علت سقوط بی سابقه قيمت طلا

علت سقوط بی سابقه قيمت طلا
علت سقوط قيمت طلا به اجرای سياست گشايش پولی درآمريکا و ژاپن برمی گردد
سقوط بی سابقه بهای طلا، قبل از هر چیز ناشی از اطمینان خاطر تقریبی کارگزاران در این خصوص است که اجرای سیاست گشایش پولی (سیاست تسهیل کمی پول) در آمریکا و ژاپن تورم زا نیست و در نتیجه ،طلا دیگر نمی تواند به عنوان سرمایه گذاری امن ایفای نقش کند.
شبکه خبری یورونیوز در گفتگویی تخصصی با نیرا چهیچ کارشناس مسائل مالی و اقتصادی در موسسه بلومبرگ به بررسی علت سقوط بی سابقه قیمت طلا در بازار جهانی پرداخت و اعلام کرد دست کم از دو سال پیش تاکنون سابقه نداشته است که بهای این فلز گرانبها تا این حد کاهش یابد.
این شبکه در مقدمه این بحث،با اشاره به اینکه رواج برخی شایعات مبنی بر اینکه قبرس برای تامین بخشی از نیازهای مالی خود ناچار است بخشی از ذخایر طلای خود را بفروشد، مایه نگرانی سرمایه گذاران و کسانی شد که در خرید و فروش طلا دست دارند.در واقع آنها از این نگران بودند که مبادا دیگر بانک های کشورهای منطقه یورو که با مشکل مالی مواجه هستند برای حل مشکل مالی خود ،مانند قبرس به فروش ذخایر طلایشان روی آورند.
از چند هفته پیش و به ویژه از چند روز پیش سرمایه گذاران ، از این فرصت برای سودگیری بیشتر، نهایت استفاده را کردند. در این فاصله زمانی بهای هر اونس طلا از هزار و ششصد دلار به هزار و سیصد و پنجاه دلار رسید که پایین ترین حد از ماه مارس سال دو هزار و یازده تا این زمان بود.
سقوط بهای طلا از هزار و ششصد و هشتاد و شش دلار در اوایل امسال به هزار و سیصد و پنجاه و شش دلار در ماه آوریل امسال،قبل از هر چیز ناشی از اطمینان خاطر تقریبی کارگزاران و دست اندرکاران بازار در این خصوص بود که رشد اقتصادی در آمریکا در حال بازگشت است و اجرای سیاست گشایش پولی(سیاست تسهیل کمی پول) در آمریکا و ژاپن تورم زا نیست. هنگامی که نگرانی ها درباره تورم زا بودن سیاست پولی برطرف می شود دیگر طلا به عنوان یک سرمایه گذاری امن ایفای نقش نمی کند.
مجری این شبکه خبری با توجه به این اطلاعات و توضیحات اعلام کرد ممکن است برخی از کشورهای با مشکل مالی مواجه شده حوزه یورو، به علت کمبود پول ، بخشی از ذخایر طلای خود را بفروشندو در همین باره نظر نیرا چهیچ کارشناس مسائل مالی در موسسه بلومبرگ را پرسید.
وی در پاسخ گفت سقوط قیمت طلا تا این حد بی سابقه بوده است.یکی از دلایل این سقوط همانطور که بانک گلدمن ساکس در مطالعه خود به آن اشاره کرده است و شما نیز به آن اشاره کردید نگرانی از این است که مبادا دیگر کشورها نیز همین راه برای حل مشکلات مالی خود در پیش گیرند.
این کارشناس افزود آمریکا و آلمان به ترتیب به عنوان اقتصاد های نخست جهان و نخست اروپا بیشترین ذخایر طلا را در اختیار دارند. به طور کلی نیز بانک های مرکزی جهان حدود نوزده درصد کل طلاهای استخراج شده از معادن را در اختیار دارند.سال گذشته بانکهای مرکزی جهان ذخایر طلای خود را آنچنان افزایش دادند که از سال هزار و نهصد و شصت و چهار تاکنون سابقه نداشته است.
سئوالی که در اینجا مطرح می شودو اتفاقا یکی از نمایندگان پارلمان آمریکا نیز آن را مطرح کرد این است که چرا بانک های مرکزی جهان این همه طلا برای خود ذخیره کرده اند. بانک مرکزی آمریکا در پاسخ به این سئوال اعلام کرده است این سنت است.چنین پاسخی به معنای آن است دلیل خاصی برای این کار وجود ندارد .
اما به راستی چرا کشورهایی مانند آمریکا و آلمان نمی خواهند ذخایر طلای خود را بفروشند.آنها این کار را نمی کنند تا قیمت طلا و ارزش پول شان بیش از حد سقوط نکند. وقتی انتشار این خبر که قبرس می خواهد برای تامین نیازهای مالی خود،بخشی از ذخایر طلای خود را بفروشد تا این حد قیمت طلا را در بازار جهانی کاهش می دهد، تصور کنید اگر آمریکا یا آلمان و یا هر اقتصاد بزرگی در جهان بخواهد فقط اندکی از ذخایر طلای خود را بفروشند، چقدر قیمت طلا در بازار جهانی کاهش خواهد یافت.
از این گذشته ، کشورهایی که ذخایر طلای کمتری دارند ، در مقابل کاهش ارزش پول آسیب پذیری بیشتری دارند.
از آنجا که طلا بهترین سرمایه گذاری امن برای مقابله با تورم و کاهش ارزش پول است ، بسیاری از کشورها حاضر به فروش ذخایر طلای خود نیستند.
بی جهت نیست که رئیس بانک مرکزی سریلانکا چند روز پیش اعلام کرد الان بهترین فرصت برای کشور برای افزایش سطح ذخایر طلایش است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۶:۲۰:۱۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد