نوسانات قراردادهای آتی سکه ادامه دارد

نوسانات قراردادهای آتی سکه ادامه دارد
همان طور که از ابتدای هفته پیش‌بینی می‌شد، در آستانه برگزاری نشست مقام‌های ارشد فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا، قیمت هر اونس طلا روز سه‌شنبه با افت ۸ دلاری به 1466 دلار رسید.
همان طور که از ابتدای هفته پیش‌بینی می‌شد، در آستانه برگزاری نشست مقام‌های ارشد فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا، قیمت هر اونس طلا روز سه‌شنبه با افت ۸ دلاری به 1466 دلار رسید.
بنا به پیش‌بینی موسسه مالی اچ‌اس‌بی‌سی و تحلیل‌های تکنیکال از بازارهای بین‌المللی، پارامترهایی وجود دارند که مانع از کاهش بیشتر ارزش اونس طلا خواهند شد که از آن جمله می‌توان به افزایش سرمایه گذاری صندوق‌های بزرگ سرمایه گذاری جهان در بازار طلا، بالا رفتن تقاضای خرده فروشی در کشورهای آسیایی و افزایش خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی کشورهای نوظهور اشاره کرد که به پیش‌بینی این موسسه، این عوامل تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا در ماه‌های آینده خواهند داشت.
قیمت‌ها در بازار داخلی روز گذشته با نوسان همراه بود. قیمت سکه در بازار آزاد در این روز به تبع بازارهای بین‌المللی کاهش را تجربه کرد. دلار نیز روز گذشته به 3590 تومان رسید که کاهش کمی را نشان می‌داد. البته سکه ربع و گرمی در بازار چندان با افت قیمت رو به رو نشد چراکه به دلیل روز ولادت حضرت زهرا (س) تقاضا برای این سکه‌ها همچنان بالا بود. بنا به پیش‌بینی معامله‌گران بازار آتی سکه، احتمالا در اثر کاهش تقاضا برای سکه و طلا، قیمت‌ها از شنبه آینده روند نزولی به خود می‌گیرند چراکه تا آخر این هفته جشن‌ها و مراسم مختلف به اتمام خواهد رسید؛ بنابراین حباب سکه نیز که به اعتقاد کارشناسان بازار هنوز وجود دارد، در هفته آینده تا حدودی کوچک خواهد شد؛ بنابراین می‌توان تصمیمات صحیح‌تری برای حرکت در این بازارها اتخاذ کرد.
روز گذشته خبرهایی در خصوص احتمال تغییر نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی به گوش رسید؛ موضوعی که مدت‌ها است گمانه‌زنی و بحث پیرامون آن ادامه دارد و معامله‌گران بازارهای سکه و ارز چشم انتظار تصمیم نهایی در این مورد هستند. اولین جلسه شورای پول و اعتبار در سال 92 بعدازظهر دیروز با حضور ريیس کل بانک مرکزی و سایر اعضا تشکیل شد. به هر روی اگر بانک مركزی نسبت به این موضوع چاره اندیشی نكند، ممكن است دوباره نقدینگی سر از بازارهای سوداگرای مثل مسكن، طلا، سكه و ارز در بیاورد و همچنان شاهد خروج منابع از بانک‌ها به دلیل كاهش قدرت خرید خواهیم بود که این مساله به نوبه خود بازارهای نقدی و آتی سکه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما به گفته برخی کارگزاران بازار آتی سکه، افزایش نرخ سود سپرده در شرایط فعلی از سوی بانک مرکزی بعید به نظر می‌رسد.
از دیگر سو خبر حذف الزام صادركنندگان به برگشت دلارهای حاصل از صادرات به مركز مبادلات ارزی که می‌تواند منجر به افزايش قيمت ارز در بازار آزاد شود نیز روز گذشته اعلام شد. احتمال افزايش قيمت ارز در بازار آزاد، اما به همين تصميم خلاصه نمی‌شود. حذف ارز مرجع و تعيين قيمت دلار 2450 تومانی در لایحه بودجه 92 تصميمات ديگری بود كه كارشناسان بر اين اساس احتمال افزايش قيمت ارز را در بازار مطرح می‌كنند. در مقابل برخی معتقدند در صورتی كه ارز مرجع حذف شود، از آنجایی که درآمد دولت افزایش می‌یابد و نقدینگی بیشتری از سطح جامعه جمع‌ می‌شود، قیمت دلار در بازار آزاد ریزش می‌کند و به نرخ مبادله‌ای که هم‌ اکنون 2500 تومان است، نزدیک‌ خواهد شد.
به اعتقاد یکی از کارگزاران بازار آتی سکه، از آنجایی که بازار سهام در حال حاضر در برابر بازارهای دیگر بسیار پرقدرت پیش می‌رود، همچنین روند اونس جهانی به اعتقاد وی همچنان نزولی خواهد بود و نیز حباب سکه همچنان پابرجا است و در مورد بازار دلار هم احتمال افزایش قیمت وجود دارد، بنابراین در بازار قراردادهای آتی ایجاد موقعیت خرید چندان به صلاح نیست. به نظر می‌رسد روند صعودی بازارهای سهام همچنان ادامه پیدا ‌کند؛ چراکه بسیاری از سرمایه‌ها به سمت این بازار سرازیر شده است و در صورتی که اتفاق خاصی بازار را تحت تاثیر قرار ندهد، خروج سرمایه‌ها از بازار سهام به این زودی‌ها، بعید به نظر می‌رسد.
بازار قراردادهای آتی سکه طلا روز گذشته با کاهش قیمت همراه بود. سکه سررسید اردیبهشت با افت 75/0 درصد، سررسید خرداد با کاهش 02/1 درصد و سکه سررسید تیر با کاهش 91/0 درصد به ترتیب در محدوده قیمتی (پایین‌ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و369 هزار تا یک میلیون و 381 هزار تومان، سررسید خرداد در محدوده یک میلیون و407 هزار تا یک میلیون و 423 هزار تومان و سکه سررسید تیر در محدوده یک میلیون و 438 هزار تا یک میلیون و 459 هزار تومان معامله شد.

 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۶:۱۴:۱۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد