کرد؛ به طوری که سکه سررسید فروردین با مثبت 97/4 درصد، اردیبهشت با مثبت 97/4 درصد و خرداد با مثبت 5 درصد به ترتیب با قیمت یک میلیون و 369 هزار، یک میلیون و 406 هزار و یک میلیون و 444 هزار تومان معامله شد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۶:۴۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد