100 دلار کاهش هفتگی اونس جهانی چه اثراتی بر این بازار دارد؟

100 دلار کاهش هفتگی اونس جهانی چه اثراتی بر این بازار دارد؟
این روزها بازار فلزات گرانبها پیرو نااطمینانی سرمایه‌گذاران این حوزه به سیاست‌های اقتصادی کشورهای بزرگ دنیا حال و روز خوبی ندارد. این کاهش‌ها اگرچه در هفته گذشته دیگر برای سرمایه‌گذاران عجیب نبود، اما این موضوع که کاهش بیشتر قیمت طلا در پیش است باعث شد خروج معامله‌گران از بازار این فلز اتفاق بیفتد.
این روزها بازار فلزات گرانبها پیرو نااطمینانی سرمایه‌گذاران این حوزه به سیاست‌های اقتصادی کشورهای بزرگ دنیا حال و روز خوبی ندارد. این کاهش‌ها اگرچه در هفته گذشته دیگر برای سرمایه‌گذاران عجیب نبود، اما این موضوع که کاهش بیشتر قیمت طلا در پیش است باعث شد خروج معامله‌گران از بازار این فلز اتفاق بیفتد.
کارشناسان متفق القولند که در یک دهه گذشته، زیان سرمایه‌گذاران تنها یک دلیل دارد و آن مدیریت بد سیاست‌گذاران اقتصادی در حوزه مسائل پولی و بانک‌های مرکزی جهان است و این دقیقا همان موضوعی است که در حال حاضر نیز شاهد آن هستیم. نگاهی به تحولات اقتصادی در هر دو حوزه سیاست‌های اقتصادی و اجرا مبین این حقیقت است که افت کنونی فلزات گرانبها گریزناپذیر است، همانطور که بسیاری از تحلیلگران معتقدند هزینه خروج از بحران ورشکستگی جهانی، زیان سرمایه‌گذاران خرد و کلان در حوزه‌های گوناگون کالایی است. سرمایه‌گذاران در حال حاضر این موضوع را دریافته‌اند و می‌دانند که سرمایه‌گذاری در حوزه کالایی در ماه‌های پیش رو از ریسک بالایی برخوردار است و در نتیجه انتظار کاهش بیشتر قیمت به خصوص در مورد کالاهایی که ما آنها را کالای سرمایه‌ای می‌شناسیم انتظاری به‌جا است. در این شرایط آمارهای گوناگون از افزایش ارزش دلار تا کاهش نرخ تورم چین و ورشکستگی مالی در قبرس و احتمال سرایت این موضوع به برخی دیگر از کشورهای اروپایی، ما را به یاد موضوعاتی می‌اندازد که از سال 2009 اقتصادهای بزرگ دنیا را یکی پس از دیگری واژگون کرد.
اما سوال اینجا است که آیا بانک‌های مرکزی جهان متوجه اشتباهات خود در زمینه سیاست‌های پولی هستند یا خیر؟ در حال حاضر حضور ین به عنوان یک دارایی مورد توجه در سبد ارزی بسیاری از کشورها به بروز مشکلاتی در رابطه با اقتصاد ژاپن دامن زده است و این کشور تلاش می‌کند این روند را تغییر دهد. بانک مرکزی اروپا برای کاهش میزان ذخایر طلای خود در تکاپو است؛ چراکه کاهش ارزش طلا بیش از این به افت ارزش دارایی‌های این بانک منجر می‌شود. این در حالی است که سیاست‌گذاران آمریکایی به شدت با ادامه سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو مخالفند و در نتیجه این موضوع که این سیاست‌ها به زودی متوقف می‌شوند نگرانی‌ها را در بازار طلا بیش از پیش افزایش داده است. در عین حال ارزش دلار نیز بنا به همین سیاست‌ها روند رو به افزایشی را آغاز کرده است که دقیقا نقطه عکس بازار طلا است. به هر حال به عقیده کارشناسان بین‌المللی باید بپذیریم که دوران روشن طلا رو به افول نهاده و خورشید محبوبیت این فلز غروب کرده است. سرمایه‌گذاران به دنبال بازارهای جدید خواهند بود و به نظر می‌رسد با سیاست هایی که در حال حاضر در سطح جهانی شاهد آنها هستیم، با این تبصره که اقتصاد از رکود خارج شود، بازارهای سهام جایگزین‌های مناسب‌تری برای بازار طلا خواهند بود. برخی تحلیل‌ها از رسیدن قیمت به هزار و 270 دلار به ازای هر اونس حکایت دارند و از آنجا که قیمت کنونی تنها 200 دلار از قیمت مذکور فاصله دارد و در عین حال ریزش هایی در روزها و هفته‌های اخیر تجربه شده که سابقه نداشته، احتمال دستیابی به این قیمت بعید نیست. این موضوع مخصوصا زمانی محتمل‌تر است که بدانیم اثر روانی کاهش قیمت شروع شده و خروج سرمایه‌گذاران از بازار به دلیل ترس از کاهش بیشتر قیمت‌ها، به افت بالاتر بهای این کالا منجر شده است.
حراج ذخایر قبرس و کاهش قیمت طلا‌
خبرها و گزارش‌ها حاکی از آن است که فروش ذخایر طلای قبرس به منظور جبران هزینه‌های وام اضطراری این کشور از کمیسیون اروپا، احتمالا بر قیمت جهانی طلا هم تاثیر گذار باشد. ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا در گفت‌وگو با بلومبرگ گفت که تمام عایدی به دست آمده از محل فروش ذخایر طلای قبرس باید در جهت پوشش خسارات و کسری‌های وام‌های اضطراری بانک‌های قبرسی هزینه شود. بر اساس این گزارش، هرچند خبر فروش ذخایر طلای قبرس همچنان از سوی منابع رسمی تایید نشده، برخی از فعالان بازار فلزات گرانبها و بازرگانان بر این باورند که خبر فروش ذخایر طلای قبرس حتی اگر در حد شایعه و تهدید هم باشد، برای پایین آوردن قیمت‌های بازار کافی بوده است.
بر این اساس بیل باروش، استراتژیست ارشد از کارگزاری آی تریدر در این باره گفت: در صورت عرضه ذخایر طلای قبرس به بازار، از نظر سایر کشورها، هرگونه پتانسیل فروش توسط قبرس به منظور جذب نقدینگی و سرمایه گذاری اقتصادی تلقی خواهد شد.
سقوط شبانه قیمت جهانی طلا
بهای جهانی طلا روز شنبه با رسیدن به کانال 1400 دلار بار دیگر درخشندگی خود را از دست داد. روز جمعه و در آخرین روز از معاملات هفتگی، این فلز گرانبها به بهای هزار و 477 دلار معامله شد. تحلیلگران معتقدند: چند عامل وجود دارد که تاثیر بسزایی روی افت بهای جهانی طلا داشته‌اند؛ دلیل اول اینکه به دنبال انتشار خبر فروش 400 میلیون یورویی از ذخایر طلای قبرس به منظور رهایی از بحران مالی، قیمت جهانی طلا روند نزولی را آغاز کرد. به علاوه در صورتی که قبرس ذخایر طلای خود را بفروشد کشورهای ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و اسلونی قبل از قبرس اقدام به فروش ذخایر طلای خود خواهند کرد.
اکنون سوال اساسی اینجا است که کدام کشور زودتر به فروش طلا اقدام می کند. این خبر به نفع طلای جهانی نخواهد بود. اما فروش ذخایر طلای قبرس تنها عامل سقوط قیمت جهانی طلا به شمار نمی‌آید.
روز چهارشنبه گذشته نیز انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا نشان داد که طرح محرکه اقتصادی این بانک فقط تا پایان سال 2013اجرا خواهد شد. انتشار این خبرحجم فروش طلا را تا 36/10 تن افزایش داد. همچنین تعدادی از تحلیلگران اقتصادی بانک‌های سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس و یوبی اس پیش بینی خود از میانگین بهای جهانی طلا در سال 2013میلادی را کاهش داده اند. این عوامل سیر نزولی قیمت جهانی طلا را رقم زده‌اند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ ساعت ۶:۱۳:۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد