قطار آتی روی ریل اونس جهانی

قطار آتی روی ریل اونس جهانی
در حالی که روز گذشته بازارهای جهانی در تعطیلات آخر هفته به سر می‌بردند، بازار داخلی طلا و سکه شاهد کاهش قیمت بود.
در حالی که روز گذشته بازارهای جهانی در تعطیلات آخر هفته به سر می‌بردند، بازار داخلی طلا و سکه شاهد کاهش قیمت بود.
از بعدازظهر دیروز و با پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفت این طور بر می‌آمد که امروز بازار جهانی طلا با کمی کاهش قیمت نسبت به آخرین قیمت روز جمعه کار خود را آغاز می‌کند؛ چراکه روز جمعه و در آخرین روز از معاملات طلا در بازارهای جهانی، قیمت اونس از 1485 دلار به 1463 دلار سقوط کرد و در همین قیمت ثابت ماند (این افت قیمت در ساعات پایانی معاملات روی داد) البته این رقم همچنان از رقم پایان معاملات روز پنج شنبه بیشتر بود. این همه در حالی است که بهای جهانی طلا هفته گذشته همزمان با فلزات گرانبهای دیگر رشد کرد و با افزایش 4 درصدی طی یک هفته به 1463 دلار رسید به همین دلیل به گفته برخی کارشناسان، به نظر می‌آید افزایش تقاضا برای خرید طلا در بسیاری از کشورها – در پی کاهش حدود 280 دلاری اونس جهانی در هفته‌های گذشته – طلا را همچنان در کانال صعودی نگه خواهد داشت.
البته در عین حال برخی پارامترها هم وجود دارد که گویای کاهش قیمت اونس طلا برای روزهای آینده است. از جمله اینکه در هفته پیش رو، انتشار میزان درآمدها و هزینه‌های شخصی آمریکا و پیش فروش مسكن در این کشور، شاخص مدیران خرید صنعتي، ضریب اطمینان مصرف‌کنندگان آمریکا و انتشار نرخ بیکاری اروپا که روز سه شنبه منتشر خواهد شد، همچنین تولیدات صنعتی PMI آمریکا و میزان وجوه بانک مرکزی اين كشور، انتشار بیانیه کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا در خصوص اجرای سیاست‌های انبساطی پولی این کشور و انتشار نرخ بیکاری آمریکا در روز جمعه آینده، همگی بر نوسانات بهای جهانی طلا تاثیرگذار خواهند بود. اما با این وجود اغلب تحلیلگران بازار، آینده بازار طلا را افزایشی پیش‌بینی می‌کنند.
روز گذشته قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی در پی افت قیمت‌ها در بازار ارز با کاهش مواجه بود که برخی کارشناسان بازار دلایل این امر را، ادامه تزریق ارز مرجع به بازار و افزایش بازدهی در بورس عنوان می‌کنند که توسعه بخش واقعی اقتصاد را نشان می‌دهد، چرا كه بهبود بازارهای واقعی ممکن است در شرایط کنونی موجب شود معامله گران بازارهای سکه و طلا به سرمایه گذاری در بورس رو بیاورند. در عین حال کاهش قیمت‌ها در بازار نقدی بنا به روال روزهای یکشنبه دوباره اتفاق افتاد و معاملات سكه آتي نيز منفی شروع شد، اما در حوالی ظهر ديروز به تاثیر از پیش‌بینی‌ها از قیمت اونس طلا در شروع معاملات امروز، کمی نوسان داشت.
به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، این روزها میزان عرضه و تقاضا برای طلا و سکه در بازار تا حدودی کم شده که همین امر هم بر کاهش قیمت‌ها در این بازار موثر بوده است. همچنین به گفته کشتی‌آرای، حباب سکه نیز بسیار کوچک‌تر از قبل شده است. دلار نیز روز گذشته با کاهش قیمت رو به رو شد.
بازار معاملات آتی سکه بورس کالا اما در ابتدای معاملات، با کاهش قیمت‌ها کار خود را آغاز کرد، ولی در میانه روز جهت عکس پیدا کرده و در همه سررسیدها افزایش قیمت داشت، به طوري‌كه قیمت سکه سررسید اردیبهشت ماه نیز در ساعاتی از این روز از قیمت سکه نقدی و همچنین آخرین قیمت روز شنبه همین سررسید، پیشی گرفت. این اتفاق در بازار قراردادهای آتی در حالی روی داد که سکه نقدی در این روز افزایش قیمت نداشت. این امر نشان از پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها برای سکه در آینده از سوی معامله گران بازار آتی دارد.
روز گذشته در بازار قراردادهای آتی، تنها سکه سررسید اردیبهشت در مواقعی کاهش قیمت داشت، ولی مجددا مثبت شد. سکه سررسید اردیبهشت در این روز با افزایش 18/0 درصد، سررسید خرداد 24/0 درصد و سکه سررسید تیرماه با افزایش 18/0 درصدی به ترتیب در محدوده قیمت (پایین ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و353 هزار تا یک میلیون و371 هزار تومان، سررسید خرداد در محدوده یک میلیون و382 هزار تا یک میلیون و409 هزار تومان و سکه سررسید تیر ماه در محدوده یک میلیون و413 هزار تا یک میلیون و415 هزار تومان قرار گرفتند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۶:۵۳:۲۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد