آتی تسلیم اونس جهانی نشد

آتی تسلیم اونس جهانی نشد
طی چند روز اخیر بنا به دلایل گوناگون در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، اونس طلا کمی تقویت شد و قیمت جهانی طلا روز گذشته از مرز 1400 دلار عبور کرد. از آنجایی که طلا شاهد بی‌سابقه‌ترین کاهش قیمت در سه دهه گذشته بوده است، در بازارهای بین‌المللی بسیاری از این فرصت استفاده کردند و خریدار طلا شدند.
طی چند روز اخیر بنا به دلایل گوناگون در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، اونس طلا کمی تقویت شد و قیمت جهانی طلا روز گذشته از مرز 1400 دلار عبور کرد. از آنجایی که طلا شاهد بی‌سابقه‌ترین کاهش قیمت در سه دهه گذشته بوده است، در بازارهای بین‌المللی بسیاری از این فرصت استفاده کردند و خریدار طلا شدند.
از جمله، شمار متقاضیان خرید طلا در هند که پس از چین بزرگترین خریدار طلا در جهان است، افزایش پیدا کرده که منجر به افزایش واردات طلا توسط این کشور شد. در این شرایط برخی کارشناسان بین‌المللی بر این باورند که قیمت جهانی طلا به دلیل بدگمانی نسبت به رشد اقتصاد جهانی و افزایش تقاضا برای این فلز ارزشمند، بار دیگر بالا خواهد رفت.
اما از سوی دیگر برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین 1400 تا 1450 دلار در هر اونس تثبیت خواهد شد. همچنین آخرین پیش‌بینی‌ها از افزایش پلکانی و آرام قیمت طلای جهانی در هفته جاری حکایت دارند. با این وجود برخی تحلیلگران هم معتقدند که این افزایش قیمت‌ها موقتی است و طلا مجددا به کانال نزولی خود باز خواهد گشت.
از سوی دیگر برخی بازارها از جمله بازار دبی با کاهش شدید سکه طلا و شمش در اثر کاهش عرضه مواجه شده اند که این مساله می‌تواند منجر به تقویت ارزش این فلز در این کشورشود. اما نکته مهم این است که از آنجا که کاهش قیمت اونس جهانی با نگرش بلندمدت و در اثر پارامترهای واقعی رخ داده است، حتی افزایش شدید تقاضا برای سکه طلا و شمش (که در اثر افت قیمت به وجود آمده است) هم نتوانسته است به همان میزان موجبات صعود قیمت را فراهم کند.
بازارهای داخلی اما، همچنان راه خود را پیش گرفته‌اند و همین بر هم خوردن توازن قیمت طلای داخلی و جهانی، این روزها موجبات افزایش تقاضا برای دلار را فراهم کرده است تا به دست برخی سودجویان، واردات طلای قاچاق به داخل صورت بگیرد. چراکه خرید سکه به قیمت یک میلیون و170 هزار تومان (در بازارهای منطقه) و فروش آن در داخل کشور به قیمت یک میلیون و 310 هزار تومان سود خوبی را نصیب قاچاقچیان می‌کند.
به همین دلیل تقاضاها از بانک مرکزی برای کاهش قیمت طلا افزایش یافته است چراکه همچنان بازارهای داخلی در برابر افت قیمت به تناسب بازارهای جهانی، مقاومت می‌کنند. این افزایش تقاضا برای دلار در حالی رخ داده است که روز گذشته اخباری مبنی بر اعمال محدودیت‌های ارزی در مرکز مبادلات ارزی و کاهش عرضه دلار در این مرکز به متقاضیان شنیده شد.
به هر حال با روندی که مرکز مبادلات ارزی این روزها در تخصیص ارز دارد، به نظر می‌رسد که بانک مرکزی قصد دارد تا بر اساس همان پیشنهاد دولت در بودجه که یک ارز تک نرخی وجود داشته باشد، با حذف تدریجی کالاها از دریافت ارز، تغییراتی نیز در روند نرخ ارز ایجاد کند. روز گذشته همچنین قیمت دلار با کاهش مواجه شد چراکه افزایش قیمت دلار در روزهای پیش از آن، به دلیل اوج گرفتن تقاضا برای قاچاق طلا صورت گرفته بود که البته به گفته کارشناسان بازار این روند هنوز ادامه دارد و ممکن است در اواسط هفته جاری، شاهد ورود حجم زیادی طلا به بازار داخلی باشیم.
در این شرایط معامله‌گران بازار آتی سکه همچنان چشم انتظار آخرین تصمیم‌های بانک مرکزی برای از بین بردن حباب سکه هستند چراکه به گفته کارگزاران این بازار، تصمیم‌گیری در شرایطی که بازار دارای حباب است بسیار مشکل است چراکه بازار حبابی، تحلیل‌پذیر نیست و کسی که قیمت روز قبل سکه را ملاک قرار می‌دهد و بر مبنای آن تصمیم‌گیری می‌کند، دچار ضرر می‌شود چون قیمت فعلی دارای حباب است. اما در شرایط حاضر، به نظر می‌رسد به تدریج این حباب کوچک‌تر می‌شود.
در همین حال به نظر می‌رسد که در شرایط افت شدید قیمت جهانی طلا، فرصت مناسبی برای افزایش ذخایر طلای بانک مرکزی کشور نیز فراهم آمده است.
از سوی دیگر بنا به گفته برخی تحلیلگران بازار داخلی، علت اصلی پایین نیامدن قیمت سکه و طلا در کشور این است که محل سرمایه‌گذاری امن‌تری جز این بازار در کشور وجود ندارد. از دیگر سو نرخ سود سپرده‌های بانکی نیز از مطلوبیت زیادی برخوردار نیست و همین امر خروج سرمایه‌ها از بانک و روی آوردن به بازارهای طلایی را دو چندان می‌ کند.
بازار قراردادهای آتی سکه که در معاملات آخر هفته خود افزایش قیمت را تجربه کرده بود، روز گذشته نوسانات زیادی را به خود دید به طوری که در آغاز معاملات دیروز، سکه سررسید اردیبهشت و خرداد افزایش قیمت نامحسوسی داشت در حالی که سررسید تیر ماه با کاهش قیمت مواجه بود. اما در طول ساعات اولیه مبادلات، هر سه سررسید مثبت شد و در ساعات بعدی مجددا هر سه سررسید با کاهش نزدیک به 3 درصد مواجه شدند. در نهایت بازار مبادلات آتی سکه روز گذشته را با افت قیمت پشت سر گذاشت. سکه سررسید اردیبهشت با کاهش 06/2 درصد، سررسید خرداد با کاهش 16/2 درصد و سکه سررسید تیرماه با افت 63/2 درصدی به ترتیب در محدوده قیمتی یک میلیون و334 هزار تا یک میلیون و 308 هزار تومان، سررسید خرداد در محدوده یک میلیون و 368 هزار تا یک میلیون و 338 هزار تومان و سکه سررسید تیر در محدوده قیمت یک میلیون و 408 هزار تا یک میلیون و 368 هزار تومان معامله شد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۶:۱۸:۴۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد