سکه آتی به ریزش‌های جهانی پشت‌کرد

سکه آتی به ریزش‌های جهانی پشت‌کرد
بهای جهانی طلا پس از سقوط شدید و مستمر در هفته‌های اخیر که منجر به نگرانی‌هایی در بین سرمایه‌گذاران در بازارهای بین‌المللی در مورد میزان جذابیت این فلز برای سرمایه‌گذاری شده بود، روز گذشته کمی تقویت شد.
بهای جهانی طلا پس از سقوط شدید و مستمر در هفته‌های اخیر که منجر به نگرانی‌هایی در بین سرمایه‌گذاران در بازارهای بین‌المللی در مورد میزان جذابیت این فلز برای سرمایه‌گذاری شده بود، روز گذشته کمی تقویت شد. گفته می‌شود این امر به دنبال افزایش خرید شمش و سکه طلا از سوی سرمایه‌گذاران کشورهای آسیایی رخ داده است؛ اقدامی که منجر به کمبود شمش در بازارهای جهانی شده است.
در همین راستا با کاهش شدید قیمت جهانی طلا، تقاضای قابل‌توجهی به بازار طلای چین و هنگ کنگ هجوم آورده تا به خریداری شمش طلا و جواهرآلات اقدام کنند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و استراتژیست‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران توصیه کرده‌اند که طلای خود را بفروشند. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران چینی هشدارها در خصوص احتمال کاهش شدید قیمت طلا به کانال 1200 دلار در هر اونس را جدی نگرفته‌اند. این در شرایطی است که سرمایه‌گذاران کشورهای غربی به سرعت در حال خارج کردن سرمایه‌های خود از بازار طلا و سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام هستند.
از سوی دیگر یکی از عوامل تقویت اونس جهانی، کاهش ارزش برابری دلار آمریکا نیز بوده است. به هر حال به گفته تحلیلگران، بازار جهانی طلا در حال طی روند خود اصلاحی است و نمی‌توان این نوسانات اندک را به افزایش اونس تعبیر کرد.
البته برخی تحلیلگران بر این باورند که با آغاز فصل جشن‌های مرسوم در هند از ماه آینده که تا اوایل ماه ژوئن ادامه خواهد داشت، رشد تقاضای خرید جواهرات در آسیا از رشد قیمت جهانی طلا حمایت خواهد کرد، ولی با توجه به سیر نزولی قیمت طلا پیش‌بینی‌های کاهشی برای این فلز تا شش ماه آینده ثابت باقی خواهد ماند. به گزارش بلومبرگ، بزرگ‌‌ترین خسارت‌دیده‌های سقوط بهای فلز زرد بانک‌های مرکزی جهان هستند؛ چراکه دارای 19 درصد کل طلای استخراجی جهان هستند؛ بنابراين با استناد به همین خبر باید احتمال فروش طلا را توسط این نهادهای پولی مهم و تاثیرگذار جدی گرفت.
در بازارهای داخلی، اما به گفته کارشناسان، مقاومت در برابر افت قیمت ادامه دارد. روزها از سقوط قیمت جهانی طلا و مقاومت فعالان بازار در داخل کشور در برابر کاهش قیمت می‌گذرد، اما تنها دیروز یکی از مسوولین دولتی به این مساله واکنش نشان داد و خواستار کاهش قیمت‌ها از سوی طلا فروشان شد که البته این صحبت‌ها هم تاثیری بر بازار نداشت. ريیس سازمان حمایت روز گذشته اعلام کرد که در صورت درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت، این سازمان برای کنترل بازار طلا وارد عمل خواهد شد، اما از سویی هم مسوولیت نظارت بر بازار با بانک مرکزی است. به گفته ريیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، کاهش عرضه و مقاومت فروشندگان سکه باعث شده است قیمت‌ها متناسب با بازارهای جهانی کاهش نیابد، اما پایداری روند کاهش قیمت در بازارهای جهانی حتما حباب را در بازارهای داخلی خواهد شکست.
دیروز قیمت دلار در بازار آزاد تغییر چندانی نداشت و کاهش کمی را تجربه کرد، در نتیجه قیمت سکه نقدی نیز نوسان محسوسی نداشت. البته به گفته وفادار، قیمت‌های سکه نقدی دیروز نسبت به روز سه‌شنبه کاهش داشته است که البته این کاهش قیمت در بیشترین سقوط، به 6000 تومان رسیده بود. این در حالی است که به گفته وفادار، هنوز در سکه بهار آزادی بیش از 150 هزار تومان حباب دیده می‌شود.
بازار معاملات آتی سکه طلا روز گذشته حتی نوسانات بسیار کمتری را به نسبت بازار نقدی به خود دید تا جايي‌كه در پايان معاملات بازار تغيير جهت داده و مثبت شد به طوری که سکه سررسید اردیبهشت با 52/0 درصد افزايش و سکه سررسید خرداد با 57/0 درصد افزايش به ترتیب در محدوده قیمتی یک میلیون و322 هزار تا یک میلیون و 324 هزار تومان و سررسید خرداد در محدوده قیمتی یک میلیون و 347 هزار تا یک میلیون و 353 هزار تومان معامله شد. از سوی دیگر پس از اتمام معاملات آتی سکه تحویل فروردین امسال، یک سررسید تازه نفس جای آن را گرفت. از روز گذشته قرارداد تحویل سکه تیرماه در رینگ آتی بورس کالا راه‌اندازی شده و قابل‌معامله بود تا هیجان معاملات به دلیل ریسک بالای خرید و فروش‌ها در قراردادهای این ماه بالا برود. قراردادهای فروردین‌ که دوشنبه آخرین معاملات خود را داشت از دیروز تحویل مشتریان شد. از سوی دیگر سکه تازه نفس سررسید تیر ماه با یک میلیون و384 هزار تومان کشف قیمت و با نوسان اندکی در همین حدود در پایان قراردادها معامله شد.
به گفته کارگزاران بازار آتی سکه، در حال حاضر به غیر از تغییرات اونس جهانی، متغیر دیگری برای نوسانات بازار سکه به چشم نمی‌خورد مگر اینکه بانک مرکزی شروع به تزریق سکه کند، اما تمام پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه روند نزولی اونس و به تبع آن بازار نقدی سکه و سکه آتی است و به گفته فعالان بازار، حباب فعلی نیز به زودی خواهد ترکید. در شرایط فعلی در بازار مبادلات آتی، تا زمان ترکیدن حباب سکه، فروش منطقی تر است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ ساعت ۸:۲۲:۲۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد